”Saloanele gotice”, superproducția Teatrului Național Radiofonic, pe site-ul eteatru.ro (27 octombrie 2017)

1074
Saloanele gotice Pusa Roth August Strindberg

totus mundus agit histrionem rubrica leviathan ro logoLa puțin timp după premiera absolută, difuzată la Radio România Cultural, vineri, 27 octombrie 2017 pe site-ul eteatru.ro veți putea (re)asculta spectacolul de teatru radiofonic serial ”Saloanele gotice”scenariu de Pușa Roth după romanul cu același titlu de August Strindberg, traducere de Corneliu Papadopol, în regia lui Vasile Manta. Cele 10 episoade vor fi difuzate între orele 7.00–12.00 și în reluare, de la ora 19.00 la ora 24.00.

Noul spectacol, superproducție a Teatrului Național Radiofonic, îl are în rolul principal, Doctorul Henrik Borg, ”cel groaznic” pe Dan Condurache, alături de o distribuție excelentă: Florin Zamfirescu, Mircea Constantinescu, Eugen Cristea, Irina Movilă, Mircea Rusu, Gelu Nițu, Mihai Constantin, Medeea Marinescu, Ionuț Kivu, Cătălina Mustață, Jeanine Stavarache, Ștefan Velniciuc, Alexandru Georgescu, Ioana Calotă, Silviu Biriș, Orodel Olaru, Daniela Ioniță, Ion Mărgescu, George Grigore, Marius Călugărița, Julieta Strâmbeanu, Mihai Verbițchi, Cristian Simion, Cristina Constantinescu, Crina Lință. Redactor și producător: Costin Tuchilă. Regia de studio: Janina Dicu. Regia de montaj: Mirela Anton și Monica Wilhelm. Regia muzicală: Stelică Muscalu.logo-eteatru-ro-fond-albastru

Pe site-ul eteatru.ro, programul zilei de vineri, 27 octombrie 2017, realizat de Crenguța Manea, mai cuprindeOmul subteran” de Hristo Boicev (ora 0.00 și 12.00), ”De ce Madona și nu eu” de Michalis Kockoris Stihiora (ora 1.00 și 13.00), ”Grand Hotel sau Faptul divers de Gabriela Panțel” (ora 2.00 și 14.00),  Mătrăguna” de Niccolò Machiavelli (ora 3.00 și 15.00), Jim cară molozul” de Ioan Peter Pitt (ora 4.30 și 16.30) și Migraaaanţi Sau Suntem prea mulţi pe nenorocita asta de barcă” de Matei Vişniec  (ora 5.30 și 17.30).

august-strindberg

După ce în 2016, TNR a realizat superproducția de succes Salonul roşu”, în dramatizarea Pușei Roth, regia: Vasile Manta, vă propunem să ascultați acum continuarea, după 25 de ani, a romanului de tinerețe, care îl lansa în 1879 pe August Strindberg (”Röda rummet” – ”Salonul roşu”, considerat primul roman suedez modern).

Publicat în 1904, Saloanele gotice” (”Götiska rummen”) este o carte vizionară în care, pe fondul ideilor care dominau sfârșitul veacului al XIX-lea, Strindberg intuiește principalele frământări și chiar evoluția socială și politică a secolului al XX-lea. Cu o narațiune plasată în pragul noului veac, acest roman, cu accentuată tentă eseistică, s-a impus nu numai ca o analiză complexă și exactă a epocii sale, ci și, grație spiritului anticipativ al scriitorului suedez, cu răsfrângeri de o surprinzătoare actualitate. Dacă ”Salonul roşu” păruse într-o măsură și un denunț social, care crease un șoc de proporții în epocă, Saloanele gotice” este, după cum s-a spus, un roman vizionar despre secolul care se năștea, prefigurând evenimente, transfomări social-politice și idei care aveau să prindă contur și să devină, de altfel, trăsături definitorii ale veacului al XX-lea. Ultima parte a romanului, substanțial transpusă – din proza cu puțin dialog a lui Strindberg – în limbaj teatral, se petrece în noaptea de Anul Nou care marchează trecerea în secolul XX.

Pușa-Roth
Pușa Roth

”Saloanele gotice” este și o saga a familiei Borg, care poate fi familia autorului, dar și oricare altă familie suedeză sau europeană. Pentru a da contur dramatic, Pușa Roth recreează o serie de personaje doar schițate în roman și care devin astfel „actori” memorabili, întrupând bogăția de idei și caractere din romanul scriitorului suedez. Strindberg are talentul de a surprinde mai multe medii sociale dintr-o singură privire, cu ochi sigur și de a pune sub lupă un întreg mecanism sufocant, de a lansa cu atât curaj imaginea ipocriziei, a superficialității, a corupției, neținând seamă de prea multele constrângeri dintr-o societate conservatoare, care știa foarte bine să-și ascundă eșecurile și să-și mascheze propria disoluție. De fapt chiar disoluția socială, la acel sfârșit de secol, este miezul analizei complexe pe care o întreprinde scriitorul suedez.

Vasile-Manta
Vasile Manta

Cele 10 episoade ale serialului sunt de fapt 10 piese scurte cu subiecte distincte, cu o logică teatrală pe deplin convingătoare, într-o montare plină de expresivitate, care se distinge prin stil, atmosferă și creații actoricești memorabile.

Costin Tuchilă

Prezentare și fragmente din episoadele 1 și 5

Fragment din episodul 7

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

Ascultă eteatru.ro

Vezi în Revista Teatrală Radio:

În curând, în premieră absolută la Teatrul Național Radiofonic, ”Saloanele gotice”, scenariu de Pușa Roth după romanul lui August Strindberg, interviu cu Costin Tuchilă

Pușa Roth: ”Dacă vorbim de actualitate, eu cred că Strindberg s-a născut azi, în mileniul III”, interviu realizat de Mirela Nicolae

Vasile Manta: ”În «Saloanele gotice» de August Strindberg, similitudinile cu societatea de astăzi aproape că te înfioară”, interviu realizat de Mirela Nicolae

Florin Zamfirescu: ”Cehov, Ibsen, Strindberg, Caragiale au contribuit la schimbarea mentalității odată cu trecerea în secolul XX”, interviu realizat de Mirela Nicolae

Gong în ”Saloanele gotice” ale Teatrului Naţional Radiofonic, reportaj de Mirela Nicolae

Pagina de facebook Saloanele gotice

Pagina de facebook Salonul roșu

Idealuri de salon sau Alchimistul din Turnul albastru, cronică de teatru radiofonic de Cristina Chirvasie

O piesă minunată despre… dictatura regulilor de Maria Timuc

Arhiva Salonul roșu

Vezi arhiva rubricii Totus mundus agit histrionem

Comentați via Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here