Știri: Ambasada Indiei în România prezintă sariul indian – țesături și tradiții (18 martie 2017)

452
sari indian costum traditii mitologie

Sâmbătă, 18 martie 2017, între orele 16.00-20.00, la Reședința Ambasadorului Indiei la București, va avea loc o paradă a sariurilor tradiționale și a vestimentației femeii indiene,

incluzând culori şi materiale textile variate, modele, decoraţiuni, ornamente și imprimeuri specifice diferitelor regiuni ale Indiei. Intrarea se face numai pe bază de invitație.

Sariul indian – țesături și tradiții este o invitaţie de a descoperi frumuseţea celui mai vechi veşmânt al femeii indiene – sari, alături de alte piese de vestimentaţie însoţite de accesoriile acestora. Vor fi exemplificate, prin intermediul unei defilări, variatele moduri de a purta sari-ul în funcţie de zona geografică, de aspectele religioase şi socio-culturale ale vieţii, de anotimpuri, de materialele din care sunt confecţionate, de culorile şi semnificaţiile acestora. Evenimentul este un omagiu adus eternului feminin, plin de frumuseţe, sensibilitate şi mister.

Originea sariului (din limba sanscrită, «sati» – fâşie de material, panglică, bandă) se pierde în noaptea vremurilor, acesta fiind oglindit în cele mai vechi opere de artă ale Indiei – sculptură, pictură, muzică şi dans. Veşmântul, reprezentând o simplă bucată de material, cu dimensiuni variind între 4–8 sau chiar 12 metri lungime, a ajuns să fie recunoscut în India, şi nu numai, ca simbol al feminităţii, virtuţii, frumuseţii, al armoniei şi veneraţiei divine.

Sariul este amplu evidenţiat în cele mai vechi opere de artă ale Indiei. De el se leagă nenumărate mituri, legende, poveşti şi basme populare. Create din bumbac, mătase, voal, satin, georgette, crep, şifon, brocart sau muselină ţesută manual, brodate cu fir de aur sau argint împodobite cu accesorii diverse, pictate sau imprimate. Regăsim inscripţii întâlnite pe pereţii templelor, scene de la curţile regale sau imagini reflectând aspecte din viaţa cotidiană, reprezentări geometrice (punctul, cercul, triunghiul, pătratul, rombul, hexagonul, zig-zagul), florale (lotusul, iasomia), fitomorfe (arbori, frunze) sau zoomorfe (elefantul, cămila, calul, căprioara, păunul, papagalul, vulturul, peştele, şarpele), motive ornamentale ce descriu mituri din Rigveda, episoade din Mahabharata, Ramayana, Sakuntala, tradiţii şi obiceiuri, semne şi simboluri. Miniaturile şi picturile din nordul Indiei, din secolele XIII-XIX d.Hr., dezvăluie un nou tip de sari – lehenga-sari, apărut ca urmare a confluenţei a două culturi – islamică şi hindusă.

Din timpuri străvechi, simbolistica culorilor a jucat un rol important marcând evenimente importante din viaţa cotidiană (naşterea, logodna, nunta, înmormântarea, festivaluri şi sărbători) şi stări emoţionale. Vopselurile folosite sunt extrase din plante, iar matriţele din lemn ajută la protejarea materialului supus vopsirii.

Sariul este singura piesă de vestimentaţie din lume care nu se coase. În trecut, se credea că fabricarea unui asemenea veşmânt era sacră şi misterioasă. Miturile indiene fac de multe ori trimitere la ţesut, ca metaforă a creaţiei universului. Firul reprezintă fundaţia, în vreme ce ţesătorul este arhitectul sau creatorul universului. Procedeul de fabricare a sariului este deosebit de complex, iar designul extrem de sofisticat oglindeşte tradiţia regiunii din care acesta provine, reflectând totodată perioada când a fost confecţionat. Sunt extrem de apreciate sariurile de Benares, Baluchari, Kanjivaram, Chanderi, Kantha, Paithani, Bandhani, Tussar, Patola, Bomkai etc.

Arta de a drapa şi purta sariul reflectă îndemânarea, gustul şi creativitatea proprii fiecărei femei. Stilurile în care poate fi purtat diferă în funcție de ocazie şi de obiceiurile fiecărei zone în parte. Succesul şi perenitatea sariului sunt, pe de o parte, atributele simplităţii şi confortului, iar, pe de altă parte, ale eleganţei şi rafinamentului pe care acesta le conferă, constituind o piesă vestimentară din ce în ce mai valorificată de noile tendinţe ale modei actuale. Apreciind eleganţa sariului, psihologul Carl Jung afirma că «Ar fi o pierdere pentru întreaga omenire dacă femeia indiană ar renunţa să poarte costumul ei nativ.»

Pe lângă tradiţionalul sari, întâlnim o varietate de costume purtate de femeia indiană – lehenga/ghagra-choli, sharara, anarkali dress, salwar/churidar-kameez-dupatta, kurti etc., care reflectă diversitatea etnică, culturală şi religioasă a acestui subcontinent”. – Carmen Coţovanu Pesantez, specialist în cultură şi civilizaţie indiană.

Parteneri: Casa de Cultură ”Friedrich Schiller”, Centrul de Artă ”Euterpe”.

 

Comentați via Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here