Știri: ”Miracolul mașinii de spălat” de Adina Ionescu-Muscel la Muzeul industriilor din Bruxelles (11 martie 2017)

344
miracolul masinii de spalat

Sâmbătă, 11 martie 2017, începând cu ora 19.00, la Muzeul industriilor și al muncii din Bruxelles (27 rue Ransfort, 1080 Molenbeek), Institutul Cultural Român de la Bruxelles prezintă instalația Miracolul mașinii de spălat, realizată de artista Adina Ionescu-Muscel, fotograf și artist audio-vizual.

Adina Ionescu-Muscel a absolvit Academia de desen și arte vizuale Molenbeek-Saint-Jean, una din cele mai vechi din Belgia, fondata în urmă cu 150 de ani. Artista folosește imagini și video pentru a explora construcțiile identitare și memoria colectivă. A participat la mai multe expoziții de grup, iar în 2015 a câștigat premiul II pentru fotografie la concursul ”Georges Bertheloit” cu seria ”Getting the extra beating heart out of my chest”. S-a format în proiecții-mapping la Paris, în atelierele Gaité Lyrique, sub îndrumarea lui Aurélien Lafargue. Aceasta este cea de a doua colaborare a Adinei Ionescu-Muscel cu Muzeul industriilor din Bruxelles, după participarea la expoziția Faites quelque chose de beau, în 2016, la Noaptea Muzeelor.

Spălatul rufelor este o temă ce are virtutea de a stimula subtil imaginația. Când Pascal Majérus [curatorul proiectului] mi-a vorbit prima dată de intenția sa de a face o expoziție în jurul acestei tematici, mi-am amintit imediat de mirosul săpunului de spălat adus în fiecare lună de tanti Anișoara dintr-o suburbie a Bucureștiului, la apartamentul nostru de pe Arieșului, lângă Gara de Nord. Bucata aceea de săpun cu aparență de parmezan, însoțitorul necesar corvezii spălatului rufelor din fiecare duminică, dar și tainicul deținător al unei miresme unice de «curat», a constituit nodul din care s-a dezlegat încet-încet toată povestea instalației prezentată la Muzeul industriilor și al muncii”, mărturisește Adina Ionescu-Muscel pentru ICR Bruxelles.

În instalația prezentată, prin intermediul a două planuri distincte, raportate pe suprafețe disjuncte, se stabilește un dialog între corvoada spălatului rufelor de mână și simplificarea acestei sarcini domestice, odată cu introducerea mașinii de spălat. Apariția mașinii de spălat a deschis o cale participării masculine și a operat schimbări radicale în dinamica domestică. Timpul consacrat unei sarcini lungi și obositoare este transformat, în parte, în timp liber, și relațiile sociale se reinventează. Sensul pe care îl dă artista acestei instalații constă în faptul că spălatul rufelor atinge multe aspecte societale, pe lângă simpla îngrijire a hainelor. Miracolul mașinii de spălat face parte din proiectul interactiv pedagogic Prélavage, curatoriat de Pascal Majérus și găzduit de Muzeul industriilor în perioada martie–decembrie 2017, cu scopul de a colecta amintirile și experiențele vizitatorilor despre spălatul rufelor. Mărturiile adunate de-a lungul următoarelor nouă luni vor fi utilizate pentru elaborarea unei expoziții eveniment în 2018, dedicată progresului tehnologic și socio-economic, practicilor sociale și politicilor de igienă urbană, dar și unor tematici domestice intime, precum igiena și poziția femeii față de muncile casnice.

Muzeul industriilor și al muncii este situat în inima unui cartier din Bruxelles puternic industrializat în trecut, Molenbeek, supranumit vechiul Manchester belgian. Muzeul propune o abordare umană a dezvoltării industriale și încearcă ancorarea istoriei cu actualitatea și cu realitatea urbană contemporană, devenind astfel un actor educațional care plasează publicul ca vizitator și ca actor în centrul activităților muzeului. Instalația Adinei Ionescu-Muscel, Miracolul mașinii de spălat, este prezentată în cadrul circuitului Noaptea albă a muzeelor, care reunește 23 de muzee din Bruxelles în tradiționala nocturnă consacrată în întreaga Europă.

Informații despre tarife și eveniment la: http://www.museumnightfever.be/fr/tickets

Arhiva Nuntiatum

Comentați via Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here