Știri: ”Tradiție în modernitate la Sinaia”, expoziție Vitalie Butescu (5 august 2017)

175
© Vitalie Butescu, ”Castelul Peleș”

Sâmbătă, 5 august 2017, ora 12.00, la Galeria Regală, Centrul Internațional de conferințe, Casino Sinaia, va avea loc vernisajul expoziției de pictură ”Tradiție în modernitate la Sinaia” a artistului Vitalie Butescu. Prezintă: Ana Amelia Dincă.galeria regala sinaia vitalie butescu

”Expoziţia lui Vitalie Butescu de la Galeria Regală a Casinoului din Sinaia cuprinde lucrări noi, pe care publicul nu le-a mai văzut, dar şi compoziţii din anii recenţi, reprezentând peisaje veneţiene, evocări ale Castelului Peleş, arhitecturi medievale şi alte imagini, evidenţiind farmecul unei atmosfere contemplative, coborând din interiorul şi din sensibilitatea artistului. Iată un text despre peisajul veneţian scris, la începutul acestei an:

Veneţia văzută de pictorul Vitalie Butescu

Peisajul veneţian este una dintre temele semnificative ale creaţiei lui Vitalie Butescu. Preocuparea majoră pentru acest oraş simbolic şi anacronic, ce conferă fiinţei sale dimensiunea frumuseţii şi transcendenţei, s-a accentuat în vara lui 2015, când pictorul şi-a petrecut vacanţa în apropiere de Basilica San Marco, putând observa variatele game cromatice ale naturii în momentele ei de manifestare deplină şi de maximă plurivalenţă coloristică, dar şi modul cum aceasta influenţează, din punct de vedere al eclerajului, palatele goticului târziu, fragmentele de arhitectură, podurile de peste Canal Grande, irizaţiile apei, profunzimea cerului, mişcarea bărcilor în climatul îmbietor al lagunei. Ceea ce a văzut atunci pictorul a devenit pe pânză un spectru tonal foarte diferit, transformat de la o compoziţie la alta, în căutarea originalităţii atmosferei de culoare. De la pastel deschis până la albastru şi violet profund, de la galbenuri şi alburi spectaculoase, Vitalie Butescu a reuşit să obţină în metamorfozele paletei sale preţiozitatea cromatică a unor perle, evocând subiecte consacrate ale picturii veneţiene. În Ponte di Rialto, Basilica San Marco, Hala de peşte, Ca’ d’Oro observăm cum plasticianul a asimilat fenomenul impresionist de juxtapunere şi divizionism al tuşelor, contraste simultane sau complemetare, pulsaţia luministică, sentimentul dramatic, dar şi bucuria asupra efemerului. Arsenalul cromatic dominat de nuanţe sidefate şi transparente, de culori calde şi reci, tratate astfel încât aerul să aibă fascinanta vibraţie a unui opal, face parte din stilul care îi defineşte demersul vizual.

© Vitalie Butescu, ”Ca’ d’Oro”
© Vitalie Butescu, ”Ca’ d’Oro”


Vitalie Butescu fixează în clişeele vedutelor sale ordinea, echilibrul, armonia. Percepţia imediată a momentului luministic surprins depăşeşte realitatea de referinţă, ipostaziind temperamentul parnasian şi tendinţa senzorială pentru transformarea şi subordonarea subiectului unei idei estetice. Imaginile sunt solid construite, organizarea lor după o logică internă optimizând structurile arhitecturilor evocate, somptuozitatea şi vitalitatea reprezentării atingând plenitudinea. Momentele de beatitudine surprinse sunt conţinătoare ale unei sobrietăţi intuită în spectacolul luminii când difuze, când eclatante, polemizând benefic cu expresia fizică a liniaturii palatelor şi a decoraţiei lor elegante, care beneficiază de o transluciditate asemănătoare răşinilor.
Monumentalitatea Veneţiilor lui Vitalie Butescu rezultă din valenţele estetice, care pun în evidenţă frenezia tuşei discrete, picturalitatea, pensulaţia măiestrită. Reflectând la modul superlativ spiritul fiinţei senzitive a artistului şi fidelitatea pe care acesta o manifestă faţă de emoţiile transmise de cel mai romantic spaţiu din geografia europeană, acest tip de abordare îi evidenţiază calităţile de colorist, de bun observator al ambientului veneţian, tratat schematic din punct de vedere al structurării componentelor peste care aşază spectacolul culorii.
Preocupat deopotrivă de arhitectura din timpul regalităţii, de aspecte urbane medievale şi de pitoreşti colţuri de natură, care reflectă sensibilitatea sa pentru plein-air, artistul nu neglijează nici natura statică pentru care a găsit o inedită structură compoziţională. În toate acestea, scânteierile gamelor tonale utilizate sunt prezente, menţinându-se şi pe parcurcursul lucrărilor inspirate de oraşul tenebrelor şi al dogilor, care fac parte dintr-un proiect mai vechi şi dintr-un context mai amplu de abordare al expresivităţilor plastice ale formelor, dar mai ales, ale atmosferei de culoare.

© Vitalie Butescu, ”Palatele venețiene”
© Vitalie Butescu, ”Palatele venețiene”

Coordonatele cromatice, atât de subtil nuanţate, conferă fiecărui tablou un accent elegiac, un miraj rezultat din însăşi natura acestui spaţiu, dar şi dintr-o manifestare a interiorităţii artistului, care sincronizează luciditatea spiritului său cu pluralitatea concretă a câtorva elementelor specifice Veneţiei. Se poate vorbi, în cazul lui Vitalie Butescu, de o picturalitate cum rar mai întâlnim astăzi.”  – Ana Amelia Dincă, critic de artă.

Arhiva Picturae

Comentați via Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here