Festivalul Internațional ”George Enescu”: Reîntâlnire cu Maxim Vengerov, Gautier Capuçon, Vladimir Jurowski (11 septembrie 2019)

67
festivalul-international-george-enescu-2019

logo festival enescu 2019 site leviathan.roDirijorul și violonistul Maxim Vengerov, violoncelistul Gautier Capuçon și Orchestra Filarmonicii din Monte Carlo, Vladimir Jurowski la pupitrul Orchestrei Simfonice de Stat ”Evgeny Svetlanov”, lucrări de Ceaikovski, Enescu, Șostakovici – simpla enumerare te poate face, ca meloman avizat, să tresari. Acestea se află pe afișul unei singure zile din Festivalul Internațional ”George Enescu” iar, în privința acestui festival singular, nu reprezintă o excepție, ci, de multă vreme, o obișnuință.

Așadar, programul zilei de miercuri, 11 septembrie 2019. La ora 17.00 la Ateneul Român, Maxim Vengerov se va afla la pupitrul Orchestrei din Monte Carlo, și în calitate de solist al Baladei pentru vioară și orchestră de George Enescu. Gautier Capuçon va interpreta Andante Cantabile și Variaţiuni pe o temă rococo pentru violoncel și orchestră, op. 33 de Ceaikovski. Programul se va încheia cu Simfonia a VI-a în si minor, op. 74, ”Patetica”.

Concertul de la Ateneu va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Radio România Muzical și Radio România Cultural

Vladimir Jurowski
Vladimir Jurowski

În seria ”Mari orchestre ale lumii” de la Sala Palatului, la ora 20.00, ne vom reîntâlni cu dirijorul Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului, după extraordinarul concert din 4 septembrie, opera, în premieră în România, ”Die Frau ohne Shatten” (”Femeia fără umbră”) de Richard Strauss și cel de a doua zi, al doilea program al Orchestrei Radio Berlin, când a dirijat lucrări de Georg Katzer, Brahms, Enescu (Simfonia a III-a). Pentru concertul Orchestrei ”Evgheny Svetlanov”, al cărei director artistic este, a ales Simfonia ”De profundis” (2009 – 2010) de Alexei Retinsky, Concertul nr. 2 în Fa major pentru pian și orchestră, op. 102 de Șostakovici – solistă: Alexandra Silocea, și Simfonia a II-a în La major, op. 17 de Enescu.

Concertul de la Sala Palatului va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Trinitas TV , la Radio România Muzical și Radio România Cultural.

***

Apreciat aproape unanim de critică drept unul dintre cei mai înzestrați muzicieni ai lumii din prezent, Maxim Vengerov se bucură de recunoaștere internațională atât în calitate de dirijor, cât și de violonist.

Maxim Vengerov cântă la o vioară Stradivarius ex-Kreutzer din 1727 și este câștigătorul unui premiu Grammy și Gramophone pentru artistul anului.

Fiind o prezență constantă pe scenele de pe toate meridianele globului, printre ultimele sale proiecte se numără deschiderea stagiunii 2018 – 2019 a Orchestrei Filarmonice della Scala, o rezidență la Filarmonica din Monte Carlo și Filarmonica din Paris, precum și numeroase recitaluri în SUA, China și Europa.

Gautier Capuçon este aclamat la nivel internațional pentru muzicalitatea sa expresivă, virtuozitatea exuberantă și pentru sonoritatea deosebită a violoncelului său, Matteo Goffriller, din 1701.

Înregistrând exclusiv pentru casa de producție Erato (Warner Classics), Capuçon a câștigat numeroase premii și are o discografie vastă. Unul dintre cele mai recente albume ale sale, Intuition”, publicat în 2018 și înregistrat împreună cu Orchestra de Cameră din Paris/Douglas Boyd și Jérôme Ducros a primit aprecieri elogioase din partea criticii. Cel mai recent album al său include lucrări de Schumann și a apărut în ianuarie 2019.

Capuçon este un ambasador al violoncelului, fiind fondatorul și coordonatorul ”Classe d’Excellence deVioloncelle” la Fundația Louis Vuitton din Paris, din noul Auditorium creat de către Frank Gehry.

Creată în 1856 și numită inițial ”L’Orchestre du Nouveau Cercle des Etrangers”, Orchestra Filarmonică din Monte Carlo ocupă astăzi un loc de seamă în lumea muzicală internațională. Îmbinând tradiția și modernitatea, orchestra interpretează atât lucrări simfonice din marele repertoriu clasic, cât și compoziții auzite rar și piese contemporane din creația lirică și coregrafică.

Numeroase ”premiere mondiale” au fost create la Monte Carlo începând cu anii 1900, autori precum Massenet, Puccini, Ravel, Mascagni, Fauré, Franck, Honegger, Ibert, Lalo, Milhaud, Poulenc și Satie găsind în Orchestra Filarmonică un partener ideal pentru interpretarea compozițiilor lor. Muzica contemporană a fost, de asemenea, o prezență constantă în sezoanele OPMC, incluzând în program compoziții de Henze, Dutilleux, Paart, Lutoslawski, Penderecki, Holliger, Ligeti, Takemitsu, Eötvös, Amy, Mainz, Hurel.

La conducerea Orchestrei Filarmonice din Monte-Carlo s-au succedat, din 1856 până în zilele noastre, nume de rezonanță, precum Alexandre Hermann, Eusebius Lucas, Leon Jehin, Louis Ganne, Marc César Scotto, Victor Paul Paray, Henri Tomasi, Louis Frémaux, Edouard van Remoortel, Igor Markevitch, Lovro von Matacic, Lawrence Foster, James DePreist, Marek Janowski, Yakov Kreizberg și Gianluigi Gelmetti. Din sezonul 2016 – 2017, Kazuki Yamada a fost numit directorul artistic și muzical al Orchestrei Filarmonicii Monte Carlo.

***

Cu o istorie de peste 80 de ani, Orchestra Simfonică Academică de Stat din Rusia ”Evgeny Svetlanov” a fost condusă de muzicieni de seamă, precum Alexander Gauk, Natan Rakhlin, Konstantin Ivanov și Evgeny Svetlanov. Sub conducerea lui Svetlanov, orchestra a devenit una dintre cele mai bine cotate instituții simfonice ale lumii. În 2011, muzicianul de renume mondial, Vladimir Jurowski a preluat rolul de director artistic al orchestrei. Din sezonul 2016 – 2017, Vasily Petrenko este dirijorul principal invitat al orchestrei.

Orchestra a evoluat pe marile scene ale lumii, de la Sala Conservatorului și Sala de Concerte Ceaikovski din Moscova, la Carnegie (New York), Musikverein (Viena) sau Royal Albert Hall (Londra).

Printre dirijorii de marcă care s-au perindat la pupitrul Orchestrei Simfonice Academice de Stat din Rusia ”Evgeny Svetlanov” se numără: E. Mravinsky, G. Rozhdestvensky, M. Rostropovich, I. Stravinsky, V. Gergiev și alții. Printre muzicienii celebri care au concertat cu orchestra s-au numărat G. Vishnevskaya, E. Obraztsova, D. Hvorostovsky, P. Domingo, M. Caballe și A. Netrebko; pianiștii E. Gilels, V. Cliburn, S. Richter, B. Berezovsky și D. Matsuev; violoniștii Y. Menuhin, D. Oistrakh, M. Vengerov și V. Spivakov; violoncelistul M. Rostropovici.

Discografia orchestrei include sute de discuri vinil și CD-uri lansate de case de discuri de top din întreaga lume. Înregistrările audio ale concertelor orchestrei sunt realizate de canalele Medici, Mezzo, Rossiya 1, Kultura.

Vezi: www.festivalenescu.ro


Asociația Culturală Leviathan, editor al site-ului Leviathan.ro și al revistei culturale trimestriale ”Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional ”George Enescu”. Pe acest site publicăm detalii despre programul fiecărei zile a festivalului și transmisiile tv și radio (în direct sau înregistrate), despre muzicienii invitați, comentarii, fotografii, cronici, articole de sinteză.

logo_leviathan_rosu-2Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Vezi și: revista trimestrială ”Leviathan”, anul I, nr. 1, octombrie –decembrie 2018 și anul II, nr. 3, iulie – septembrie 2019, click aici.

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Musica

 

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.