Premiera filmului „Dacii” (9 februarie 1967)

148
Sursa foto: TVR
Sursa foto: TVR

fila de calendar rubrica leviathan.roCu 54 de ani în urmă (9 februarie 1967) avea loc premiera filmului Dacii, coproducție francezo-română. Scenariul: Titus Popovici, regia: Sergiu Nicolaescu. Distribuţie: Amza Pellea, Emil Botta, György Kovács. Filmul de debut în lungmetraj al lui Sergiu Nicolaescu.

Pe Champs-Elysées, în dreptul restaurantului „Fouquets” trona un afiș uriaș al filmului având textul: „un film du Serge Nicolaesco”. Era o foarte mare satisfacție pentru un tânăr debutant de 37 de ani.

„1963. Buftea. Cornea, directorul studioului, intelectual și politruc de profesie, mă întreabă: «Ați dori să faceți un film de ficțiune, aveți o preferință?» Am răspuns destul de timid: «Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu». Era un roman care mă impresionase: război, dragoste, gelozie… «Camil Petrescu? Bună idee, dar de ce nu faci Patul lui Procust?» Înțelegând că îmi pierdeam vremea, i-am răspuns: «Pentru că nu cred că un astfel de film se poate face astăzi în România. Poate un film istoric…», am îndrăznit eu. «Cam la ce te-ai gândit?» «Să zicem Ștefan cel Mare.» «Imposibil! Îl face Mircea Drăgan.» «Atunci Mihai Viteazul…» «Imposibil, îl face Mihnea Gheorghiu», a venit prompt răspunsul. «Traian și Decebal?» Tovarășul consultă o hârtie pe care avea planurile următoarelor patru cincinale. «Imposibil, îl face Mircea Drăgan în 1985.» «Atunci Dacii», am încheiat eu. Încurcătură. Dacii nu erau pe lista «cincinalurilor».
1965. Paris. Henry Deutschmeister, unul dintre cei mai importanți producători din Franța, evreu român născut la Brăila, mare și adevărat patriot, mă întreabă: «Vrei să faci un film de ficțiune, domnule Nicolaescu?» «Da. Un film în costume, Dacii.» «De acord», a răspuns sec… și am făcut filmul, o coproducție româno-franceză cu actorii Pierre Brice, Georges Marchal, Marie José Nat. În curând se vor împlini 40 de ani de la premiera filmului… debutul meu… care a fost totodată și cel mai mare succes de public din România, prima manifestare publică de patriotism românesc, îndrăznesc să spun. Doi ani mai târziu, în 1967, I. Gh. Maurer îmi mărturisea că succesul de public al filmului l-a convins că «ceva» se poate schimba în politica României. Sunt foarte mândru că prin debutul meu am redeschis drumul naționalismului românesc.”
Sergiu Nicolaescu.

„Violența unor faze de montaj, cu figuri și corpuri însângerate, străpunse de sulițe și săgeți, o dinamică a cadrului remarcabilă, susțin ritmul spectacolului și apără filmul de ilustrativism.” Valerian Sava, „Cinema”, 1966.

Arhiva rubricii Filă de calendar 

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.