Orchestra Gewandhaus din Leipzig, condusă de dirijorul Herbert Blomstedt, va concerta astăzi în cadrul Seriei Concertelor de la Ateneu de la ora 17.00. Programul cuprinde Preludiu la unison din Suita nr. 1 în Do major pentru orchestră, op. 9 de George Enescu și Simfonia nr. 7 în Mi major, WAB 107 de Anton Bruckner.
Biletele sunt disponibile aici.
Pe scena Sălii Palatului revine, după concertul de aseară, Orchestra Tonhalle din Zürich, în cadrul Seriei Mari Orchestre ale lumii, de la ora 20.00, sub bagheta lui Paavo Järvi. În program va fi Simfonia nr. 9 în re minor, WAB 109 de Anton Bruckner.
Mai multe detalii sunt disponibile în programul concertului.
Biletele sunt disponibile aici.
Live pe site-ul festivalului: concertele de la orele 17.00, 20.00. Înregistrările vor rămâne disponibile timp de 12 ore de la încheierea transmisiunii. Click aici.
Ambele concerte vor fi transmise în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural.
Gewandhausorchester este cea mai veche orchestră simfonică civilă din lume. Aceasta a fost fondată în 1743 de un grup de 16 filantropi muzicali – reprezentanți ai nobilimii, dar și cetățeni obișnuiți – care au format o societate de concerte cu numele Das Große Concert. Când și-a stabilit reședința în casa de comerț a negustorilor de textile din oraș (Gewandhaus) în 1781, ansamblul și-a asumat numele de Gewandhausorchester. Mulți muzicieni celebri au fost numiți în funcția de Gewandhauskapellmeister (director muzical și dirijor principal), printre care îi menționăm pe Johann Adam Hiller, Felix Mendelssohn- Bartholdy, Arthur Nikisch și Kurt Masur. După numirea sa în 2005, mandatul de un fenomenal succes al lui Riccardo Chailly în funcția de Gewandhauskapellmeister s-a încheiat în 2016. Andris Nelsons a preluat funcția de Gewandhauskapellmeister în stagiunea 2017/18.
Contribuția unică a Gewandhausorchester la bogăția muzicală istorică și actuală a Europei a fost recunoscută prin acordarea Mărcii Patrimoniului Cultural European.
Iubitorii de muzică din întreaga lume apreciază paleta sonoră extrem de individuală care distinge Gewandhausorchester de toate celelalte orchestre simfonice. Această identitate sonoră unică, împreună cu diversitatea deosebit de bogată a repertoriului pe care Gewandhausorchester îl interpretează, este cultivată în peste 200 de spectacole în fiecare an în cele trei „case” ale orchestrei: ca orchestră de concert în Gewandhaus, orchestră a Operei din Leipzig și orchestră pentru spectacolele săptămânale de cantate de Johann Sebastian Bach cu Thomanerchor în Biserica St. Thomas. Nici o altă orchestră simfonică de elită nu se dedică atât de intensiv interpretării muzicii lui J.S. Bach. Gewandhausorchester a susținut turnee regulate în întreaga lume începând din 1916 și se bucură de o prezență aproape de neegalat în mass-media (radio, televiziune, CD și DVD).
Puține alte orchestre au exercitat o influență atât de semnificativă și de durabilă asupra dezvoltării tradiției muzicii simfonice precum Gewandhausorchester. De-a lungul istoriei sale, orchestra a atras în mod constant energiile de colaborare ale celor mai eminenți compozitori, dirijori și soliști din lume. Gewandhausorchester a interpretat un ciclu complet al simfoniilor lui Beethoven în timpul vieții acestuia (1825–26), precum și primul ciclu de simfonii ale lui Bruckner, vreodată interpretat (1919–20). Uvertura la Die Meistersinger von Nürnberg de Wagner, Concertul pentru pian și orchestră nr. 5 – Concertul Imeprial de Beethoven, Concertul pentru vioară și Deutsches Requiem de Brahms și Simfonia a 7-a de Bruckner sunt doar o parte din bogăția repertoriului simfonic de bază care a fost interpretat în premieră de Gewandhausorchester. Chiar și în prezent, orchestra comandă și lansează în premieră lucrări noi în fiecare stagiune.
O contribuție decisivă la dezvoltarea repertoriului simfonic trebuie atribuită celebrului Gewandhauskapellmeister, Felix Mendelssohn-Bartholdy. În timpul mandatului său din 1835 până în 1847, a prezidat primele interpretări a numeroase lucrări, atât proprii precum Concertul pentru vioară, Simfonia scoțiană și Uvertura „Ruy Blas”, cât și premiera mondială a numeroase lucrări ale altor compozitori, printre care și Simfonia în Do major a lui Schubert și Simfoniile I, a II-a și a IV-a ale lui Schumann. Prin introducerea unor noi concepte programatice – extrem de inovatoare pentru acea vreme – Mendelssohn a sensibilizat publicul prezent la Gewandhaus la muzica vremurilor trecute, readucând la viață interpretarea operei orchestrale a lui J.S. Bach.
La inițiativa lui Mendelssohn a fost fondat primul conservator din Germania, la Leipzig, în 1843 – actuala Universitate de Muzică și Teatru „Felix Mendelssohn Bartholdy”. Urmând principiile stabilite de Mendelssohn însuși, Gewandhausorchester și Universitatea colaborează sub forma Mendelssohn Orchestra Academy, oferind celor mai talentați tineri muzicieni posibilitatea de a-și perfecționa abilitățile până la nivelul cerut de orchestrele de elită ale lumii. Absolvenții Orchesterakademie primesc o diplomă de masterat din partea Universității.
Producțiile pe CD și DVD lansate de Gewandhausorchester încă de la începutul mileniului au fost decorate cu o multitudine de premii discografice internaționale, inclusiv un Disc de Aur. Sub conducerea lui Riccardo Chailly, casa de discuri Decca a produs un ciclu complet al simfoniilor lui Beethoven și nouă dintre uverturile sale (CD, 2007-2009) și un ciclu al simfoniilor lui Brahms (CD, 2012-2013). Riccardo Chailly a condus, de asemenea, orchestra în numeroase înregistrări DVD aclamate ale simfoniilor lui Gustav Mahler (accentus music, 2011-2015). Cu ocazia împlinirii a 90 de ani de la nașterea lui Herbert Blomstedt, în iulie 2017, un nou ciclu complet al operei simfonice de Beethoven, dirijat de dirijorul laureat al Gewandhausorchester, a fost lansat de accentus music. Această casă de discuri a lansat două producții pe DVD cu Orchestra și noul Gewandhauskapellmeister, Andris Nelsons: Simfonia a IX-a „Din Lumea Nouă” de Antonín Dvořák (lansată în februarie 2018) și Concertul pentru vioară de Alban Berg, împreună cu Simfonia scoțiană de Felix Mendelssohn Bartholdy (lansată în august 2018). Andris Nelsons dirijează în prezent Gewandhausorchester pentru înregistrarea unui ciclu complet al simfoniilor lui Anton Bruckner, produs pe CD de Deutsche Grammophon. Simfonia a 3-a a constituit lansarea inițială în primăvara anului 2017, urmată de Simfonia a 4-a în februarie 2018 și de Simfonia a 7-a în luna aprilie a aceluiași an. Simfoniile nr. 6 și 9 au fost lansate în mai 2019. Dirijorul laureat Herbert Blomstedt conduce Gewandhausorchester în înregistrarea unui ciclu complet al simfoniilor lui Johannes Brahms: Simfonia nr. 1 în do minor, op. 68 a reprezentat lansarea inițială în septembrie 2020, împreună cu Uvertura tragică op. 81, urmată de Simfonia nr. 2 în Re major, op. 73 și Uvertura Festivalului Academic op. 80 (Pentatone). Cu ocazia împlinirii a 90 de ani de la nașterea Sofiei Gubaidulina, în octombrie 2021, Deutsche Grammophon a lansat un CD cu înregistrări în premieră mondială ale pieselor Der Zorn Gottes, Das Licht des Endes și Concertul pentru vioară nr. 3 Dialog: Ich und Du (cu Vadim Repin la vioară) sub bagheta lui Andris Nelsons.
Evenimente conexe:
București, 27.08–24.09, Sala Palatului, Foaier etaj
WOLFGANG – O INSTALAȚIE-PERFORMANCE FILMATĂ ÎN VR, DE GIGI CĂCIULEANU
Art Production Foundation with the support of JTI producători
Gigi Căciuleanu, idee, regie, coregrafie
Wolfgang Amadeus Mozart, muzica
Corina Boboc-Giorgescu, design spațiu/costume
Sică Grădișteanu, light designer
Les Ateliers NOMAD, post-producție 360VR
Camera 360: 24ore7zile
Lelia Marcu-Vladu, Regina Nopții
Lari Giorgescu, Visătorul
Ana Iacob, ArlecchinA
Bogdan Iacob, ColombinO
Concept:
Patru personaje evoluează într-un spațiu mozartian atemporal:
- Wolfgang – visătorul trăind printre năluciri și teatrale fantome…
- ColombinO & ArlecchinA – o parafrază a celebrului cuplu de commedia dell’arte care se nutrește de certuri și împăcări amoroase…
- Regina Nopții – eterna divă mozartiană…
Cine visează pe cine? Toate permutările sunt nu numai posibile, dar și dorite… Fără cuvinte… Numai muzica vorbește ca să înșire fiecăruia a sa poveste…
Un moment de deconectare coregrafică, poetică și imersivă.
27.08–24.09, Sala Palatului
MUZEUL ENESCU ÎN TIMPUL FESTIVALULUI INTERNAȚIONAL GEORGE ENESCU
George Enescu în Franța
Expoziție foto-documentară ce valorifică documente din arhiva Muzeului Național George Enescu.
Cristina Andrei, Adina Sibianu, concepție și realizare; Oana Carianopol, grafică
1.09–24.09, UNMB
MUZEUL ENESCU ÎN TIMPUL FESTIVALULUI INTERNAȚIONAL „GEORGE ENESCU”
George Enescu pe continentul american
Expoziție foto-documentară bazată pe reconstituirea prodigioasei activități muzicale ale lui George Enescu, desfășurată în multiple ipostaze (compozitor, violonist, dirijor, pianist) în perioada 1923–1950.
Irina Nițu, concepție și realizare; Horia Nițu, grafică
Marți, 5 septembrie, ora 17.00, Institutul Francez
LUMIÈRES D’EUROPE AU FESTIVAL ENESCU
Conferințe: Valentina Sandu-Dediu – Rector of the New Europe College
Sever Voinescu – director of the Dilema Veche magazine
George Enescu – revizuiri postume
Proiect cultural de tip rezidență muzicală aflat sub Înaltul Patronaj al UNESCO, susținut de Ambasada Franței la București, Institutul Francez și Artexim. Director artistic: David Grimal.
Studioul de Operă și Multimedia, UNMB
PROIECȚII DE FILM
– Cu participarea specială a criticului de film Irina-Margareta Nistor
Ora 13.30
Sergiu Celibidache – film documentar (1990)
Concursul George Enescu, ediția 1991 – film documentar, scenariu și regie: Nicolae Corjos
Eveniment realizat cu sprijinul DACIN SARA.
Ora 15.00
Constantin Silvestri – Avant-gardist, Master Improviser, Homme Passionné. Romania’s Beethoven?, film în șapte episoade: Preludiu, Soldații de plumb, Micul ciobănaș, Focuri de artificii, Tablouri dintr-o expoziție, Bacanala, produs la Londra de pianista Anda Anastasescu și regizorul Nicolas Gaster.
Festivalul Internațional George Enescu este un eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.
Proiect finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii.
Organizator: ARTEXIM
Co-organizator: Fundația ArtProduction
Co-producători: Societatea Română de Radiodifuziune, Societatea Română de Televiziune, Primăria Municipiului București
Sponsori principali: Rompetrol, BRD
Sponsori: Ferrero Rocher, SNEF, CBRE, Orange, L’Or , Mobexpert, Casa de Flori, DORNA, Liliana și Peter Ilica Foundation, La Mama; SANADOR;
Cu sprijinul: Yokko, Paradigma Film, Crowdfavorite, SSG
Furnizor servicii juridice: Țucă Zbârcea și Asociații
Transportator oficial: Tarom
Parteneri ospitalitate: Radisson Blu Hotel Bucharest & Park Inn by Radisson, Intercontinetal Athenee Palace, Novotel City Center, Mercure City Center, Ibis Styles City Center;
Parteneri media principali: Antena 3 CNN, RFI, HotNews, Agerpres.Parteneri media internaționali: Euronews, Mezzo, Bachtrack
Parteneri media: EuropaFM, Elle, AList Magazine, Psychologies, Zile și Nopți, Scena 9, Revista Tarom, BIZ, Haute Culture, Igloo, Revista Zeppelin, Capital, Urban.ro, Evenimentul istoric, Leviathan, Evz.ro, Capital.ro, IQads, Ziarul Metropolis, The Institute, Catchy, Presshub, Modernism.ro, Life.ro.
Comunicat al ARTEXIM
*
Asociația Culturală Leviathan, editor al portalului Leviathan.ro și al revistei culturale trimestriale „Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional „George Enescu” 2023.
Pe acest portal veți găsi toate informațiile necesare, programul zilnic al Festivalului, prezentarea muzicienilor invitați, date despre lucrările din programe, relatări, cronici, fotografii. În revista „Leviathan”, nr. 4, octombrie–decembrie 2023 vom publica o sinteză a Festivalului și cronici ale concertelor.
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2023
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2021
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017
Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2020/2021
Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018