Știri: Expoziția ”Soarele negru la Roşia Montană” (3 septembrie – 24 septembrie 2018, Veneţia)

396
Lucrare de Ioan Sbârciu
Lucrare de Ioan Sbârciu

Luni, 3 septembrie 2018, ora 18.30, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția va avea loc inaugurarea expoziției de artă contemporană intitulată ”Soarele negru la Roşia Montană” aparţinând reputatului artist Ioan Sbârciu, curator: Aurel Codoban.

Pictorul Ioan Sbârciu (n. 1948) este, sub multe aspecte, o personalitate de excepție a artelor vizuale românești. Artist de succes, el nu creditează însă succesul facil și ține întotdeauna să-și prevină pedagogic discipoli asupra capcanelor lui. Personalitate de mare anvergură, el preferă auto-etalării, discreția și, cu generozitate, își pune în lumină sau se pune în lumină împreună cu colegii și studenții. Constructor de instituție și edificator de școală – se va vedea într-o zi cât de mult ca impunere, susținere și spirit îi datorează cunoscuta, astăzi, Școală de la Cluj – el nu și-a impus niciodată propriile opțiuni și procedee artistice și nu a cerut ralierea la un sistem estetic închis. De aceea nu poate decât să te mire aerul de familie pe care îl degajă prezența magistrului printre studenții săi din noile generații […]

Paradoxul personalității artistice a lui Ioan Sbârciu rezidă într-o anume forță intuitivă interioară, care îl plasează foarte echilibrat între tradiția și actualitatea picturală, între non-figurativul abstract care mizează pe expresivitatea suprafeței picturale și un figurativ fin și senzual și, în același timp, îl scoate de pe liniile unor școli sau descendențe ușor identificabile. Această forţă intuitivă interioară are numeroase alte aparențe și ocurențe în accentele personale ale limbajului plastic și în profesionalismul și acuratețea gestului pictural, în dramatismul coloristic și chiar și în dimensiunile suprafeţelor celor mai multe dintre lucrări.

Pornind de la aceste date, devine evident faptul că peisajele – ca formulă picturală de organizare a suprafeței tabloului luată într-un sens foarte larg – nu sunt decât o opțiune firească pentru materializarea propriilor experiențe exploratorii. Ceea ce construiește materia senzuală a acestor peisaje mitologico-poetice este atât de plural simbolic încât poate conține în ea totodată experiența personală cea mai intimă, atitudinea cea mai radicală față de realitatea socială și problematizarea ontologică cea mai profundă. Dar ele nu conțin mesaje directe, demonstrative. Pentru că în aceste peisaje poetic picturale vibrează misterul. Dar negrul lor nu este aici opusul transcendenței din aura sfinților din icoanele bizantine. E mai degrabă preferința pictorului Ioan Sbârciu pentru mister, în condițiile unei lumi tot mai dezvrăjite. Preferință tensionată între nostalgia afectuoasă și optimismul eroic ale unui pictor cu temperament romantic și afinități neo-expresioniste. Întunecat, negru, poate fi numai ceea ce, din diferite motive omul nu poate vedea – pentru că nu se încrede în sufletul său, pentru că își refuză intuiția, pentru că nu are suficientă credință […] Altfel misterul poate fi totul, tot așa cum negru înseamnă, paradoxal, co-prezența tuturor culorilor […].” prof. univ. dr. Aurel Codoban.

Expoziția, realizată cu sprijinul financiar al Institutului Cultural Român, va putea fi vizitată în Mica Galerie a IRCCU Veneția din Cannaregio 2211, până pe data de 24 septembrie 2018, de marți până duminică, în intervalul orar 10.00 – 12.00 şi 16.00 – 19.00. Partener media: Modernism.ro. Intrarea este liberă.

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.