Venice Baroque Orchestra, Andrea Marcon și Magdalena Kožená (3 septembrie 2017, Festivalul ”Enescu”)

964
Venice Baroque Orchestra
Venice Baroque Orchestra

logo rubrica festival enescu 2017 leviathan.roVenice Baroque Orchestra, dirijată de Andrea Marcon și mezzosoprana Magdalena Kožená vor putea fi ascultate astăzi, duminică, 3 septembrie 2017, de la ora 22.30, la Ateneul Român din București în seria Concertele de la miezul nopții, cu un program integral  HändelConcerto grosso în Si bemol major, op. 3 nr. 2, HWV 313; Aria ”Verdi prati” din opera ”Alcina”;  Aria ”Ogni vento” din opera ”Agrippina;  Concerto grosso în Sol major, op. 6 nr. 1, HWV 319; Aria ”Cara speme” din opera ”Giulio Cesare in Egitto”; Aria ”Venti, turbini” din opera ”Rinaldo”; Uvertura la opera ”Ariodante”, HWV 33; Aria ”Se pietà di me non senti” din opera ”Giulio Cesare in Egitto”; Aria ”L’angue offeso” din opera ”Giulio Cesare in Egitto”; Concerto grosso în la minor, op. 6 nr. 4, HWV 322; Aria ”Pensieri, voi mi tormentate” din opera ”Agrippina”; Aria ”Dopo notte” din opera ”Ariodante”. 

Andrea marcon
Andrea Marcon

Fondată în 1997 de clavecinistul și cercetătorul Andrea Marcon, Venice Baroque Orchestra este recunoscută ca unul dintre cele mai bune ansambluri de muzică veche din lume. Orchestra a făcut turnee în Europa, America de Nord, America de Sud, Japonia, Coreea, Taiwan, China. A cântat în orașe din Statele Unite mai mult decât orice altă orchestră de muzică barocă.

Propunându-și redescoperirea capodoperelor secolelor al XVII și al XVIII-lea, Venice Baroque Orhestra a prezentat în premieră modernă operele ”L’Orione” de Francesco Cavalli, ”Atenaide” de Vivaldi, ”Andromeda liberata” de Benedetto Marcello, La Clementina” de Boccherini, ”L’Olimpiade” de Cimarosa (la Teatrul La Fenice din Veneția), ”Siroe” de Händel.

În stagiunea 2016–2017 a interpretat ”Juditha triumphans” de Vivaldi la London’s Barbican Centre din Londra și la Palais des Beaux-Arts din Bruxelles, marcând astfel 300 de ani de la premiera oratoriului la Veneția. A susținut concerte având-o ca solistă pe violonista pe Viktoria Mullova la Musikverein din Viena și la Budapest. Împreună cu violonistul Nicola Benedetti, a făcut un turneu în 18 orașe din SUA și un turneu în Japonia cu Avi Avital (mandolină).

VBO are numeroase înregistrări discografice. I-a fost dedicate o serie lungă de filme de televiziune. Orchestra a fost distinsă cu Diapason d’Or, Premiul Echo, Premiul Edison.

Magdalena Kožená s-a născut în oraşul ceh Brno, unde a studiat canto şi pian la conservatorul din localitate, continuându-şi studiile mai târziu la Academy of Performing Arts din Bratislava. A fost laureată mai multor premii importante, atât în Republica Cehă cât şi pe plan internaţional, culminând cu câştigarea celei de-a şasea Competiţii Internaţionale Mozart, la Salzburg 1995.

Magdalena Kožená
Magdalena Kožená

A semnat un contract de colaborare cu Deutsche Grammophone în 1999 şi a lansat imediat primul său album de arii de Bach. Albumul său de recital, care conţine cântece de Dvořák, Janáček şi Martinů a apărut la Deutsche Grammophon în 2001 şi a fost onorat cu premiul Gramophone’s Solo Vocal Award. A fost numită Artist of the Year de Grammophone în 2004 şi a câştigat numeroase alte premii, printre care Echo AwardRecord Academy Prize, Tokyo, şi Diapason d’or. Cele mai recente lansări pentru Deutsche Grammophon includ un album Monteverdi cu ansamblul baroc La Cetra (2016), Prayer pentru voce şi orgă, cu Christian Schmidt (2014) şi Love and Longing cu Berliner Philarmoniker şi Sir Simon Rattle (2012).

Magdalena Kožená a lucrat cu unii dintre cei mai apreciaţi dirijori ai lumii: Claudio Abbado, Pierre Boulez, Gustavo Dudamel, Sir John Eliot Gardiner, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Mariss Jansons, James Levine, Sir Charles Mackarras şi Sir Roger Norrington. În lista sa de distinşi parteneri de recital se numără pianiştii Daniel Barenboim, Yefim Bronjman, Malcom Martineau, András Schiff şi Mitsuko Uchida, cu care a evoluat pe scene celebre precum Wigmore Hall, Carnegie Hall, Alice Tully Hall, Amsterdam Concertgebouw sau scenele festivalurilor de la Aldeburgh, Edinburgh şi Salzburg. Magdalena Kožená şi-a cultivat întelegerea şi rafinamentul cerute de interpretarea operelor istorice, colaborând cu importante ansambluri de muzică barocă, specializate în folosirea instrumentelor de epocă, printre care English Baroque Soloists, Gabrieli Consort and Players, Il Giardino Armonico, Les Musiciens du Louvre, Orchestra of the Age of Enlightenment, Venice Baroque Orchestra şi Le Concert d’Astrée. Mezzosoprana a fost asemenea invitată ca solist alături de filarmonicile din Berlin, Viena, Czech Philharmonics sau orchestrele din Cleveland, Philadelphia şi Royal Concertgebouw.

Prima apariţie a Magdalenei Kožená pe scena Festivalului din Salzburg a fost în 2002, în rolul Zerlina din ”Don Giovanni”, revenind în 2013 în rolul lui Idamante, pe care l-a interpretat si la Glyndebourne Festival, la Berlin şi Lucerna. Debutul la Opera Metropolitană New York a fost în 2003, Cherubino din ”Nunta lui Figaro” de Mozart, de atunci fiind constant invitată a prestigioasei scene americane.

În sezonul 2016–2017 Magdalena Kožená a apărut în concert alături de New York Philharmonic sub bagheta dirijorală a lui Alan Gilbert, la Bayerische Rundfunk sub conducerea maestrului Jiří Bělohlávek şi alături de Berlin Philharmonic condusă de legendarul Sir Simon Rattle. În recital, Magdalena Kožená a cântat în Philadelphia, Atlanta, Schenectady, iar în Europa la Vienna Konzerthaus şi Schubertiade Schwarzenberg alături de partenerul ei de recital, Malcolm Martineau. Pe scena operei menţionăm întoarcerea mezzosopranei la  Théâtre des Champs Élysées în producţia Il ritorno d’Ulisse in patria” de Monteverdi şi pe scena Berlin Staatsoper în ”La damnation de Faust” de Berlioz.

Magdalena Kožená a fost distinsă cu ordinul Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres de către guverul francez în 2003, pentru serviciile sale aduse muzicii franceze. (Sursa: site festivalul Enescu 2017).

În revista Leviathan.ro publicăm zilnic informații despre programul Festivalului Internațional ”George Enescu”, ediția 2017, despre artiștii care vor concerta la această ediție, cronici muzicale, articole de sinteză, fotografii. Redacția Leviathan este acreditată la Festivalul ”George Enescu”.

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Musica

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.