În anul 2002, Teatrul Național Radiofonic difuza în premieră Ringhișpilul ieșit din condeiele scriitoarei Pușa Roth, cea care are bunul obicei de-a îmbogăți visteria Radioului cu texte inedite și de cele mai multe ori curajoase, și cel al regizorului Leonard Popovici. Curajul lor combină fericit îndrăzneala originalității și încumetarea spre un subiect… trăznit.

Ringhișpilul pleacă de la un fapt real petrecut în comuna Cătuneni, undeva prin Ardeal, pe la mijlocul anilor ’80. O întâmplare plină de grotesc în care cei doi autori, cel din urmă semnând desigur și regia punerii în undă, au văzut nu numai insolitul faptului divers, ci mai cu seamă satira plină de miez pe care a generat-o acesta. Un subiect așadar care, pentru perioada de după Revoluția din ’89, probabil că n-ar fi însemnat decât un simplu remember persiflant al ultimilor ani de comunism. Asta pentru că ne aflam prea aproape de acele vremuri și alergia noastră la ele era acută. Cu trecerea timpului însă cred că această întâmplare, îmbrăcată într-o lumină dramatică, capătă nu numai o valoare cu iz istoric, ci și una terapeutică.

Pușa Roth

Spectacolul regizorului Leonard Popovici, întrunind o distribuție valoroasă și cu mare abilitate aleasă, vorbește, în fond, despre apucăturile omului, despre metehnele lui sufletești, despre impresia de buric al lumii, despre destructurarea umană care provine din dezordinea minții dominate de frică, despre placiditatea interioară și, poate cel mai important lucru, despre degringolada antropozofică a „omului nou. Omul care nu crede, ci doar se crede… Omul care trăiește inept, dezgolit de orizont. Vă întrebați probabil cum s-a putut ca în spatele unui text plin de umor (cu nuanțe uneori de negru) să se ascundă astfel de adevăruri? Creatorii de teatru pot face asta pentru că au putința de a simți dincolo de aparențe. Cred că formula radiofonică a acestei întâmplări a fost cea mai potrivită pentru a o pune în valoare, pentru că în spatele undelor fiecare ascultător poate vedea singur, după nivelul său de percepție, ceea ce unui spectator de teatru îi este impus și indus.

Leonard Popovici

Clădită pe un singur plan, simplu, fără chei ascunse, acțiunea piesei e într-un fel previzibilă. Și asta pentru că nu surpriza contează, ci personajele. Fiecare în parte, de la primar (interpretat cu nerv și savoare de Mitică Popescu) și nevasta lui (pe care Dorina Lazăr o stăpânește cu vivacitate și cu un umor debordant) la majur (al cărui bădărănism Valentin Teodosiu îl intuiește perfect și îl etalează radical), de la Dona (ale cărei particularități Adriana Trandafir le tratează cu farmec și cu voluptatea-i caracteristică) la circar (pe care Alexandru Bindea îl construiește lejer, fără imparțialități și cazne monotone), de la preot (pe care Boris Petrof îl interpretează curat și omogen) la preoteasa lui (a cărei inerție lăuntrică o dibuiește cu precizie și într-o formulă ideală Coca Bloos), toate personajele piesei sunt înșirate ca niște mărgele pestrițe purtate peste gulerul ros de lipsa de sens. Ringhișpilul, transformat în metaforă a adevărului și, de ce nu, a dreptății care se impune de la sine, devine un soi de balaur cu șapte capete care le prigonește duhurile, pedepsindu-i pentru făcutele lor, ca într-o clipă suspendată de rigoarea divină. Dar niciunul dintre ele nu înțelege, de fapt, nimic (poate Dona să întrezărească ceva) și viața lor revine la ceea ce cred ei că se numește normalitate și care, într-un fel sau altul, este aidoma și astăzi, oriunde și oricând, căci năravul nu piere, ci doar se înțolește.

Dinamic, analitic și pertinent dramaturgic, Ringhișpilul Teatrului Național Radiofonic se demonstrează a fi o producție însemnată care și-a câștigat dintru început locul unei comedii de succes care convinge, probând ceea ce zicea Oscar Wilde că o mască ne spune întotdeauna mai mult decât o față.

Cronică de teatru radiofonic de Cristina Chirvasie

Revista Teatrală Radio, 25 februarie 2016

Grafică de Costin Tuchilă

Arhiva Theatrum