Știri: Doi mari violoniști ai lumii, Gil Shaham și Maxim Vengerov, încântă publicul din România cu talentul și viorile lor Stradivarius (Festivalul „Enescu”, 11 septembrie 2021)

72
Gil Shaham. Credit foto: Chris Lee. Sursa: Festivalul „Enescu”
Gil Shaham. Credit foto: Chris Lee. Sursa: Festivalul „Enescu”

logo George Enescu International Festival 2021Filarmonica din Rotterdam și dirijorul Lahav Shani, în premieră la Festivalul „Enescu”

Doi dintre cei mai mari violoniști ai lumii, Gil Shaham și Maxim Vengerov, vor apărea astăzi pe scenele Festivalului „Enescu”, cu viorile lor Stradivarius, vechi de peste trei secole și în valoare de peste un milion de euro fiecare, pentru a prezenta un program muzical de excepție, la București și, respectiv, la Cluj.

Gil Shaham va apărea în compania Filarmonicii din Rotterdam, sub bagheta tânărului dar foarte talentatului dirijor Lahav Shani, prezenți pentru prima oară la Festivalul „Enescu”. Concertul va avea loc la Sala Palatului, de la ora 19.30, și va prezenta în premieră în România Concertul pentru vioară și orchestră, în Re major, op. 77 de Johannes Brahms, cu cadența compusă de George Enescu. Considerat unul dintre cele mai mari concerte destinate viorii, Concertul de Brahms a fost compus în anul 1878, și dedicat lui Joseph Joachim, un excelent violonist al secolului al XIX-lea și bun prieten al compozitorului. Concertul pentru vioară este o capodoperă. Joseph Joachim, care a interpretat concertul în premieră în 1899, a afirmat că este unul dintre cele 4 mari concerte ale romantismului german, alături de concertele pentru vioară de Beethoven, Bruch și Mendelssohn. Violonistul Gil Shaham va interpreta la vioara sa Stradivarius „Contesa Polignac” din 1699.

În cea de a doua parte a serii, Filarmonica din Rotterdam va interpreta Simfonia a V-a în mi minor, op. 64 de Piotr Ilici Ceaikovski. Ceaikovsk a dedicat această lucrare muzicianului și profesorului german Theodor Ave-Lallemant.

Considerat urmașul lui Zubin Mehta, dirijorul Lahav Shani se distinge prin maturitatea sa uimitoare, precum și prin muzicalitatea naturală, instinctivă. Criticii consideră că va deveni unul din marii dirijori ai lumii.

La Ateneul Român, de la ora 16.30, Munchener Bach-Chor și Munchener Bach-Orchester vor intepreta alături de Hansjörg Albrecht, Pasiunile după Ioan, BWV 245 de Johann Sebastian Bach. Pasiunile reprezintă un oratoriu sacru, compus în anul 1727 pe un libret de Picander. Considerat o capodoperă a barocului muzical, oratoriul ilustrează învățături biblice cuprinse în Noul Testament.

Hansjörg Albrecht, conducere muzicală și clavecin. Soliști: Regula Mühlemann, soprană; Wiebke Lehmkuhl, alto; Patrick Grahl, tenor (arii); Daniel Johannsen, tenor (Evanghelistul); Micheal Volle, bas (arii); Christian Immler bas (Iisus).

La concertul de la Ateneu accesul este permis cu prezentarea certificatului verde Covid. La Sala Palatului și Sala Radio, nu este necesar certificatul verde.

Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise gratuit pe site-ul Festivalului

și vor rămâne online timp de 12 ore, pentru a fi văzute și de pe alte meridiane orare. Fiecare concert are pagina sa de eveniment, la care se ajunge pentru a-l asculta din pagina Program

Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural. 

Pe site-ul festivalului, la acest link, puteți citi zilnic cronici, interviuri și informații suplimentare în Agenda Festivalului.

Hansjörg Albrecht este unul dintre puținii artiști cunoscut la nivel internațional atât ca dirijor, cât și ca organist de concert. Este considerat un artist ce depășește frontierele muzicale fără teamă de contact – în întregime în spiritul dirijorului anglo-american, organistului de concert, aranjator muzical și magician sonor Leopold Stokowski. În calitate de dirijor, Albrecht își urmează în mod consecvent propriul drum – oscilând între arhivă și creație nouă și cu un repertoriu extins de la Bach la Messiaen – și, cu transcrierile sale de orgă, s-a impus ca specialist printre virtuozii instrumentului său. Este Director Artistic al Orchestrei Bach și Corului Bach din München.

Orchestra Filarmonică din Rotterdam se distinge prin spectacolele pline de energie, înregistrările apreciate și abordarea inovatoare a publicului. Fondată în 1918, și-a revendicat poziția printre cele mai importante orchestre din Europa. Din 2010, Filarmonica din Rotterdam este orchestră rezidentă a Teatrului Champs-Elysées din Paris. Cu spectacole de la cele mai mici locații la săli de concerte din întreaga lume, concerte educaționale și proiecte comunitare, orchestra ajunge la un public anual de la 150.000 până la 200.000 de persoane, printre care un număr considerabil de tineri.

În stagiunea 2018/19, Lahav Shani a preluat funcția de dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii din Rotterdam de la Yannick Nézet-Séguin. Începând cu sezonul 2020/21, el este și directorul muzical al Orchestrei Filarmonicii din Israel, preluând locul lui Zubin Mehta, care a deținut această funcție timp de 50 de ani. Din sezonul 17/18 până în vara anului 2020, Shani a fost, de asemenea, dirijor principal invitat al Orchestrei Simfonice din Viena. În iunie 2016, Shani a debutat cu Orchestra Filarmonicii din Rotterdam ca dirijor și pianist solist. Doar două luni mai târziu a fost anunțată numirea sa în funcția de dirijor principal, devenind cel mai tânăr dirijor care a ocupat această poziție din istoria orchestrei. În timpul primei sale stagiuni în această funcție, Shani a condus orchestra în concerte în Europa, China și Taiwan. Filarmonica din Rotterdam împreună cu Shani au un contract de înregistrare exclusiv cu Warner Classics.

Gil Shaham este unul dintre cei mai importanți violoniști ai timpului nostru; tehnica impecabilă combinată cu căldura sa inimitabilă și generozitatea spiritului i-au consolidat renumele de maestru american. Câștigător al Premiului Grammy, numit și „Instrumentistul Anului” de către Musical America, este căutat în întreaga lume pentru concerte cu orchestre și dirijori importanți, și susține în mod regulat recitaluri și apare alături de ansambluri pe marile scene de concert și la festivaluri de prestigiu. Momente importante ale ultimilor ani includ înregistrarea apreciată și concertele în care a interpretat Sonatele și partitele complete pentru vioară solo de J.S. Bach. În următoarele sezoane, pe lângă promovarea acestor lucrări solo, se va alătura pianistului său Akira Eguchi, partener de mult timp, în recitaluri în America de Nord, Europa și Asia.

La Cluj-Napoca, de la ora 19.00 la Sala Auditorium Maximum, marele violonist Maxim Vengerov va susține un recital alături de pianista Polina Osetinskaya. Programul, divers, se deschide cu Sonata nr. 32 în Si bemol major pentru vioară și pian, KV 454 de Mozart, o lucrare emblematică a spiritului mozartian. Va urma Sonata în fa minor de George Enescu, o superbă capodoperă scrisă în 3 părți, în care se resimte influența muzicii tradiționale presărată de rafinamentul stilului componistic francez, lucrare pretențioasă. Este succedată de Sonata în Mi bemol major pentru vioară și pian, op. 18 de Richard Strauss, reper important în creația violonistică. Recitalul se încheie cu Ravel, Rapsodia „Tzigane”, o lucrare de virtuozitate, plină de culoare, ce aparține curentului impresionist.

Violonist excepțional și profesor, Maxim Vengerov cântă pe o vioara Stradivarius ex-Kreutzer (1727).

Apreciat în unanimitate drept unul dintre cei mai desăvârșiți muzicieni ai lumii, și descris frecvent drept cel mai mare violonist al timpului, Maxim Vengerov, câștigător al unui premiu Grammy, se bucură de recunoaștere la nivel internațional și în calitate de dirijor și este unul dintre cei mai solicitați soliști. Născut în anul 1974, și-a început cariera de violonist solo la vârsta de cinci ani, a câștigat concursurile internaționale Wieniawski și Carl Flesch la vârsta de 10 și, respectiv, 15 ani, a studiat cu Galina Tourchaninova și Zakhar Bron, a realizat prima înregistrare la vârsta de 10 ani, și a ajuns să înregistreze masiv pentru case de discuri prestigioase, printre care Melodia, Teldec și EMI, câștigând, printre altele, premiile Grammy și Gramophone pentru artistul anului.

Polina Osetinskaya, pianistă de renume internațional, și-a început cariera la vârsta de cinci ani și a fost rapid considerată un copil-minune în fosta Uniune Sovietică. A susținut primul concert la vârsta de șase ani și a intrat la Școala Centrală de Muzică a Conservatorului din Moscova la vârsta de șapte ani. Doamna Osetinskaya și-a continuat studiile la Conservatorul din Leningrad cu Marina Wolf și mai târziu la Conservatorul din Moscova cu Vera Gornostaeva.

Comunicat al Biroului de Presă al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”

*

logo asociatia culturala leviathanAsociația Culturală Leviathan, editor al publicațiilor Leviathan.ro și revista culturală trimestrială „Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional „George Enescu” 2021.

Pe acest portal veți găsi toate informațiile necesare, programul zilnic al Festivalului, prezentarea muzicienilor invitați, date despre lucrările din programe, relatări, cronici, fotografii. În revista „Leviathan” nr. 3, iulie–septembrie 2021, pp. 47–49 puteți citi un amplu articol de prezentare a ediției 2021 a Festivalului iar în nr. 4, octombrie–decembrie 2021 vom publica o sinteză a Festivalului și cronici ale concertelor.

leviathan partener media festivalul george enescu

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2021

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2020/2021

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Cronica muzicală

Arhiva rubricii Musica

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.