”Cinci zile din Festivalul Internaţional al Teatrelor Dunărene din Giurgiu, FITeD 2018” de Călin Șabac

329
Kristina Savkov în ”Evgheni Oneghin” duă Pușkin, Teatrul Mladih din Novi Sad
Kristina Savkov în ”Evgheni Oneghin” duă Pușkin, Teatrul Mladih din Novi Sad

Faţă de ediţia trecută, Teatrul ”Tudor Vianu” a înconjurat spectacolele de teatru cu recitaluri de muzică clasică şi expoziţii de pictură sau documentare şi cu lansări de carte. Alături de teatrul din Giurgiu au urcat pe scenă teatre din Tulcea, Budapesta, Novi Sad, Virovitica şi Zadar, Ruse şi Bratislava.

29 octombrie 2018. În prima zi de festival, Teatrul ”Tudor Vianu” a prezentat unei săli arhipline o excepţională realizare a cunoscutului regizor veneţian Michele Casarin: ”Asediul Veneţiei” după Albert Camus (”État de siège”). Un mare succes. Decor, costume şi muzică cu trimiteri la secolul al XVII-lea. Actori tineri cu roluri de compoziţie valoroase, în cheia unei tragicomedii, după cum a definit-o însuşi regizorul. Greutatea şi dificultatea dialogului camusian a fost mutată pe personajele groteşti şi tăioase de commedia dell’arte, cu măştile lor care nu ascund ci le permit să spună adevăruri dure despre lupta pentru libertate şi adevăr. Veneţia riscă să piară, invadată de ciumă – un dictator macabru în înţelegere cu Dogele şi sistemul lui de represiune. Ca întotdeauna, pierderea libertăţilor nu se întâmplă brusc, ea trece prin erori voite de judecată, prin manipulare publică, prin spaimă, prin pierderi şi câştiguri de control planificate, până la introducerea definitivă a regulilor dictaturii. Ideea salvării din literatura secolului XX apare aici formilată astfel: e suficient ca un singur om să se opună dictaturii ca sistemul acesteia să înceapă să se blocheze. Spectacolul ”Asediul Veneţiei” a fost deja invitat în câteva festivaluri europene de teatru.

Imagine din spectacolul ”Asediul Veneției” după Albert Camus, Teatrul ”Tudor Vianu” din Tulcea
Imagine din spectacolul ”Asediul Veneției” după Albert Camus, Teatrul ”Tudor Vianu” din Tulcea

Înainte de ridicarea cortinei, tânărul muzician Ştefan Cazacu, cu talentul său recunoscut deja de scenele internaţionale a introdus publicul în atmosfera renascentistă cu cea mai frumoasă piesă pentru violoncel solo de J. S. Bach, Suita nr. 1 în Sol major.

Premiera Teatrului ”Tudor Vianu” din deschidere a fost onorată de prezenţa E.S. Branco Brancović, ambasadorul Republicii Serbia în România şi a domnului Borislav Borislavov, Primul Secretar din cadrul Ambasadei Republicii Bulgaria la Bucureşti.

30 octombrie 2018. În ziua a doua de festival, Lena Vieru Conta, cunoscut artist plastic şi pianist, a vernisat în Sala Atelier a teatrului expoziţia sa de 27 de tablouri în tehnică mixtă de colaj şi pictură, ”Sub semnul Veneţiei”. A vorbit Elena Cioclu, artist plastic şi profesor la Şcoala de Muzică şi Arte plastice din Giurgiu. Expoziţia a avut în vedere ”falnica” Veneţie a lui Shakespeare, cea invadată de ”ciuma” lui Camus dar şi cea prezentă care le găzduieşte amintirile.

”Angajare de clovn” de Matei Vișniec, Teatrul ”Jean Bart” din Tulcea
”Angajare de clovn” de Matei Vișniec, Teatrul ”Jean Bart” din Tulcea

În aceeaşi seară, Teatrul ”Jean Bart” din Tulcea aducea publicului ”Angajare de clovn” de Matei Vişniec în regia lui Aurel Palade. În 1991 textul lui Vişniec a primit Premiul pentru cea mai bună piesă a anului la Galele UNITER. Suspendaţi într-un timp care nu iartă, cu reguli pe care nu le ghicesc, într-o aşteptare a unei promisiuni despre care nu vom şti dacă e bună sau rea nici măcar la sfârşit, cei trei clovni devoalează spectatorului caractere nu tocmai frumoase, speranţe nejustificate, amintiri şi visuri neîmplinite facându-l pe acesta să-i înţeleagă şi şi-i asume. Un spectacol deosebit al Teatrului ”Jean Bart”, un succes binemeritat al talentaţilor actori tulceni în festivalul FITeD 2018.

”Tot atunci, anul viitor”, Teatrul Spirit din Budapesta
”Tot atunci, anul viitor”, Teatrul Spirit din Budapesta

31 octombrie 2018. Ziua a treia a festivalului giurgiuvean a aparţinut culturii maghiare. Institutul Balassi din Bucureşti a oferit o expoziţie şi un concert cameral, înainte ca Teatrul Spirit din Budapesta să îşi prezinte o mică bijuterie cu trei personaje, ”Tot atunci, anul viitor”. O comedie romantică de Bernard Slade, în regia lui Andrea Sztárek. Un bărbat şi o femeie (actorii Gubík Ági şi Perjés János) se întâlnesc timp de 24 de ani pentru un weekend, într-o relaţie unică ce devine puternică în timp, pe care actorii o construiesc cu mult talent, treptat, solid, emoţional echilibrat, fără salturi sau tensiuni spectaculoase, cu o maturitate artistică şi o naturaleţe a personajelor remarcabile.

Expoziţia documentară din foaierul teatrului şi concertul din Sala Atelier au fost dedicate marii personalităţi culturale a muzicii maghiare, Zoltán Kodály. Tinerii muzicieni Cornelius Zirbo la violoncel şi Gabriel Gîţan la pian, deţinători a numeroase premii naţionale şi internaţionale au interpretat piese de J. S. Bach şi Zoltán Kodály.

Din partea Institutului de Cultură maghiar ”Balassi” a participat doamna Bara Hajnal, consilier pentru muzică şi cultură.

1 noiembrie 2018. Şi a venit ziua a patra. Am urmărit reprezentaţia Teatrului Mladih din Novi Sad. Premiat în 2017 pentru cea mai bună regie şi pentru cea mai bună actriţă de către juriul festivalului-concurs din Cortanovci-Novi Tvrđava Teatar, spectacolul ”Evgheni Oneghin”, după romanul lui Pușkin cu acelaşi titlu, a avut un puternic ecou şi pe scena Teatrului ”Tudor Vianu” din Giurgiu. Regizorul Boris Liješević a optat pentru o naraţiune în care actorii înşişi sunt, pe alocuri, povestitori ai propriilor întâmplări.

Întreaga trupă din Serbia a creat cu multă dăruire atmosfera acelei vechi Rusii şi, chiar dacă au actualizat o veche boală a spiritului şi au banalizat o decadenţă aristocratică (să nu uităm că şi Puskin a murit într-un duel) trecându-le ca fiind comune cu cele ale vieţii moderne, contemporane, această opţiune rezistă bine comparaţiilor. Spectacolul s-a bazat pe talentul şi verva tinerilor actori Kristina Savkov – Tatiana, Danilo Milanovi – Lenski şi Pređa Marijanović-Oneghin.

La spectacol a asistat prim-consilierul Ambasadei Serbiei la Bucureşti, Dubravka Durišić.

Fotografie din spectacolul ”Kashtanka” după Cehov
Fotografie din spectacolul ”Kashtanka” după Cehov

2 noiembrie 2018. FITeD 2018, ziua a cincea. După vizitarea în foaierul teatrului a expoziţiei comemorative oferite de Forumul Austriac din Bucureşti, la 100 de ani de la moartea lui Gustav Klimt, spectatorii celei de-a cincea seri de festival FITeD 2018 au urmărit cu surprindere şi entuziasm un spectacol croat extraordinar, realizat în coproducţie de Teatrul Dramatic din Virovitica şi Teatrul de Păpuşi din Zadar: ”Kashtanka”, după nuvela omonimă a lui A. P. Cehov, o capodoperă despre viaţă, prietenie şi loialitate.

Toţi cei care au contribuit la acest spectacol merită aplaudaţi: Vjera Vidov, regizor, Natalija Burnos, scenograf, Igor Karlić, muzica şi maeştrii păpuşari care au creat personajul căţeluşei Kashtanka – Sara Lustig, al gâscanului Ivan Ivanici – Luka Aleksandrić şi al motanului Fjodor Timofeici – Irena Bausović, ca şi personajul Monsieur George – Goran Vučko. ”Kashtanka”, irezistibilă şi reală pentru public, va rămâne un nume iubit de spectatorii din Giurgiu, indiferent dacă l-au citit sau nu pe Cehov.

Festivalul fost onorat să aibă între spectatorii reprezentației cu ”Kashtanka” pe E.S. Davor Vidiš, ambasadorul Republicii Croaţia în România împreună cu soţia şi doamna Dinka Franulić, consilier în aceeaşi ambasadă.

Festivalul s-a încheiat duminică, 4 noiembrie 2018, după reprezentaţiile Teatrului Sava Ognjanov din Ruse cu ”Regatul femeilor” şi fantezia slovacă ”WOW”, a Companiei Debris din Bratislava.

Giurgiu, 5 noiembrie 2018

Comentați via Facebook

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.