Festivalul de Teatru ”Toma Caragiu” de la Ploiești, prima ediție internațională – cronică de Oana Medrea

250
Elodie Hatton in spectacolul ”Olé”, Fi-Solo Company din Franța

În perioada 6 – 11 noiembrie 2018 s-a desfășurat la Ploiești cea de-a VIII-a ediție a Festivalului de Teatru ”Toma Caragiu” – prima cu deschidere internațională, marcată de prezența în program a unor companii din Franța, Spania, Macedonia și Republica Moldova. Alături de acestea, publicul ploieștean a putut urmări spectacole reprezentative din repertoriul câtorva teatre și companii teatrale din București (Teatrul Metropolis, Teatrul Nottara, Teatrul Odeon, unteatru, Teatrul Act, Godot Cafe Teatru), dar și din țară (Teatrul Național Cluj-Napoca și Teatrul ”George Ciprian” din Buzău). Pe scurt, Festivalul a însemnat: 20 de spectacole și evenimente conexe, desfășurate cu săli pline, în șapte spații diferite (Teatrul ”Toma Caragiu” și pietonala din fața intrării principale, Teatrul de Animație ”Imaginario”, Filarmonica ”Paul Constantinescu”, Berăria ”Curtea Berarilor”, Casa de Cultură a Sindicatelor și showroom-ul BMW Proleasing Motors) și în aer liber.

În alcătuirea programului celei de-a VIII-a ediții s-au întâlnit, de această dată, propunerile a doi selecționeri – coordonatorul Festivalului, Miriam Dumitrescu și regizorul Radu Dinulescu. Este important ca un festival să poată armoniza orizontul de așteptare (specific publicului căruia i se adresează) cu orizontul de imprevizibil. Cu alte cuvinte, să corespundă preferințelor, probabile de la o stagiune la alta, ale publicului său, dar și să își surprindă spectatorii prin formule de spectacol inedite; și, bineînțeles, pe cât posibil, să atragă noi segmente de public.

Ediția cu numărul 8 fost una a confluenței artelor și a diversității, care a adus laolaltă teatru, spectacole-concert și musical, de la clasici la contemporani, dansul, cuvântul și poezia gestului, problematici actuale trecute prin filtrul comicului și povești care fac din zâmbet lacrimă într-o secundă.

Clasicii au dat tonul comediei în prima seară a Festivalului, cu Švejk în concert”, adică ”Peripețiile bravului soldat Švejk”, povestite și parodiate prin songurile ticluite cu meșteșug de minunata Ada Milea și interpretate de hiper-ludicii actori ai naționalului clujean, care au electrizat sala Filarmonicii ”Paul Constantinescu”, la debutul Festivalului. Concomitent, la Teatrul ”Toma Caragiu” a fost primit cu mare bucurie ”Titanic Vals”, spectacol al Teatrului Metropolis din București, realizat sub direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză.

Mihaela Rus, Ludmila Patlanjoglu, Gigi Căciuleanu

De la cuvântul poetic la dans și înapoi, magnificul Gigi Căciuleanu a invitat publicul ploieștean, în cea de-a doua zi de festival, în al său Text Shop”, locul unde hazardul orchestrează un spectacol-happening. Doar Gigi Căciuleanu și podeaua scenei plină de poezii pe care le-a izvorât din dansul fascinantei sale vieți și asupra cărora se oprește aleatoriu, absolut neregizat, pentru a le citi sau a le dansa în fața publicului. Poeziile sale parcă dansează cuvintele în aer în timp ce sunt rostite. Acest bizar spectacol improvizat este, de fapt, prilejul unei lansări cu totul aparte. Dacă este cumva posibil să captezi inefabilul vieții și al creației lui Gigi Căciuleanu, OmulDans”, cartea-album pe care criticul Ludmila Patlanjoglu i-o dedică, concentrează în imagini, mărturisiri și cronici culese din întreaga lume cosmosul devenirii umane și artistice a renumitului dansator și coregraf.

Tot în aceeași seară, pe scena Teatrului ”Toma Caragiu”, publicului prahovean a urmărit un spectacol ce surprinde efectele devastatoare ale minciunii și compromisurilor din viața de cuplu: Arta conviețuirii”, versiune scenică a piesei ”God of Carnage” (”Zeul măcelului”) de Yasmina Reza, semnată Petru Vutcărău la Teatrul ”Eugéne Ionesco” din Chișinău. Târziu, în noapte, la Filarmonică, Marius Mihalache Band a electrizat publicul cu salturi formidabile de la muzica românească la hituri internaționale ale ultimului deceniu muzical, în punctul unde înflăcărarea țambalului întâlnește rafinamentul jazz-ul și al swing-ul.

Cea de-a treia zi de festival a adus întâlnirea cu arta minunatei Elodie Hatton și cu o nouă specie de actor-personaj: flamenclovnul – exact, un clovn care dansează flamenco! Spectacolul Olé”, prezentat de Fi-Solo Company din Franța, spune povestea unui clovn rătăcit într-o gară care pierde tren după tren, dar câștigă în schimb o experiență inițiatică, prilejuită de găsirea unei genți de voiaj abandonate. Scenariul spectacolului crește organic pe măsură ce simpaticul clovn descoperă în bagajul misterios elemente din recuzita unei dansatoare de flamenco. Mecanismul comicului funcționează perfect: fiecare obiect pe care-l descoperă îi ”cauzează” clovnului cel naiv revelație după revelație. Sinceritatea și candoarea înfloresc din fiecare gest al actriței, chipul ei e un fel de ”seismograf” pentru emoții. Suntem pur și simplu cuceriți de elanul ludic al lui Elodie, de aparenta ei naturalețe, subtil controlată prin extraordinara precizie a gestului, prin excelentă stăpânire a tehnicii specifice artei Flamenco…

Cea de-a opta ediție a Festivalului a adus și o întâlnire a publicului din Ploiești cu teatrul experimental: The Forest of My Tree”, producție a North of Impact Theatre Company din Macedonia. Vizibil doar datorită luminii unor lanterne pe care publicul spectator le ține orientate spre scenă, un corp (performer) se zbate compulsiv, captiv parcă într-o sfâșietoare căutare a sinelui, acompaniat de un al doilea performer care creează universul sonor al luptei consumante. Realizatorii spectacolului propun un experiment poematic, formulat paroxistic, ce provoacă limitele de receptare. Încifrat, șocant, extatic, The Forest of My Tree” este un fel de metaforă răsturnată ce exprimă drumul spre rădăcinile copacului ce sălășluiește în fiecare dintre noi, dincolo de hățișul sufocant al vieții și al celorlalți, dincolo de fricile care bruiază existența umană ca pură stare de a fi.

”Dumnezeul de a doua zi” © Showroom BMW Proleasing Motors Ploiești

Teatrul și-a făcut loc, și anul acesta, în showroom-ul auto BMV, situat la periferia orașului. De câțiva ani, Proleasing Motors Group susține Festivalul ”Toma Caragiu”, nu doar ca sponsor, ci și punând la dispoziție un spațiu de găzduire pentru spectacolele în format studio ale fiecărei ediții. Dumnezeul de a doua zi”, povestea scrisă de Mimi Brănescu, pe care Vlad Zamfirescu și Mirela Oprișor o spun împreună de nouă ani atât de firesc și de asumat, a impresionat publicul până la lacrimi. Teatrul bun are forța de a se păstra viu chiar și în incinta unui showroom auto.

La aceeași oră, la Berăria ”Curtea Berarilor” din centrul orașului, răsunau șlagăre interbelice și piese pop românești ale ultimelor decenii, reinterpretate în stil bebop de vocea inconfundabilă a lui Aurelian Temișan, în acompaniamentul lui Vlad Popescu (tobe), Marin Alexandru (contrabas) și Albert Tajti (pian). A fost o seară de care publicul s-a bucurat din plin.

”Aigua”, NUC Teatre Company

Penultima zi a Festivalului a adus cinci spectacole extrem diferite ca gen. Ziua a început cu un spectacol la înălțime. În spațiul pietonal din fața Teatrului ”Toma Caragiu”, trei nebuni frumoși au încălzit atmosfera rece de noiembrie cu bucuria și adrenalina lor. Prin show-ul lor, Aigua” (”Apă”), spaniolii de la NUC Teatre Company au construit un spectacol la zece metri altitudine, o metaforă a posibilei conviețuiri armonioase pe planeta noastră, exprimată prin acrobații, dansuri aeriene și mers pe catalige. A fost o încântare pentru publicul de toate vârstele și în special pentru cei mici, iar locuitorii blocurilor din împrejurimi s-au putut bucura de ineditul show teatral-acrobatic din balconul propriilor apartamente.

Ilona Brezoianu în ”Fata din Curcubeu”
Ilona Brezoianu în ”Fata din Curcubeu”

De la înălțimi aeriene, am pornit spre un alt fel de înălțime. La Teatrul ”Imaginario”, ne aștepta Fata din Curcubeu”, iar în spatele poreclei rupte din basme, am descoperit-o pe femeia străzii cu cea mai veche meserie din lume, cea care, prea săracă să închirieze o cameră de hotel, își duce clienții la Cinema ”Curcubeu”, locul care nu doar că îi deschide orizontul cultural, ci îi și dă puterea de a visa și de a merge, astfel, mai departe. Ilona Brezoianu este o prezență pur și simplu incandescentă pe scenă. Deși foarte tânără, ea își asumă personajul cu o uluitoare maturitate și trece de la dramă la comedie cu o versatilitate năucitoare, îngăduindu-și(-ne) din când în când, câte un ”respiro” muzical, cântat în țigănește, cu patos, din tot corpul.

Dificil să părăsești sala în goană după un astfel de spectacol, dar întâlnirea cu ”Zaraza” era iminentă. Musicalul semnat Răzvan Mazilu la Teatrul ”Toma Caragiu”, o evocare a ”Micului Paris” de altădată, timpul ”mitic” ce a făcut din figura unei curtezane muză nemuritoare prin muzica marelui Cristian Vasile… Un colaj de instantanee muzical-coregrafice, interpretate de talentații actori ai Secției Revistă a Teatrului din Ploiești și reușita de a surprinde gloria și apusul Bucureștiului interbelic, epoca fascinantă în care au strălucit pe scena teatrelor de vară și de revistă cei mai mari diseuri, lăutari, compozitori și umoriști români.

La ”Curtea Berarilor”, actorul Alex Ștefănescu ne-a așteptat cu ”9 piese de teatru remixate”, adică nouă dintre cele mai cunoscute texte ale dramaturgiei românești și universale, repovestite pe înțelesul tuturor într-o parodie muzicală savuroasă care îi bucură pe profani și pe inițiați, deopotrivă.

Coincidență sau nu, ediția precedentă a Festivalului se încheia tot cu Cehov. Mai exact, cu versiunea scenică a piesei ”Unchiul Vania”, producție a Teatrului ”Toma Caragiu” semnată Sânziana Stoican – aceeași Sânziana Stoican care de data aceasta este regizor secund al Pescărușului”, liber adaptat și regizat de Andrei Șerban la unteatru din București. Dacă ”Pescărușul” lui Cehov are ca leitmotiv căutarea formelor noi, ei bine, exact așa ar putea fi definită versiunea lui Andrei Șerban: o formă nouă, perfect valabilă și atractivă pentru public, de a spune o poveste deja clasicizată. Un spectacol care s-a născut din libertatea de a accepta că ”singura permanență în teatru e starea de schimbare continuă” și că ”nicio concluzie nu e definitivă”, așa cum puncta Andrei Șerban motivându-și demersul regizoral. Publicul ploieștean a fost sedus de zborul Pescărușului” de la unteatru și i-a urmărit pe nerăsuflate avântul și virajele spectaculoase.

Ultima poveste din Festival i-a adus împreună pe scenă pe Marcel Iureș și Florin Piersic Jr. în ”Stage Dogs”, producție a Teatrului Act din București. Un spectacol bine condus, care surprinde milimetric distanța dintre iluzie și adevăr, dintre imaginea deseori idealizată a actorilor în raport cu publicul și conflictele lor de culise. Deși conceput în format studio, ”Stage Dogs” a fost jucat la Teatrul ”Toma Caragiu” cu sala plină și s-a bucurat de un public care a amintit de atmosfera intimă a Teatrului Act.

Pietonaala Teatrului ”Toma Caragiu” Ploiesti
Pietonala Teatrului ”Toma Caragiu” Ploiești

Bucurie. Emoție. Teatru. Dans. Cuvânt. Suflet. Artă. Sunt cuvintele care au definit în acest an Festivalul de Teatru ”Toma Caragiu”. Cuvintele scrise din lumini multicolore suspendate în aer, care, la lăsarea întunericului, au transformat spațiul pietonal din fața Teatrului într-o mică feerie. Timp de șase zile, orașul a respirat teatru. Publicul ploieștean s-a lăsat cuprins de efervescența festivalului, purtat de la o poveste la cealaltă, spre universuri dintre cele mai neașteptate. Sălile pline și entuziasmul manifestat față de spectacole dintre cele mai diverse, atât în sala de spectacol cât și în spațiile neconvenționale, conturează premisele unei viitoare ediții de excepție. aici

Programul complet al celei de-a opta ediții a Festivalului „Toma Caragiu” poate fi accesat aici.

Fotografii de Bogdan Stoica