”Peter Grimes” de Benjamin Britten – operă în concert cu proiecții multimedia, în premieră în Festivalul Internațional ”George Enescu” (15 septembrie 2019, București)

46
Peter Grimes Festival Enescu

Peter Grimes de Benjamin Britten, una din operele majore ale secolului al XX-lea, va fi interpretată în premieră la București, duminică, 15 septembrie 2019, de la ora 19.30, la Sala Palatului, în versiune concertantă. Sub bagheta dirijorului britanic Paul Daniel, va evolua Orchestra Națională a Radiodifuziunii Române, alături de Corul Radio, dirijat de Ciprian Țuțu.

Spectacolul este încă o premieră de vizionat pe Scena Sălii Palatului, în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu” și se va îmbina cu o poveste vizuală, imaginată de regizorul multimedia Carmen Lidia Vidu ca un film grafic.

Am desenat cadru cu cadru tot filmul operei. Sunt cel puțin 500 de desene transformate în 500 de filme scurte pe care am să le redau în tempo-ul dirijorului Paul Daniel. Ba mai mult, am încercat să desenăm personajele în funcție de distribuția prezentă la Festivalul «Enescu». Desenatoarea Gabi Skinder a depus o muncă titanică, iar Julien Javions este cel care a transformat desenele în film”, spune Carmen Lidia Vidu.

Distribuția include artiști lirici internaționali, rolul principal fiind interpretat de tenorul Ian Storey, una din vocile foarte respectate ale scenei internaționale pentru interpretările operelor wagneriene și apreciat pentru nuanțele deosebite pe care le aduce chiar rolului Peter Grimes.

Benjamin Britten
Benjamin Britten

La premieră, Peter Grimes”, opera semnată de Benjamin Britten a fost la fel de apreciată sau chiar a depășit box-office-ul Madamei Butterfly” și a Boemei”, două opere foarte iubite, alături de care noua lucrare s-a aflat pe afiș în iunie 1945, la Londra (premiera absolută: 7 iunie 1945, Sadler’s Wells, dirijor: Reginald Goodall). Pentru istoria operei britanice, Peter Grimes” reprezintă o piatră de temelie, iar amatorii de clasamente o vor găsi cuprinsă în top-urile populare internaționale de genul ”Cele mai bune 100 de opere din toate timpurile”. Totuși, pentru melomanii din România ocazia de a o asculta integral este una rară și se oferă în cadrul ediției 2019 a Festivalului Internațional ”George Enescu”.

Libretul lui Montague Slater se îndepărtează de sursa de inspirație. Istoricii muzicii consemnează faptul că Britten a descoperit întâmplător, pe raftul unui anticariat, poemul ”The Borough” al poetului britanic din secolul al XVII-lea, George Crabbe, în care acesta vorbește despre pescarul Grimes și viața sa într-un orășel pescăresc. Povestea i-a amintit lui Britten de Suffolk, orașul său natal și a dorit să transpună neapărat poemul în operă. Astfel, pescarul Grimes, o persoană aspră și nemiloasă, care este acuzat de uciderea propriilor ucenici, a ajuns un nume de referință în lumea muzicii.

În libretul operei, povestea originală capătă nuanțe. Pescarul Grimes este un personaj mai complex, dezvăluie în relația sa cu Ellen Orford, învățătoarea din sat și alte fațete ale personalității sale. În primă instanță, Grimes este absolvit oficial de suspiciunea de a-și fi ucis unul dintre ucenici, găsit înecat pe coastele satului. Deși este sfătuit să nu își mai ia nici un ajutor, Grimes refuză, își alege un nou ucenic. Într-un moment de tensiune, o dispută cu angajatorul lui cel aspru și ursuz, ucenicul cade accidental de pe o stâncă și moare. Oamenii reacționează prompt și îl acuză din nou de crimă pe pescar. Pentru a scăpa de mânia comunității, Peter Grimes acceptă sugestia de a pleca în larg și de a se scufunda cu propria barcă. Față de original, în versiunea propusă de libretistul Montague Slater, vinovăția lui Grimes nu este așa de certă, iar publicul este invitat să își contureze opinia ca într-un veritabil policier. Britten consideră opera ca un simbol a luptei individului față de preconcepțiile societății: ”A subject very close to my heart—the struggle of the individual against the masses. The more vicious the society, the more vicious the individual.”

peter grimes 2

Am crescut la Dunăre, printre pescari. Un mix de români și de sârbi. Eu copil, ei oameni ai apelor. Casele satului Gornea sunt lipite între ele. Noi eram perete-n perete cu birtul satului. Îmi amintesc câinii mari ai cârciumăresei, cele 2 fete «ușoare» de peste drum, uciderea unui tânăr și multe altele pe care nu le pot povesti, dar ele sunt în biografia mea și în opera Peter Grimes”, mărturisește Carmen Lidia Vidu despre relația personală stabilită cu lucrarea.

Muzica lui Britten este densă, masivă, are secvențe corale impresionante, roluri puternice, momente tensionate, dramatice și alteori, în contrapunct, umor și tușe frivole. Orchestra preia pasaje întregi, conducând auditoriul prin subiect.

Publicul Festivalului a avut deja ocazia de a audia parte din aceste fragmente în concertul London Symphony Orchestra din această ediție a festivalului. Orchestra britanică a interpretat Patru interludii marine” și Passacaglia”, o suită din cele șase interludii orchestrale din Peter Grimes”, în care marea este martorul dramei personajului principal și este oglinda stărilor lui, în același timp rămânând, dincolo de poveștile individuale, impasibilă, constantă.

Distribuția: Ian Storey, Peter Grimes (tenor), Lise Davidsen, Ellen Orford (soprană), Catherine Wyn-Rogers, Auntie (contralto), Christopher Purves, Balstrode (bariton), Diana Montague, Mrs. Sedley (mezzosoprană), Joshua Bloom, Swallow (bas), Huw Montague Rendall, Ned Keene (bariton), Michael Colvin, Bob Boles (tenor), Bonaventura Bottone, Rev. Horace Adams (tenor), Barnaby Rea, Hobson (bas), Solomia Lukyanets, Nepoata 1 (soprană), Rhian Lois,  Nepoata 2 (soprană).

Concertul de la Sala Palatului va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Radio România Muzical și Radio România Cultural

***

În programul zilei de duminică, 15 septembrie 2019:

Ora 11.00, Sala Auditorium, recital Dan Zhu (vioară), Gerhard Oppitz (pian): Beethoven, Sonata nr. 1 în re major pentru vioară și pian, op. 12 nr. 1, Enescu, Suita ”Impresii din copilărie”, op. 28, Szymanowski, Mythen – trei piese pentru vioară și pian, op. 30, R. Strauss, Sonata în Mi bemol major pentru vioară și pian, op. 18.

Ora 13.00, Sala Radio: Orchestra Filarmonicii din Sibiu, dirijor: Cristian Lupeș. Program: Dan Dediu, ”Elegia minacciosa” pentru orchestră, Francesco Tristano, Concertul pentru pian ”Island Nation Free” (solist: Francesco Tristano), Jörg Widmann, Concertul pentru vioară (solist: Michael Barenboim), Constantin Basica, Concert pentru dirijor și orchestră (primă audiție)

Ora 16.30, Ateneul Român, al doilea concert din festival al Orchestrei Filarmonicii Regale din Liège, dirijor: Gergely Madaras; solist: Renaud Capuçon (vioară). În program: Enescu, Suita a II-a în Do major pentru orchestră, op. 20 (1915), Bartók, Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră, Sz. 112; Prokofiev, Simfonia a V-a în Si bemol major op. 100.

Concertul de la Ateneu va fi transmis în direct pe site-ul festivalului la Radio România Muzical și Radio România Cultural

Ora 22.30, Ateneul Român, al doilea concert din festival al Orchestrei Baroce din Freiburg și al Zürcher Sing-Akademie. Dirijor: René Jacobs. Concert-maestru: Anna Kaharina Schreiber. Missa Solemnis în Re major, op. 123 de Ludwig van Beethoven,. Soliști: Polina Pasztircsák, soprană, Sophie Harmsen, alto; Maximilian Schmitt, tenor, Johannes Weisser, bariton.

Concertul de la Ateneu va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Trinitas TV, TVR1, la Radio România Muzical și Radio România Cultural

Vezi: www.festivalenescu.ro


Asociația Culturală Leviathan, editor al site-ului Leviathan.ro și al revistei culturale trimestriale ”Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional ”George Enescu”. Pe acest site publicăm detalii despre programul fiecărei zile a festivalului și transmisiile tv și radio (în direct sau înregistrate), despre muzicienii invitați, comentarii, fotografii, cronici, articole de sinteză.

logo_leviathan_rosu-2Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Vezi și: revista trimestrială ”Leviathan”, anul I, nr. 1, octombrie –decembrie 2018 și anul II, nr. 3, iulie – septembrie 2019, click aici.

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Musica

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.