Sandro Botticelli – cercetător atent al sufletului omenesc

64
Sandro Botticelli, „Adoratia Magilor” (Zanobi Altar), Galeriile Uffizi din Florenţa
Sandro Botticelli, „Adoratia Magilor” (Zanobi Altar), Galeriile Uffizi din Florenţa

fila de calendar rubrica leviathan.roÎn urmă cu 510 ani, în 17 mai 1510, a murit la Florența pictorul italian Sandro Botticelli (Alessandro di Mariano Filipepi), unul din cei mai importanţi reprezentanți ai Renașterii italiene (n. 1 martie 1445, Florența). Frumusețea și grația figurilor create de el, precizia liniilor și redarea mișcării fac din lucrările sale o operă ce simbolizează pictura epocii. Caracteristic artei lui Botticelli este și faptul că figurile pictate de el exprimă profunde sentimente umane. Personajele sale cu chipuri ușor melancolice au, în general, o expresie visătoare. Botticelli ne apare ca un cercetător atent al sufletului omenesc. Operele sale, inspirate de teoriile neoplatonice ale lui Marsilio Ficino, animator al „Academiei Florentine”, atestă sensibilitatea deosebită și bogata viață lăuntrică a artistului. În anul 1469, Botticelli va realiza capodopera Madona cu pruncul, una din temele preferate ale artistului, pe care o va mai aborda în alte lucrări ale sale.

Sandro Botticelli, autoportret, detaliu din „Adorația magilor”
Sandro Botticelli, autoportret, detaliu din „Adorația magilor”

În anul următor, 1470, îşi deschide propriul său atelier, unde va lucra cu primul său ucenic, fiul fostului său maestru, Fillipo şi, în acelaşi an, Consiliul Comercial al orașului îi comandă un tablou, în care înfățișează „alegoria forței”. Începe să devină cunoscut, primeşte din ce în ce mai multe comenzi pentru diferite lucrări, iar în următorii doi ani, este menţionat în registrul Asociaţiei „Sfântul Luca”, care îi cuprindea pe pictorii florentini recunoscuţi ai timpului. În anul 1474, pictează portretul Tânăr cu medalie, unii specialişti în artă afirmând că personajul portretizat ar fi chiar fratele său, gravorul aurar Antonio Filipepi. În același an, termină, la Pisa, frescele începute la Campo Santo de către Benozzo Gozzoli, după ce pictase, ca probă, în Capella dell’Incoronata a catedralei din Pisa, fresca Înălțarea la cer, o lucrarea care avea să fie distrusă în anul 1586. Sandro Botticelli a pictat cinci lucrări cu tematica adorării magilor – una din temele sale preferate –, dovedind spiritul său religios, în anul 1475 – în perioada în care lucra la decorarea capelei Bisericii Santa Maria Novella – realizând prima versiune a Adoraţiei Magilor, la comanda unui om bogat şi influent, Gaspare di Zanobi del Lama, o lucrare care este expusă, în prezent, la Galeriile Uffizi din Florenţa. Figurile pe care le-a pictat în Adoraţia Magilor aparţin, cu predilecţie, unor membri importanţi ai influentei familii Medici, cu care Botticelli a rămas în relaţii apropiate, până la izgonirea lor din Florenţa. Atunci, conducerea spirituală a oraşului a revenit temutului călugăr şi predicator dominican Savonarola, care avea să pornească o mişcare de ardere a „uneltelor” păcatelor – printre care erau şi tablouri cu nuduri executate de Botticelli, pe care însuşi creatorul lor le-a pus în foc cu mâna lui, fiind un adept al ascetismului predicat de Savonarola.

Surse: Centrul de documentare „Dimitrie Gusti” al Societății Române de Radiodifuziune, Wikipedia.

Lista lucrărilor lui Sandro Botticelli, click aici.

Arhiva rubricii Filă de calendar

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.