Știri: Satul românesc medieval își redeschide porțile în Piața Constituției (22 – 26 august 2018, București)

507
Imagine din spectacolul ”Vlaicu Vodă” de Al. Davila, regia: Horia Suru, Teatrul Excelsior din București. Foto: Cosmin Tița
Imagine din spectacolul ”Vlaicu Vodă” de Al. Davila, regia: Horia Suru, Teatrul Excelsior din București. Foto: Cosmin Tița

Primăria Capitalei, prin Teatrul Excelsior, va relua unul dintre cele mai așteptate proiecte de pe agenda Centenarului Marii Uniri: Vlaicu Vodă” de Alexandru Davila, în regia lui Horia Suruproducția-eveniment care își propune să readucă la viață satul medieval și tradiția populară românească. Evenimentul se va desfășura în Piața Constituției din București în perioada 22 – 26 august 2018, între orele 10.00 22.30.

Afis-Vlaicu-Voda

Publicul de toate vârstele este invitat să descopere cum se trăia în țara noastră în secolul al XIV-lea, în vremea lui Vlaicu Vodă (Vladislav I), domn al Țării Românești între 1364 și cca. 1377. Satul medieval își va deschide porțile în plin centru al Capitalei, unde toți cei care îi vor trece pragul vor avea ocazia să îl exploreze, ca într-un decor de film și să participe la activități meșteșugărești străvechi specifice epocii. Nouă case, opt turnuri de apărare, patru ateliere de meștesugari, un han și o biserică (interpretare după biserica Sân Nicoară, Curtea de Argeș) – reconstituite în mărime naturală –, zeci de muzicieni (instrumentiști, cor și ansamblu arhaic), alături de străjeri, călăreți, meșteșugari (olari, pielari, sculptori în lemn și țesătoare) vor recompune atmosfera fascinantă a satului medieval. Publicul de astăzi va avea astfel șansa unică de a pătrunde dincolo de povestea desprinsă din paginile istoriei și de a o vedea transpusă în plan concret, în cele mai mici detalii.

logo teatrul excelsiorÎncepând cu ora 21.00, publicul va descoperi povestea captivantă a lui Vlaicu Vodă”, într-un spectacol ce surprinde acele jocuri de putere care au marcat parcursul social, politic și religios al țării noastre de-a lungul secolelor. Povestea îi are ca protagoniști pe Vladislav I, apărător al independenței politice și religioase a Țării Românești, și pe Doamna Clara, mama sa vitregă, reprezentanta politicii maghiare expansioniste. Regia: Horia Suru. Distribuția: Vlaicu Vodă: Ioan Coman/Gavril Pătru/Cristian Nicolaie; Doamna Clara: Isabela Neamțu/Mihaela Trofimov/Lavinia Șandru; Mircea: Radu Micu/Bogdan Nechifor; Anca: Camelia Pintilie/Dana Marineci; Neagu: Mihai Mitrea; Pala: Ovidiu Cosovanu; Nicodim: Ion Bechet; Groza: Doru Bem; Vlad: Ciprian Cojenel; Costea: Robert Radoveneanu; Manea: Dragoș Spahiu; Miked: Dan Clucinschi; Român Herescu: Ovidiu Ușvat; Kaliany: Mircea Băluță; Solul: Tudor Pîrvu; Boier: Alexandru Popa; Copil în casă: Roberta Mitache; Grue: Vasile Menzel. Domnițe: Cosmina Dobrotă, Silvana Ionescu, Raluca Botez, Magda Condurache, Ștefania Dumitru, Veronica Popescu, Iulia Samson, Oana Tofan, Loredana Cosovanu, Andreea Hristu, Oana Predescu, Ana Udroiu, Andreea Șovan, Mihaela Coveșeanu, Mădălina Ignat. Măști: Ema Constantin, Maria-Luiza Dimulescu, Sabina Ioniță, Ana Maria Postelnicu, Alina Tofan, Vlad Pelin, Cosmin Ilie, Zoran Raici, Ionuț Terteci, Andrew Lupu. Regizor secund: Ligia Ciornei. Asistent regie: Victor Tunsu. Scenografia: Cristian Marin. Asistenți scenografie: Ioana Săndulescu, Cătălin Manea. Butafor: Gelu Râșcă. Muzica originală: Petre Ancuță. Inginer de sunet: Horia Panaitescu. Participă: Corul de Cameră ”Ascendis”, dirijor Eduard Dinu; ”Bălașa Percutions”, condus de Gabriel Bălașa: Ansamblul arhaic: Constantin Axinte Amza – zither, Ionel Păucă Croitoru – tubă, Cătălin Gorgon – trompetă, Aurel Ciucur – percuție, Bianca Drăgoi – vioară, Alice Muller – vioară; Formația ”Trei parale”. Coregrafia: Andreea Duță. Light design: Cristian Niculescu și Costi Baciu. Sufleor: Mădălina Ignat.

Primăria Capitalei, prin Teatrul Excelsior, propune, astfel, o adevărată lecție de istorie interactivă pentru toate generațiile. Un prilej pentru spectatorii de toate vârstele de a decoperi tradițiile specifice lumii rurale, dar și de a reflecta asupra legăturilor profunde dintre prezentul și trecutul istoric al neamului românesc, producția-eveniment Vlaicu Vodă” reprezintă totodată și ocazia de a cunoaște istoria într-un mod cât se poate de personal.

Intrarea publicului în satul medieval este liberă, în intervalul orar 10.00 – 18.00. Accesul la spectacolul ”Vlaicu Vodă” se face pe baza unei rezervări prealabile, pe website-ul https://www.bilet.ro/. 

Programul activităților din Satul românesc medieval
Piața Constituției din București, 22 – 26 august 2018

Orele 10.30 – 12.00: Ateliere

Prezentarea echipamentului militar

  • Olărit
  • Pielărie
  • Țesătorie
  • Jocuri medievale

12.30 – 14.00: Ateliere

  • Pictură pe scuturi
  • Înghețată artizanală
  • Păpuși pe linguri de lemn
  • Dansuri medievale
  • Competiție între străjeri

14.30 – 16.00: Ateliere

  • Olărit
  • Pielărie
  • Țesătorie
  • Păpuși pe linguri de lemn

Prezentarea echipamentului militar

16.30 – 18.00: Ateliere

  • Pictură pe scuturi
  • Înghețată artizanală
  • Dansuri medievale
  • Jocuri medievale
  • Turnir

21.00: Spectacolul ”Vlaicu Vodă”

Comunicat al Teatrului Excelsior din București

Revista Culturală Leviathan este partener media al acestui eveniment.

”[…] Gândit până în cele mai mici detalii de ordin scenografic (spectatorii au primit la intrarea în «satul medieval» pelerine pe care trebuiau să le îmbrace, integrându-se astfel în piesă, devenind mai mult decât simpli «asistenți»), [spectacolul Vlaicu Vodă] cucerește prin faptul că totul este gândit ca și cum trecut nu există, ci doar prezent: Vlaicu Vodă, Doamna Clara, Anca și Mircea sunt contemporanii noștri, iar pentru ca noi să înțelegem asta ei nu fac niciun efort, pentru că nu e nevoie. Noi suntem primiți cu brațele deschise încă de la intrarea pe poartă și ne simțim «ca acasă», firescul dictând măsura și cadența faptelor. E lucru rar la o montare de piesă istorică, mai cu seamă românească, pentru că, de regulă, avem senzația că tot ceea ce se întâmplă pe scenă nu ne mai atinge, e trecut mort și îngropat de-a binelea, nouă rămânându-ne doar ingrata sarcină de a învăța din erorile trecutului. Ei bine, la Vlaicu Vodă nu înveți nimic, pentru că n-ai de ce. Nici măcar nu judeci pe Doamna Clara sau pe Vlaicu. Nu, le ești aproape, îi înțelegi, le cauți grabnic ajutor și te trezești că țeși împreună cu ei firul poveștii într-un mare tablou, în care fiecare personaj își găsește de la sine locul. Iar a înțelege faptul istoric, așa cum a fost el, e mai presus de orice judecată de valoare. […]

Vlaicu Vodă la Teatrul Excelsior va fi comentat, criticat, va fi… intrat deja în marea carte a teatrului românesc. La ridicarea de pe scaune, mulți dintre spectatorii din spatele meu erau copleșiți de ceea ce au văzut, folosind cuvinte ca «magistral» sau «de neuitat». Eu mă feresc de astfel de «etichetări», dar asta nu înseamnă că nu pot aprecia munca și eforturile uriașe ale unei întregi echipe – cea a Teatrului Excelsior, care au făcut din Vlaicu Vodă ceea ce este: o piesă de teatru excelent scrisă, care-și merită montarea grandioasă.[…]” – Nona Rapotan, Book Hub, 9 iunie 2018.

Comentați via Facebook

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.