”Femeia fără umbră” de Richard Strauss în viziunea lui Vladimir Jurowski – cronică muzicală de Costin Tuchilă

56
”Femeia fără umbră” de Richard Strauss, operă în concert, Sala Palatului, 4 septembrie 2019. Fotografie de Andrada Pavel
”Femeia fără umbră” de Richard Strauss, operă în concert, Sala Palatului, 4 septembrie 2019. Fotografie de Andrada Pavel

cronica muzicala leviathan.ro logoPremierele, fie că e vorba de opere în concert sau de prime audiții în România, au devenit obișnuință în programul Festivalului Internațional „George Enescu” iar ediția 2019 nu face excepție. După ce în 2015 am ascultat, pentru prima oară la noi, Wozzeck de Alban Berg, operă de referință a secolului al XX-lea, în ediția de față am fost spectatori privilegiați la trei opere în concert în premieră în România, toate, titluri atrăgătoare: Die Frau ohne Shatten de Richard Strauss (4 septembrie), Peter Grimes de Benjamin Britten (15 septembrie), Moses und Aron de Arnold Schönberg (20 septembrie). Spun ”spectatori” pentru că aceste reprezentații din festival nu mai sunt, începând cu ediția 2017, doar audiții în concert ale partiturilor respective, ci au și o componentă vizuală prin proiecții multimedia, care suplinesc într-o măsură absența elementelor scenice specifice teatrului liric. Desigur, nu e chiar un spectacol, dar încercarea de ”traducere” vizuală este și ea de luat în considerare, înscriindu-se în curentul mai general din regia de teatru (și de operă) contemporană, dorința de a face cât mai explicită desfășurarea dramatică prin imagini (fotografii, film), adăugate sau chiar înlocuind mijloacele scenice tradiționale. Poate fi și o modă, dar trăim în epoca imaginii și cel puțin o categorie de spectatori se pare că are nevoie de această formă pentru a-și face accesibilă ficțiunea teatrală. Alții, desigur, o consideră tautologică, chiar ridicolă; unii, dintre cei veniți să asculte muzica, s-ar putea simți deranjați, trebuind să urmărească ecranul pe care se derulează nu numai libretul, ci și imagini plastice, compoziții animate etc. Dar e mult de discutat în această privință…

La începutul festivalului am urmărit Femeia fără umbră de Richard Strauss într-o versiune excepțională, avându-l la pupitrul Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Berlin pe Vladimir Jurowski, cu o garnitură de soliști foarte buni, Corul Radio Berlin (dirijor: Benjamin Goodson), Corul de Copii al Radiodifuziunii Române (dirijor: Răzvan Rădos) și proiecții multimedia de Carmen Lidia Vidu.

Costum de Alfred Roller pentru rolul Doica la premiera absolută a operei ”Die Frau ohne Shatten”, 10 octombrie 1919, Viena
Costum de Alfred Roller pentru rolul Doica la premiera absolută a operei ”Die Frau ohne Shatten”, 10 octombrie 1919, Viena

logo festival enescu 2019 site leviathan.roDeși este considerată de unii comentatori – de altfel, citând spusele compozitorului – cea mai importantă lucrare a lui Richard Strauss, Die Frau ohne Shatten, a cărei premieră absolută a avut loc în urmă cu 100 de ani, în 10 octombrie 1919, la Viena, este o raritate și pe afișele teatrelor lirice din lume. Opera pe un libret de Hugo von Hofmannsthal (după basmul Inimă de piatră de Wilhelm Hauff și Convorbirile unor emigranți germani de Goethe) este puțin frecventată tocmai din cauza greutății de a o monta și de a o cânta: 20 de personaje și o partitură orchestrală pentru 164 de instrumente (este una dintre cele mai complicate partituri ale lui Strauss, solicitând o suită parcă infinită de culori timbrale, cu multă percuție și multe instrumente de suflat pe scenă), și de-ar fi numai atât… Intuiam în prezentarea generală a actualei ediții a Festivalului că acest concert va fi fără îndoială un moment de vârf. Nu am fost contrazis deloc. Poemul dramatic al lui Hugo von Hofmannstahl este în sine o creație remarcabilă, topind sugestii mitologice și simboluri din Vechiul Testament, legende medievale germane, motive literare (oglinda, dublul, umbra) tratate convingător din punct de vedere teatral, iar muzica lui Richard Strauss, de o frumusețe unică. Cele trei ore și jumătate cât durează această operă nu te obosesc nici o clipă. Am ascultat cinci soliști (rolurile principale) de marcă, cu voci foarte potrivite pentru partiturile interpretate: sopranele Ricarda Merbeth (Soția boiangiului) și Anne Schwanewilms (Împărăteasa), mezzosoprana Ildikó Komlósi (Doica), bas-baritonul Thomas Mayer (Barak, boiangiul), tenorul Torsen Kerl (Împăratul), coruri și o orchestră admirabile. Vladimir Jurowski, unul dintre marii dirijori de astăzi, cu un repertoriu impresionant, a dovedit o dată în plus știința construcției pe spații largi și totodată aplecarea migăloasă asupra detaliilor, mai ales a celor de ordin stilistic. Are o precizie aproape geometrică în gestul dirijoral, rigoare dublată de eleganță, dar și o energie pe care o transmite eficient muzicienilor.

Versiunea de la București a operei Femeia fără umbră va rămâne fără îndoială una dintre cele mai bune interpretări ale lucrării lui Richard Strauss.

Articol apărut în ”Lumina literară și artistică”, 22 septembrie 2019

Vezi: www.festivalenescu.ro

Fotografii din Festival: https://www.facebook.com/pg/enescu.festival/photos/?ref=page_internal


Asociația Culturală Leviathan, editor al site-ului Leviathan.ro și al revistei culturale trimestriale ”Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional ”George Enescu”. Pe acest site publicăm detalii despre programul fiecărei zile a festivalului și transmisiile tv și radio (în direct sau înregistrate), despre muzicienii invitați, comentarii, fotografii, cronici, articole de sinteză.

logo_leviathan_rosu-2Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Vezi și: revista trimestrială ”Leviathan”, anul I, nr. 1, octombrie –decembrie 2018 și anul II, nr. 3, iulie – septembrie 2019, click aici.

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Cronica muzicală

Arhiva rubricii Musica

 

1 COMENTARIU

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.