Puţini ştiu că lui Puccini i se datorează construirea primului automobil de teren, cel puţin în Italia. Compozitorul era un pasionat automobilist.
Prima maşină pe care şi-a cumpărat-o a fost un De Dion Bouton 5 CV, pe care o văzuse la expoziţia de la Milano, în 1901. Cu acest automobil ajungea repede de la vila sa din Torre del Lago, la Viareggio sau la Forte dei Marmi. Torre del Lago este o localitate care face parte din oraşul Viareggio, provincia Lucca (oraşul Lucca este locul naşterii muzicianului). După puţin timp, la începutul anului 1903, Puccini îşi cumpără un nou automobil, o maşină Clément-Bayard, achiziție care-i va satisface, temporar, pasiunea pentru viteză. Este perioada în care marele compozitor este amendat adesea de către poliția din Livorno, evident pentru viteză excesivă. Turarea motorului până la limită va duce, în 25 februarie 1903, la un accident. Era seară, maşina prinsese viteză, drumurile erau proaste. Aproape de Vignola, automobilul se răstoarnă într-un şanţ. Elvira, soţia lui Puccini, fiul lor Antonio şi mecanicul scapă nevătămaţi. Singurul rănit este pasionatul automobilist, care suferă o fractură de gambă.
Pasiunea pentru automobile nu putea fi însă oprită. Puccini trăia cu intensitate dorinţa de a-şi achiziţiona cele mai noi maşini ale vremii. În 1905, cumpără o maşină Sizaire-Naudin, apoi o Isotta Fraschini de tipul AN 20/30 CP, mai târziu două automobile FIAT, unul de tipul 40/60 CP, în 1909, urmat de un FIAT 501 în 1919. Era probabil foarte mândru de aceste maşini, ideale pentru a-şi plimba familia şi prietenii. Simţea însă nevoia unei maşini cu care să poată merge pe drumuri de ţară, a unei maşini de teren pe care să o folosească inclusiv în escapadele vânătoreşti.
Este motivul pentru care îi cere lui Vincenzo Lancia, pilot de automobile şi antreprenor, fondatorul firmei cu acelaşi nume, să-i construiască o maşină capabilă să meargă pe drumuri grele. A fost prima maşină de teren („fuoristrada”, cum spun italienii) construită în Italia, pe care Puccini a cumpărat-o la un preţ exorbitant la vremea respectivă: 35 000 de lire. Maşina era puternică, avea şasiu ranforsat, roţi mari, numai bună pentru deplasările pe drumuri denivelate sau desfundate, iar accidentul din 1903 fusese aproape uitat.
Muzicianul era fără îndoială la curent cu toate noutăţile în domeniu. În 1922 Vincenzo Lancia lansează pe piaţă prima maşină cu cilindri în V: Trikappa, cu 8 cilindri în V. Motorul era foarte puternic, ajungând la 100 de cai putere, ceea ce putea dezvolta o viteză uluitoare: 130 km/h. Au fost construite până în 1925, 847 de maşini Trikappa, într-o primă serie de 50, urmată de două serii succesive de modele diferite în privinţa caroseriei. O asemenea maşină costa circa 69 000 de lire. Puccini a fost printre primii care şi-au cumpărat un Trikappa, un alt proprietar celebru al unei asemenea maşini fiind Gabriele d’Annunzio. Cu această Lancia Trikappa, compozitorul a făcut o lungă călătorie prin Europa, începând din august 1922, pe un traseu de 3000 de km. Îl însoţea un grup de prieteni, care au călătorit cu Lancia Trikappa şi cu o a doua maşină, un FIAT 501 al amicului său Angelo Magrini. „Expediţia” a avut următorul itinerariu: Cutigliano, Verona, Trento, Bolzano, Innsbruck, München, Ingolstadt, Nürnberg, Frankfurt, Bonn, Köln, Amsterdam, Haga, Konstanz şi de aici întoarcerea în Italia.
Trikappa nu avea să fie ultima maşină a muzicianului automobilist, sincer îndrăgostit de invenţia secolului. În primăvara anului 1924 îşi cumpără o Lancia Lambda, un exemplar din a doua serie de astfel de maşini, lansate în iunie 1923.
Cu ea avea să facă ultimul său drum, în 4 noiembrie 1924, de la Torre del Lago la Pisa, de unde lua trenul spre Bruxelles, pentru a se interna în vederea operaţiei de cancer laringian, care i-a fost fatală.
Costin Tuchilă
Vezi: Arhiva Musices
Excelent articol! Felicitari, domnule Tuchilă și vă așteptăm constant cu alte editoriale la fel de impresionante.
Mulțumesc pentru apreciere! În această seară, 11 ianuarie 2017: „Femeile din viața lui Puccini”.