Știri: Dezbatere pe tema „Cinema, cogniţie şi artă” în București – 5 decembrie 2016

653
Cinema, cognitie si arta - Conferinte analiza de film

Mâine, 5 decembrie 2016, ora 18.00, la Cerefrea (Cerefrea Villa Noël), Strada Emile Zola, nr.6, București (vis-a-vis de Muzeul Zambaccian) se va desfășura o nouă conferință din seria «Cinema, cogniţie şi artă», realizată de Cerefrea Villa Noël în colaborare cu şcoala doctorală CESI – Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii a Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti, cu sprijinul Delegației Valonia-Bruxelles și AUF – Bureau Europe Centrale et Orientale. La eveniment, care se dorește o dezbatere în jurul analizei de film elaborate conform unei abordări cognitive, vor participa conferenţiari francezi, belgieni, precum şi cercetători şi critici de film români.

Printre vorbitori se numără profesorul Roger Odin, Director al catedrei care îi poartă numele la Institutul de Cercetare a Cinematografiei şi Audio-vizualului (IRCAV) al Universităţii Sorbonne Nouvelle Paris 3. Invitat pentru prima dată în România, Odin este promotorul abordării semiotico-pragmatice a analizei de film şi cel care a încurajat şi susţinut introducerea studiilor cu vocaţie cognitivă în peisajul teoriei cinematografiei franceze. Un alt nume prezent la eveniment va fi Dominique Nasta, profesoară și Vice-preşedintă a programului de master „Arts du Spectacle: Ecriture et Analyse Cinématographiques” al Universităţii Libere din Bruxelles, dar şi autoare a unei opere de referinţă despre cinematografia română: Contemporary Romanian Cinema. The History of an Unexpected Miracle – apărută la Wallflower Press în 2013. În discursul său Dominique Nasta va dezvolta o nouă investigaţie a schemelor culturale care susţin discursul noului cinema românesc. Totodată, Miruna Doicaru, cercetătoare în psihologie şi colaboratoare a profesorului Ed Tan la Academy of Digital Entertainment din Breda, Olanda, va explica celor prezenți conceptul de „absorbţie” înţeles ca mod operativ în cazul filmelor cu un puternic angajament cognitiv.

Scopul investigaţiilor dezvoltate în cadrul atelieror «Cinema, cogniţie şi artă» este de a prezenta puncte de vedere asupra percepţiei spectatorului în timpul experienţelor sale cinematografice. Între film şi spectator se creează un circuit de influenţe reciproce. Sarcina analistului de film este aceea de a descrie arhitectura mentală care dă sens stimulilor audio-vizuali şi de a elabora o teorie a mecanismelor de percepţie, de cogniţie şi emoţionale active în timpul experienţei cinematografice. Spectatorii adaugă experienţei cinematografice propriile amintiri ieşite dintr-o ucenicie personală şi culturală şi învaţă noi moduri de a trăi experienţe de viaţă. La cinema spectatorii percep lumi ficţionale sau documentare, înţeleg poveşti, au experienţa afectelor imersive şi puternice şi învaţă lecţii de viaţă.

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.