Știri: Joi, 12 septembrie 2019 pe scenele Festivalului Internațional ”George Enescu” (București)

26
festivalul-international-george-enescu-2019

logo festival enescu 2019 site leviathan.roFestivalul le oferă melomanilor prilejul să exploreze peisajul muzical contemporan și să descopere creațiile de frontieră în secțiunea ”Muzica secolului XXI”

Sunt mândru că programul de anul acesta continuă investiția pe termen lung a Festivalului în promovarea muzicii noi, creând platforme unde compozitorii în viață să reflecte lumea în care trăim”, mărturisea Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului, în deschiderea ediției din acest an.

Festivalul Internațional ”George Enescu” este printre puținele evenimente de asemenea anvergură din lume care include în programul său muzică contemporană, alocându-i o întreagă secțiune. În seria ”Muzica secolului XXI”, melomanii au acces la 48 de lucrări semnate de 45 de compozitori contemporani și se bucură de prezența pe scena Festivalului a 40 dintre aceștia care au întrunit sufragiile unui public larg, sunt deja în colaborări cu orchestre internaționale și cunoscuți pentru abordările lor. Unii dintre aceștia, cum sunt Lera Auerbach, Nicola Piovani sau Krzystof Penderecki, au prezentat sau vor prezenta, ei înșiși, viziunea proprie asupra lucrărilor lor de la pupitrul orchestrelor, alții vor fi prezenți la reprezentații și disponibili pentru dialoguri cu cei interesați de cele mai noi formule de creație în muzica clasică.

Primul concert din programul zilei de 12 septembrie 2019 face parte din seria ”Muzica secolului XXI”. Cei curioși să exploreze peisajul muzical contemporan și creațiile de frontieră vor avea prilejul să asculte concertul Arditti Quartet, unul dintre cele mai longevive și multi-premiate ansambluri de muzică contemporană din lume. Concertul are loc de la ora 15.00, în Sala ”George Enescu” a Universității Naționale de Muzică.

În program: Dum Transisset I-IV – de Brian Ferneyhough, La Quintina – de Joshua Fineberg, Cvartetul de coarde nr. 4 – de James Clarke, Cvartet de coarde (primă audiție) – de Fred Popovici. Live-electronic: SWR Experimentalstudio, Freiburg; regia de sunet: Thomas Hummel; sound designer: Grig Burloiu.

Programul include compoziții ale unor autori implicați atât în creația muzicală de frontieră (New Complexity), în metode alternative de creație care includ noile tehnologii și chiar Inteligența Artificială, cât și în cercetarea în domenii precum computer science, neuroștiințe etc. Este inclusă și o primă audiție a lucrării semnate de compozitorul român Fred Popovici.

Înființat de violonistul Irvine Arditti în urmă cu 45 de ani, Cvartetul Arditti are o foarte solidă reputație globală în domeniul muzicii contemporane, fiind apreciat pentru interpretările sale rafinate și de mare tehnicitate. De-a lungul anilor, sute de compoziții au fost scrise dedicat pentru ei de compozitori precum Adès, Aperghiș, Birtwistle, Cage, Carter, Dufourt, Dusapin, Fedele, Ferneyhough, Francesconi, Gubaidulina, Harvey, Hosokawa, Kagel, Kurtág, Lachenmann, Ligeti, Nancarrow, Rihm, Scelsi, Sciarrino sau Stockhausen, care au încredințat Arditti Quartet prezentarea în primă audiție mondială a compozițiilor lor.

În cei 45 de ani de activitate pe scena muzicii contemporane, ansamblul a fost recompensat cu numeroase premii, printre care Deutscher Schallplatten Preis, premiul Gramophone pentru cea mai bună înregistrare de muzică contemporană și prestigiosul premiu de muzică Ernst von Siemens. Discografia Arditti Quartet este foarte bogată, incluzând în prezent peste 200 de CD-uri.

Sir Bryan Terfel
Sir Bryan Terfel

Programul zilei de 12 septembrie continuă cu concertul Orchestrei Filarmonicii din Monte Carlo, dirijată de galezul Gareth Jones, la Ateneul Român, de la ora 17.00. Invitatul special este celebrul bas-bariton britanic Sir Bryn Terfel, una dintre cele mai bine cotate voci din lume în momentul de față și un mare admirator al Festivalului ”Enescu”, pe care îl numește în interviurile sale ”un minunat giuvaer”.

În program: Preludiul Actului al III-lea din opera ”Lohengrin” de R. Wagner, ”Was duftet doch der FliederdinMaeștrii cântăreți din Nürnberg” de R. Wagner, ”Cavalcada walkiriilordin ”Walkiria” de R. Wagner, ”Vraja focului” și ”Despărţirea de Wotan” din ”Walkiria” de R. Wagner, Poloneza din ”Evgheni Oneghin” de P. I. Ceaikovski, ”Son lo spirito che nega” din ”Mefistofele” Arrigo Boito, ”Moritat von Macke Messer” din ”The Threepenny Opera” de K. Weill, Uvertură din musicalul ”South Pacific” de Rodgers & Hammerstein, ”Some enchanted evening” din ”South Pacific” de Rodgers & Hammerstein, ”How to handle a woman” din ”Camelot” de Lerner & Loewe, ”If I were a rich man” din ”Scripcarul pe acoperiș” de J. Bock.

Concertul de la Ateneu va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Radio România Muzical și Radio România Cultural

Sir Bryn Terfel este unul dintre cei mai apreciați bas-baritoni ai lumii. Asociat la începutul carierei cu roluri din Mozart, în special Figaro și Don Giovanni, a abordat mai apoi roluri mult mai complexe, în special cele din operele lui Wagner. Vocea sa specială și talentul unic i-au adus Premiul Grammy, un Premiu Gramophone și un mare premiu Classical Brit. A cântat pe cele mai reputate scene ale lumii, de la Royal Opera House, Covent Garden, Opera de Stat din Viena până la Metropolitan Opera și a susținut turnee în întreaga lume. În anul 2016, bas-baritonul Bryn Terfel a primit titlul de Sir, decernat de însăși M.S. Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii.

Gabriel Bebeșelea. Foto Ionț Macri, Sursa site-ul Festivalului ”Enescu”
Gabriel Bebeșelea. Foto Ionuț Macri. Sursa: site-ul Festivalului ”Enescu”

În seria ”Mari Orchestre ale Lumii”, pe scena de la Sala Palatului are loc, începând cu ora 19.30, al doilea concert din Festival a Orchestrei Simfonice Academice de Stat ”Evgeny Svetlanov” din Rusia, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea. Solist: violonistul australian Ray Chen, una dintre tinerele stele în urcare, foarte apreciat de critică și cu un impresionant succes de public.

În program: Pastorale Fantasie de G. Enescu, Concertul pentru vioară și orchestră, în Re major de E.W. Korngold și Simfonia ”Manfred” de P. I. Ceaikovski.

Violonistul Ray Chen este unul dintre cei mai apreciați tineri artiști ai momentului. Maxim Vengerov spunea despre el că este ”un muzician cu numeroase calități, cu un sunet proaspăt, plin de vitalitate și de lumină”. Aflat într-o fulminantă ascensiune pe marile scene internaționale, violonistul Ray Chen a debutat deja la Royal Albert Hall, în cadrul celebrului BBC Proms și este câștigător al prestigioaselor concursuri Queen Elisabeth (2009) și Yehudi Menuhin (2008). Ray Chen a semnat deja un contract exclusiv de înregistrări cu Decca.

Dialogul dintre vioară și orchestră se va derula sub atenta și minuțioasa coordonare a dirijorului român Gabriel Bebeșelea. Dirijor principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, el este admirat pentru entuziasmul și muzicalitatea sa. Reputația sa a crescut substanțial și rapid în ultimii ani, fiind considerat o stea în ascensiune rapidă în lumea dirijatului. În stagiunea 2019 – 2020, va debuta alături de Rundfunk‑Sinfonieorchester Berlin, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestra Simfonică din Barcelona, Tonkunstler Orchestra și Orchestra Simfonică din Singapore. De asemenea, Gabriel Bebeșelea colaborează cu Konzerthausorchester Berlin, Orchestra Filarmonică Națională Rusă, Orchestra Simfonică Academică de Stat ”Evgheni Svetlanov” și Orchestra Ulster.

Promotor inspirat al creației enesciene în toate proiectele în care este implicat, dirijorul Gabriel Bebeșelea declara într-un recent interviu: ”Una dintre cele mai puternice satisfacții e faptul că în momentul de față orchestrele străine îmi cer să interpretăm tot mai multă muzică de George Enescu”.

Concertul de la Sala Palatului va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Radio România Muzical și Radio România Cultural

La Grande Chapelle
La Grande Chapelle

Ultimul concert din program, în seria ”Concertele de la miezul nopții”, are loc începând cu ora 22.30, la Ateneul Român. Un spectacol cu totul aparte, o adevărată experiență muzicală în cadrul căreia Ansamblul La Grande Chapelle din Madrid recreează pe scena Ateneului sărbătoarea pascală din Piața Navona din Roma.

În program: ”The Feast of The Resurrection in Piazza Navona”, reconstituire muzicală a sărbătorilor pascale organizate de Confreria S. Giacomo degli Spagnoli la Roma, Ruggiero Giovannelli, Jacobus de Kerle, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Tomás Luis de Victoria, Francisco de Soto, Francisco Guerrero, Fernando de las Infantas, Giovanni Matteo Asola, Giovanni Luca Conforti, Cesare Bendinelli și Rocco Rodio.

De pe marile scene ale lumii, muzicienii madrileni din Ansamblul La Grande Chapelle aduc pe scena Festivalului un spectacol construit cu minuțiozitate și amănunțit documentat, ce recuperează piese vocale din secolele XVI – XVII, cu accent deosebit pe producțiile corale din perioada barocă.

La Grande Chapelle este alcătuită din interpreți experimentați, provenind din diferite țări europene. Tocmai această eterogenitate a ansamblului îi conferă un sunet distinctiv, caracterizat de texturile muzicale bogate. Repertoriul abordat de La Grande Chapelle este axat, în principal, pe domeniul muzicii sacre, propunând noi lecturi marilor opere vocale din secolele XVI-XVIII, cu accent pe producțiile poli-corale din perioada barocă.

Din dorința de a răspândi moștenirea muzicală a Spaniei, La Grande Chapelle și-a înființat propria casă de discuri independentă, Lauda, discurile produse vizând explorarea relației dintre muzica și literatura epocii de aur spaniole. Albumele la Grande Chapelle sub eticheta Lauda au primit mai multe premii naționale și internaționale prestigioase pentru calitatea și rigoarea lor artistică, inclusiv două ”Orphées d’Or” (Académie du Disque Lyrique, Paris, în 2007 și 2009), ”Label al anului” în ”Prelude Music Classical Awards 2007” (Olanda), ”Diapason”, ”CD Excepțional” în revista Scherzo.

Concertul de la Ateneu va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Radio România Muzical și Radio România Cultural

Comunicat al Biroului de presă al Festivalului Internațional ”George Enescu”

Vezi: www.festivalenescu.ro


Asociația Culturală Leviathan, editor al site-ului Leviathan.ro și al revistei culturale trimestriale ”Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional ”George Enescu”. Pe acest site publicăm detalii despre programul fiecărei zile a festivalului și transmisiile tv și radio (în direct sau înregistrate), despre muzicienii invitați, comentarii, fotografii, cronici, articole de sinteză.

logo_leviathan_rosu-2Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Vezi și: revista trimestrială ”Leviathan”, anul I, nr. 1, octombrie –decembrie 2018 și anul II, nr. 3, iulie – septembrie 2019, click aici.

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Musica

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.