„Tablouri din călătoriile lui Iosif Iser, expuse pentru prima oară” de Daniela Şontică

22
Iser

logo rubrica memor daniela sontica leviathan.roLa Muzeul Național de Artă al României, până la 29 august 2021, puteţi admira lucrări ale pictorului român Iosif Iser (1881–1958), în cadrul expoziţiei Călătoriile lui Iser”. Sunt 60 de lucrări în tehnici diferite – gravuri, laviuri, în tuș, tușuri colorate, acuarelă, tempera și guașe – expuse acum pentru prima oară. Călătoriile în urma cărora au rezultat tablourile expuse au fost întreprinse de artist în Turcia, Franța şi Spania în perioada interbelică.

Tânărul Iosif Iser a început studiul arhitecturii, începând cu 1899, la München, dar s-a îndreptat după scurtă vreme spre studiul picturii la Academia de Artă din acelaşi centru universitar german. Spiritul academist, încorsetant, n-a fost pe placul său, însă a absorbit tot ce se putea în mediul academic german. Pentru a se întreţine, dar şi pentru a se simţi liber, în perioada germană a colaborat la revistele satirice „Jugend” și „Simplizissimus”. Apoi a locuit câţiva ani la Paris, în cartierul Montmartre, unde era în plină efervescenţă spiritul avangardist şi boem al artiştilor vremii. Perioada pariziană a însemnat pentru Iser studiul artei la Academia Ranson şi frecventarea în acelaşi timp a lumii din care făceau parte sculptorul Constantin Brâncuși, pictorul André Derain şi alţi mari artişti de la Paris, o lume cu care pictorul rezona din plin.

După cinci ani, a revenit la București, aducând cu el spiritul protestatar în desene satirice sociale, caricaturizând mai ales politicienii.

În pictură, Iosif Iser a fost fascinat de plaiurile Dobrogei pe care a redat-o în doiverse peisaje, dar şi prin oamenii ei pitoreşti. Iubitorii de artă cunosc tablourile sale cu titluri precum Familie de tătari, Cafenea la Balcic, Peisaj din Constanța, Tătăroaiacă, Odaliscă, Sărbatoare la Balcic, Orientală cu văl alb etc. Pictorul mărturisea: „Dobrogea a fost cea mai bună școală pentru mine. Estetica mea? Incontestabil, ea vine din Dobrogea și din natură în genere. Compoziția peisajului dobrogean e haina mea. Peisajul acela plat, nud, jos, animat de personajul masiv, atât de monumental, al locului, apare mult mai bogat decât priveliștea cea mai luxuriantă din lume.”

În urma călătoriei în Turcia a deschis expoziţia Constantinopol–Curtea de Argeș. A avut expoziţii  în oraşe europene precum Dresda, Berlin, Amsterdam, Bruxelles şi, desigur, Paris. În 1937, împreună cu Petrașcu, Meda și Jalea, a obținut Marele Premiu la Expoziția Internațională de la Paris, iar 1954 a fost prezent la Bienala de la Veneția.

Vezi arhiva rubricii Memor de Daniela Șontică

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.