”«Fascinația sticlei» din România, la marea sărbătoare a Târgului Internațional de arte și meșteșuguri de la Ierusalim” de Cleopatra Lorințiu

98
obiecte jeni costachescu
Lucrări de Jeni Costăchescu

cronica plastică rubrica leviathan.roÎntr-o simfonie de culori și o cavalcadă de imagini surprinzătoare, Târgul Internațional de arte și meșteșuguri din Ierusalim (la Khutsot Hayooster, ediția a XLIV-a, 12 – 24 august 2019) adună participanți din peste 30 de țări și mii de vizitatori din toată lumea. E o sărbătoare de două săptămâni a armoniei, o sărbătoare faimoasă la care România a luat parte și în acest an prin invitata ICR Tel Aviv: ”Fascinația sticlei”, adică plasticiana Jeni Costăchescu, care ne-a reprezentat exemplar.

Sticlăria, meșteșug străvechi, e mai rar reprezentată în asemenea manifestări de amploare, adevărată desfășurare de forțe a Primăriei Ierusalimului și a Centrului de arte și meșteșuguri ”Khutsot Hayotser”, din pricina dificultăților inerente legate de deplasarea obiectelor, de fragilitatea lor și nu o dată de greutatea exponatelor. Trecând peste toate astea, Jeni Costăchescu a prezentat un stand de excepție: de gust rafinat și adaptat la specificul locului, în fața căruia copii și adulți se buluceau, familii întregi petreceau clipe cu bucuria descoperirii obiectelor-clepsidre și bijuterii, obiecte ce purtau motivele de pe iile românești, globuri și recipiente decorative din sticlă termorezistentă cu aplicație de aur, obiecte decorative de o varietate încântătoare. Sigur că eram obișnuiți cu lucrările de mari dimensiuni ale plasticienei (însoțită de astă dată la stand de sticlarul artizan Veniamin Moisincu), cu enormele platouri din sticlă groasă, cu corpurile de iluminat sau obiecte de decorații interioare, cu seriile ei impresionante de pictură sacră pe sticlă, unele din ele luminând în bisericile și catedralele din România, sau cu impresionantele serii de artă islamică, considerate un efort plastic și cultural unic chiar de comentatorii culturii arabe actuale.

Jeni Costăchescu la stand
Jeni Costăchescu la stand

Acum, sub oblăduirea unei menore din sticlă, Jeni Costăchescu a desfășurat un evantai de obiecte și culori, neuitând să așeze pe cei doi versanți ai standului două obiecte reprezentative din arta sacră creștină și islamică. A fost ca o pledoarie subtilă, neostentativă și profundă, care nu a trecut neobservată, o pledoarie artistică pentru înțelegere și confraternitate, un gest artistic făcut de românca noastră la Ierusalim, centrul spiritual al lumii de ieri și de azi.

Cleopatra Lorințiu și Jeni Costăchescu
Cleopatra Lorințiu și Jeni Costăchescu

Pălării din Panama și artizanat din Ghana, țesături din Ucraina și bibelouri din Sri Lanka și Ethiopia, coșuri din Madagascar, obiecte din Bolivia, Brazilia, Guineea, Ecuador, Ungaria, Cehia, Nepal și Columbia, din China, Israel și Uzbechistan, din Kârghistan și Ungaria ori Rusia, și din atâtea locuri insolite. Totul într-o atmosferă de vară, cu mii de oameni veniți să guste bucate din zecile de chioșcuri etalând gastronomii diverse, să participe la concerte gigantice de muzică rock și pop sau la happeninguri inspirate din culturile lumii.

Luminile Ierusalimului îți rămân în minte și la fel, fața aceasta încurajatoare a prieteniei și partajarea pasiunii pentru meșteșuguri, pentru artele decorative, pentru armonie prin apropierea de arte.

22 august 2019, Ierusalim

Arhiva rubricii Cronica plastică

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.