Premieră absolută în România: ”Moise și Aron” de Arnold Schönberg în Festivalul Internațional ”George Enescu” (20 septembrie 2019)

32
Arnold Schönberg
Arnold Schönberg

logo festival enescu 2019 site leviathan.roSpectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii ”George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir

Opera Moise și Aron, un nou spectacol în premieră din categoria rarităților pe care le programează Festivalul Internațional “George Enescu”, vineri, 20 septembrie, pe scena Sălii Palatului, începând cu ora 19.30.

Lucrarea lui Arnold Schönberg, o capodoperă a muzicii contemporane, un manifest muzical și social deopotrivă, va fi interpretată într-un spectacol provocator de Orchestra Filarmonicii ”George Enescu”, dirijată de maestrul Lothar Zagrosek și de Corul Filarmonicii ”George Enescu”, dirijat de maestrul Iosif Ion Prunner, alături de Vocal Consort Berlin. Lucrarea va fi însoțită de proiecții multimedia imaginate și regizate de Nona Ciobanu și de arhitectul și artistul vizual Peter Košir.

Moise și Aron (Moses und Aron) este o compoziție bazată pe dodecafonie și muzică serială/serialism, concepte promovate de Schönberg, de altfel considerat adesea chiar părintele acestui nou limbaj muzical, deși istoric ideea are un alt înaintaș în persoana lui Arnold Hauser.

Regula de bază a dodecafoniei este utilizarea în măsură egală a tuturor celor 12 sunete ale gamei cromatice (notele unei game din semiton în semiton), iar serialismul presupune o secvență precisă a compoziției, prin care nici o notă nu se repetă, decât după ce toate celelalte note ale seriei stabilite au fost folosite. Muzica devine, astfel, o îmbinare de structuri, ca într-o matematică a sunetelor.

 “Pentru a obține o armonizare între cuvântul scris și muzică, Schönberg renunță la o literă – a – din grafia numelui lui Aaron. Cifra 12 este cea care leagă cele 12 tonuri și cele 12 litere care alcătuiesc titlul operei”, explică regizorul Nona Ciobanu.

Libretul transformă povestea bibilică într-o confruntare între gândurile și vorbele lui Dumnezeu. Moses este purtătorul Gândurilor, iar Aaron al vorbelor Lui. Îndepărtarea lui Aaron de esența Gândurilor, pe care Moses ar fi vrut să le transmită celor pe care trebuie să îi salveze din Egipt duce la conflictul între cei doi.

”În scenariul vizual construit împreună cu arhitectul și artistul vizual Peter Košir, plecăm de la conflictul dintre gând și cuvânt, idee și reprezentarea ei, dintre transcendență și lumesc. Imaginea și interpretarea ei pot deveni un instrument de manipulare în politică și religie”, spune regizorul Nona Ciobanu.

Schönberg inovează masiv, folosește așa numitul Sprechgesang – care nu este nici cântare, nici vorbire, un fel de recitativ pentru a contura căutarea lui Moise pentru cuvântul potrivit. Astfel, Moise se exprimă numai prin această formă, în contrapunct dramatic cu vocea și cântecul lui Aaron, care, prin comparație, este mai seducător pentru poporul ales. Cuvântul lui Dumnezeu este figurat printr-un cor de șase persoane, iar corul alternează și el între sprachgesang și cântec, în funcție de ”convingerile” asumate de personaje.

Rolurile principale vor fi interpretate de bas-baritonul britanic Robert Hayward, un experimentat artist liric, prezent frecvent pe cele mai mari scene ale lumii, în rolul lui Moise și, în rolul lui Aron, de tenorul englez John Daszak, la rândul lui un obișnuit al marilor spectacole de la Royal Opera House, Opera de Stat a Bavariei, De Nederlandse Opera și cu un debut remarcabil sub conducerea lui Daniel Barenboim, la Opera din Berlin.

Ultima operă compusă de Arnold Schönberg are trei acte, cel de-al treilea rămânând în stadiul de schiță, deși autorul a lucrat timp de 10 ani la finalizarea lucrării. Opera nu a fost cântată niciodată în timpul vieții compozitorului. Într-un fel, ultima frază din textul libretului neterminat – ”O cuvânt, tu cuvânt care îmi lipsești!” – descrie metaforic situația compoziției, căreia îi lipsește ”cuvântul” de încheiere. Între 1930 și 1932, autorul a finalizat primele două acte. Până în 1935, a finalizat libretul celui de-al treilea act, dar compoziția nu a fost gata până în anul 1951, anul morții sale.

În anul 2009, cu permisiunea moștenitorilor, compozitorul maghiar Zoltan Kocsis a realizat o variantă finală a actului al treilea. Totuși, din 2014, lucrarea a continuat să fie prezentată neterminată, în stadiul în care a lăsat-o Schönberg.

Moise și Aron mai are cel puțin încă două linii de poveste: prima este libretul, lucrat de Schönberg însuși, în timp ce compunea și a doua – contextul și semnificația perioadei în care a fost creată, din punct de vedere politic și personal.

Orchestra și Corul Filarmonicii ”George Enescu” și Vocal Consort Berlin. Lothar Zagrosek, dirijor; Iosif Ion Prunner, dirijorul corului; Nona Ciobanu, Peter Košir, regizori multimedia. Distribuția: Robert Hayward, Moise (recitator), John Daszak, Aron (tenor), Julia Sporsén, O tânără fată (soprană), Michael Pelumm, Un tânăr (tenor), Catherine Wyn-Rogers, O femeie bolnavă (alto), Christian Rieger, Un bărbat (bariton), Gabriel Rollinson, Un efraimit (bas), Ralf Lukas, Un preot (bas), Julia Sporsén, Prima fecioară (soprană), Polina Pasztircsák, A doua fecioară (soprană), Anna Nederezova, A treia fecioară (alto),Catherine Wyn-Rogers, A patra fecioară (alto).

Spectacolul de la Sala Palatului va fi transmis în direct pe site-ul festivalului, la Radio România Muzical și Radio România Cultural

Comunicat al Biroului de presă al Festivalului Internațional ”George Enescu”

Vezi: www.festivalenescu.ro

Fotografii din Festival: https://www.facebook.com/pg/enescu.festival/photos/?ref=page_internal


Asociația Culturală Leviathan, editor al site-ului Leviathan.ro și al revistei culturale trimestriale ”Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional ”George Enescu”. Pe acest site publicăm detalii despre programul fiecărei zile a festivalului și transmisiile tv și radio (în direct sau înregistrate), despre muzicienii invitați, comentarii, fotografii, cronici, articole de sinteză.

logo_leviathan_rosu-2Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Vezi și: revista trimestrială ”Leviathan”, anul I, nr. 1, octombrie –decembrie 2018 și anul II, nr. 3, iulie – septembrie 2019, click aici.

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Musica

1 COMENTARIU

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.