Premieră la Teatrul Național Radiofonic: ”În trafic” de Alina Nelega – articol de Crenguța Manea

117
Sursa foto: TNR
Sursa foto: TNR

tnr-logoTeatrul Național Radiofonic prezintă premiera În trafic de Alina Nelega, după textul omonim al autoarei, distins cu premiul ”Cea mai bună piesă românească a anului”, la Gala UNITER, ediția 2013. Spectacolul va fi difuzat în premieră joi, 14 noiembrie 2019, ora 23.00 la Radio România Cultural. Audiția cu public, în avanpremieră, va avea loc marți, 12 noiembrie 2019, ora 13.00, la sediul Muzeului Național al Literaturii Române din București (strada Nicolae Crețutescu, nr. 8. Intrarea este liberă.

Regia artistică: Alina Nelega. În distribuție: Elena Purea, Cristina Ungureanu, Alice Bratu, Monica Ristea, Carmen Ghiurco, Cristina Holtzli, Nicolae Cristache, Cristian Iorga, Mălina Moraru, Mihai Crăciun, Narcis Zamfir. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Sound design: Tom Brânduș. Redactor și coordonator de proiect: Crenguța Manea. Spectacol realizat în colaborare cu Radio România Targu Mureș.

La începutul anilor ’90, Alina Nelega s-a remarcat ca autoare dramatică (sintagmă preferată de scriitoare), preocupată, în egală măsură, de punerea în scenă a propriilor texte – ”am devenit dramaturg în momentul în care am început să regizez”, afirmă aceasta. De altfel, Alina Nelega este un om de teatru complet, cunoscut și recunoscut; a inițiat Dramafest (1997) – prima manifestare românească dedicată noii dramaturgii și reprezentării sale scenice; a scris și scrie eseuri despre teatru, a îngrijit antologii de dramaturgie și a co-fondat două reviste de specialitate; în prezent, este prof. univ. dr. la Universitatea de Artă din Târgu Mureș (coordonează, aici, masteratul de scriere dramatică). Textele sale dramatice sunt traduse, montate – nu de puține ori chiar de autoare și premiate pe multe scene europene importante. Activitatea recentă a Alinei Nelega este legată de Fabulamundi – Playwriting Europe – o rețea europeană de instituții teatrale (teatre, festivaluri, organizații culturale) din zece țări membre UE, printre care și România; rețeaua promovează dramaturgia contemporană, autorii profesioniști și colaborarea lor într-un cadru multicultural.

”Scriu despre Istorie și istorii, despre Viață și viețile personajelor mele, despre realitatea lor, fie aceasta interioară sau exterioară. Îmi place mult să lucrez cu actorii, aceștia mă inspiră, sunt cei mai buni aliați și mai feroce critici ai mei. Cred cu tărie că în general regizorul este considerat autorul spectacolului, dar un spectacol bazat pe un text nou este un caz special și are doi autori: autorul și regizorul”, notează Alina Nelega. Este o artă poetică teatrală condensată, care este infuzată și în această nouă premieră a sa, la Teatrul Național Radiofonic.

Spectacolul În trafic pune în discuție realități din lumea românească a acestor zile și este construit în jurul unui eveniment rutier; sunt implicați mai mulți oameni (câteva femei, un bărbat, chiar și un câine – posibilă voce auctorială!) și ei sunt martori sau în centrul evenimentului. Situația dă posibilitatea ca fiecare dintre personaje să se dezvăluie; existențele celor șase femei, din diferite categorii sociale și de diferite vârste, relevă cu autenticitate realitățile României de astăzi: relații de familie, cu mizeriile, violențele, distorsiunile, trădările sau, mult mai rar, cu bucuriile pe care le aduce stabilitatea familială, în cuplu, și maternitatea; relații de muncă, cu decizii discreționare ale superiorilor ierarhic, momente de criză, femei-șef, femei subaltern, femei la pensie. Sunt poveștile pe care le spun personajele, istorii prin care identitatea și viața lor cuprind și alte povești, cele ale familiei, ale copiilor, ale iubiților sau ale prietenilor lor. Sunt povești despre oameni obișnuiți care-și trăiesc zilele lor obișnuite, într-o comunitate românească obișnuită care-și ratează normalitatea.

Atentă la lumea românească, la traumele care fracturează identitatea individului și ale comunității, Alina Nelega, cu inteligență dramaturgică și regizorală, într-un limbaj teatral contemporan, dezvoltă în aceast spectacol, împreună cu sound designer-ul Tom Brânduș, un univers sonor care susține și reliefează tensiunea și ritmul situațiilor în care evoluează eroii săi; aceștia, sub presiunea evenimentului prezent, aduc în actualitate și fragmente incomode sau neliniștitoare din propriul trecut. Actorii conferă substanță și căldură omenească personajelor încredințate, lasă în memoria ascultătorului destinul acestora.

Arhiva Teatrul Național Radiofonic

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.