Acum 113 ani, în 16 decembrie 1910 a avut loc la Issy les Moulineaux (lângă Paris), primul zbor experimental din lume al unui avion cu motor cu reacţie (avionul „Coandă 1910”), inventat, construit şi pilotat de inginerul român Henri Coandă, pionier al aviaţiei mondiale; datorită acestei realizări, Coandă a intrat în istoria aviaţiei sub denumirea de „părintele aviaţiei aeroreactive”.
Aeronava „Coandă 1910” a fost un avion neconvențional conceput, proiectat și construit de inginerul si inventatorul român pe când avea numai 24 de ani.
Avionul fusese expus de Coandă la cea de-al II-lea Salon Aeronautic din Paris, în noiembrie–decembrie 1910. Aparatul era unul de tip biplan cu două locuri, cu propulsor fără elice, cu turbină (suflantă centrifugă).
Motorul avionului lui Coandă consta dintr-un compresor acționat de un motor cu ardere internă cu piston, de 50 de cai putere. Aerul absorbit de compresor prin partea din față a motorului era refulat cu mare viteză prin spatele lui spre cele două zone de postcombustie, cu care era prevăzut motorul. În felul acesta se producea un efect de reacție, care împingea avionul către înainte, permițând deplasarea în atmosferă a aerodinei.
În timpul zborului de testare, Coandă a putut observa alinierea apropiată de alipire a jeturilor de gaze arse față de fuzelaj, ceea ce a dus la distrugerea avionului, prin incendiere. Acest fenomen a fost denumit, ulterior, efectul Coandă.
Academicianul Elie Carafoli aprecia că „avionul cu reacție Coandă 1910 a luat ființă trei decenii înainte ca celebrii constructori White, Campini și Sbeikk să fi construit avioanele lor cu reacție, care au desăvârșit această epocală descoperire”.
Sursa: Wikipedia.
Vezi și: ”Henri Coandă, savantul îndrăgostit de zborul păsărilor” de Daniela Șontică, la rubrica Memor.