Ziua de 11 martie marchează în istoria muzicii două premiere absolute cu opere de Giuseppe Verdi: Rigoletto la Teatrul La Fenice din Veneția, în 11 martie 1851 și, după 16 ani, în 1967, Don Carlos, varianta franceză, la Opera din Paris.
Operă în trei acte pe un libret de Francesco Maria Piave după drama Le roi s’amuse (Regele petrece) de Victor Hugo, Rigoletto este considerată – un clişeu critic atât de relativ ca toate clişeele – ca prima dintr-o trilogie de capodopere verdiene: a fost urmată de Il Trovatore (Trubadurul, pr. abs.: 19 ianuarie 1853, Roma), La Traviata (pr. abs: 6 martie 1853, Veneția).
Rigoletto, operă film, regia: Jean Pierre Ponnelle. Cu: Luciano Pavarotti, Ingvar Wixhell, Edita Gruberova, Ferruccio Furlanetto, Victoria Vergara. Orchestra Filarmonicii din Viena, dirijor: Riccardo Chailly, 1982
Aria „Tutte le feste al tempio”, actul al II-lea – Maria Callas, Orchestra Teatrului Scala din Milano, dirijor: Tullio Serafin
Rigoletto, bufonul Ducelui, „Cortiggiani, vil razza dannata…”, actul al II-lea, Orchestra Operei Române București, dirijor: Jean Bobescu
Duetul Rigoletto – Gilda, „Si vendetta, tremenda vendetta”, finalul actului al II-lea – Leo Nucci și Elena Moșuc, Bilbao
Duetul Rigoletto – Gilda, Leo Nucci și Olga Peretyatko, Arenele din Verona – cu observația că cimbasso (trombon contrabas) care acompaniază soprana (de la min. 0.52) cântă mult prea tare (firește, Verdi notează în partitură nuanța piano) sau e captat prea tare din fosă.
Don Carlos, pe un libret în franceză de Josephe Méry și Camille du Locle după drama omonimă a lui Schiller, a fost compusă pentru Opera din Paris. Versiunea franceză are cinci acte. Ulterior Verdi a suprimat primul act pentru versiunea în limba italiană, premiera la Londra in 4 iunie 1867, apoi montată în Italia, la Bologna (27 octombrie 1867).
Don Carlo, cu Montserrat Caballé, Grace Bumbry, Giacomo Aragall, Renato Bruson, Simon Estes, Orchestra Națională a Franței, dirijor: Thomas Fulton, regia artistică: Jean-Claude Auvray, Theatre Antique d’Orange, 13 iulie 1984
Duetul Rodrigo – Don Carlos, „Dio che nell’alma infondere”, Sherill Milnes – Vasile Moldoveanu, Opera Metropolitan, New York, 1980
Scena morții lui Rodrigo, „Per me giunto… O, Carlo ascolta” – Robert Merill