Opera Națională București prezintă joi, 30 ianuarie 2020, începând cu ora 18.30 spectacolul Tosca de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele și light design-ul poartă semnătura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Corul Operei Naționale București este pregătit de Daniel Jinga, iar corul de copii de Smaranda Morgovan. Asistenți de regie Claudia Machedon și Paula Gherghe.
Imagine și montaj: Sebastian Bucur, Opera Națională București
Pentru această reprezentație publicul spectator o va putea urmări pe soprana Dragana Radaković interpretând rolul Floriei Tosca, în calitate de invitată a primei scene lirice a țării. Distribuția, click aici.
Pentru premiera de pe scena Operei Naționale București, regizorul Mario De Carlo a pregătit o punere în scenă ambițioasă, după cum el însuși declară: ”Tosca este cea mai tragică operă a lui Puccini. Covârșitoarea sa teatralitate se regăsește în totalitate pe scenă, în situații și în muzică. Un regizor sensibil are cu Tosca o sarcină ușoară: trebuie să închidă ochii și… să se lase purtat. Puccini nu e un compozitor asociat verismului, dar e indubitabil că în Tosca autorul insistă pe detalii realiste și că este în căutare de efecte scenice în nuanțe puternice. Tocmai exacerbarea aspectelor de cruzime și morbiditate constituie un trait d’union cu coduri reprezetantive ale unui teatru care pleacă din trucurile lui Seneca și, de-a lungul execuției în scena teatrului elisabetan, ajunge până la râurile de sânge specifice teatrului Grand Guignol. Toți trei protagoniștii mor și au parte de o moarte violentă. Suntem la ani lumină depărtare de morțile languroase ale eroilor și eroinelor din melodrame. Aici este nimicirea care învinge sentimentele, impulsurile și pasiunile. Supliciul este adevăratul protagonist al operei. Supliciul arhetipal care are în el însuși rațiunea și se impune ca unic element decisiv, prin ritual, exhibiție și spectacularizare. Am găsit inspirația în ceea ce Michael Foucault numea splendoarea chinului.”
Imagine și montaj: Sebastian Bucur, Opera Națională București
Impresionanta operă, care a avut la bază o piesă de teatru a dramaturgului francez Victorien Sardou, Tosca, este, fără doar și poate, o dramă puternică, asemenea vieții din care a fost eliminată orice scenă plictisitoare; o dramă a unei mari iubiri – cea dintre o divă a muzicii de operă, Floria Tosca, și un tânăr pictor talentat, Cavaradossi –, cu realități istorice precum domnia Mariei Carolina, fiica Mariei Tereza și sora Mariei Antoaneta, precum și înfrângerea în final a Austriei de către Napoleon în bătălia de la Marengo, cu acțiuni încărcate de sadism, cu sentimente extrem de puternice precum gelozia, ura, teama.
Această lucrare complexă, a cărei forță Puccini a intuit-o încă dinainte de a o compune – ”o operă de care am nevoie”, spunea el pe atunci – nu încetează să-și reverbereze vraja nici după mai bine de un secol de la premiera mondială. Ceea ce înseamnă că spectatorii oricărei generații au nevoie, așa cum a avut și Puccini, de această operă. Tosca rămâne așadar o oglindă în care ne privim cu toții, din când în când, culmile și coborâșurile sufletului.
Biletele se găsesc pe http://tickets.operanb.ro/ și la casa de bilete a Operei Naționale București (program luni – duminică între orele 10.00 – 13.00 și 14.00 – 19.00).
Sponsor oficial: Enel Green Power. Sponsori: Aqua Carpatica, Zarea, Leonidas. Parteneri: Casa de Flori, Artmark, Sansha. Partener de tradiție: RFI România.
Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Romantic FM, Gold FM, Radio Seven, Marea Dragoste, Ziarul Metropolis, Zile și Nopți, Agerpres, Ziare.com, Business24, Raftul cu Idei, Leviathan, Magazinul Verde.
Comunicat al Operei Naționale București