Știri: Expoziția Maria Nițulescu, „The Factum – A reality of space and time” la Muzeul Pietro Canonica a Villa Borghese (5 mai–20 iunie, 2021, Roma)

34
© Maria Nițulescu
© Maria Nițulescu

Expoziția The Factum – A reality of space and time, curatoriată de Niccolò Lucarelli și promovată de Roma Culture, Sovrintendenza Capitolina ai Beni Culturali, este găzduită de Muzeul Pietro Canonica a Villa Borghese în perioada 5 mai–20 iunie 2021.

Pentru prima sa expoziție personală în Italia, artista Maria Nițulescu a creat un proiect site-specific, o instalație care interacționează cu spațiile Muzeului Pietro Canonica, transfigurându-le prin trei abordări complementare realizate din sunet, lumină și miros.

În urma interacțiunii dintre operele artistei și sculpturile din expoziția permanentă a Muzeului, se naște o experiență la nivel vizual, fizic și filosofic, care ridică vizitatorilor întrebări fascinante despre percepția umană: Cât de reale sunt amintirile noastre din trecut și ce impact au asupra realității noastre contemporane? Este realitatea compusă doar din timpul prezent? Sau ceea ce ar întreba Paul Watzlawick, „cât de real este real?”.

Inspirată de observațiile psihologului și filosofului Paul Watzlawick cu privire la elementele care influențează percepția noastră asupra realității, The factum este o expoziție concepută nu doar pentru a fi văzută, ci pentru a fi trăită prin diferite simțuri și varietăți modale. Nițulescu provoacă și investighează starea în care individul uman își construiește realitatea în prezența stimulilor senzoriali, născând astfel o serie întrebări despre rolul percepției și puterea acesteia de a remodela realitatea. Un dialog senzorial apare între seria de mulaje din ghips după urechea artistei, impregnate cu esență de parfum și experiența vizitatorului legată de spațiul dat. Mirosul de după ploaie care învăluie cadrul muzeului a fost compus de Maestrul parfumier, Geza Schön, special pentru această expoziție.

Sunetul, lumina, miresma sunt elementele imateriale, misterioase, care influențează percepția minții umane asupra spațialității muzeului și implicit a operelor de artă expuse, dând viață unui nou cadru temporal, perceput diferit de către fiecare individ. În vremurile moderne, acest proces a devenit cunoscut prin teoriile lui Paul Watzlawick asupra realității exterioare sau de ordin secund. Cu toate acestea, nu este o idee nouă, ea provine încă din vremurile lui Donatello, unul dintre primii artiști care a modificat realitatea prin „perspective înșelătoare” folosite ca metaforă a capacității umane de a percepe lucrurile prin prisma gândirii critice.

Învăluit în miros și sunet, expus luminii filtrate prin culoare, muzeul își schimbă „aspectul”, transformându-se într-o arhitectură lichidă. Vizitatorii sunt transportați de către artista Maria Nițulescu într-o nouă dimensiune unde raționalitatea cedează acțiunii inconștientului.

Expoziția este concepută ca o reflecție asupra realității, care nu este o variabilă independentă, ea fiind influențată de stimulii externi pe care îi procesăm. Expoziția se bucură de patronajul Ambasadei României în Italia, al Academiei Angelico Costantiniana și al Fundației Nicola Ghiuselev și este susținută cu generozitate de Institutul Cultural Român prin Accademia di Romania in Roma, de Simply One Solution de Armando Cinquegrana, Alan Advantage SRL, Consulting Firm, tipografia Copia Sprint 2, Signal SRL  și de Daring House cu asistența tehnica și muzicală.

Maria Nițulescu (n. 1989, București, România) este o artistă interdisciplinară care folosește cercetarea ca instrument de articulare și deconstruire a ideilor. Practica ei artistică de cele mai multe ori stă la baza unor investigațiile filosofice, a experiențelor personale, dar și colective, legate de memoriei, identitate, sau limbaj. Artista are un interes profund pentru experiențele senzoriale și artă olfactivă. Ea folosește diferite limbaje de exprimare artistică, printre care pictura, grafica, text, fotografia și instalația.
Maria Nițulescu a studiat la Universitatea Națională de Arte din București, Academia de Arte Frumoase Brera, Milano și la Institute for Art in Context, Universitatea de Arte din Berlin (UdK). Din 2013 locuiește și lucrează la Berlin.

Niccolò Lucarelli, licențiat în Studii Internaționale, este curator independent, critic de artă pentru revistele Artribune și ArtsLife, eseist de istorie militară pentru Statul Major al Armatei și autor de publicații pe această temă. De asemenea, colaborează cu Antologia Vieusseux și a curatoriat numeroase expoziții pentru diferite muzee italiene.

Imagini: https://www.dropbox.com/sh/8rxozj5x5lpoqxq/AAAKm6UZGYBu_jC4220EGxXAa?dl=0    

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.