Știri: Felix Mendelssohn-Bartholdy, Paul Constantinescu și Modest Musorgski – aniversați prin sunet și culoare la Biblioteca Națională (11 februarie 2019, București)

32
Stagiunea de Colectie Vol 3 2019.

logo rubrica musica leviathan.roÎn continuarea celui de-al treilea sezon al Stagiunii de colecție la Biblioteca Națională a României, publicul este invitat luni, 11 februarie 2019, de la ora 17.30, la o serată-eveniment sub semnul dialogului artelor, având ca temă aniversarea celor trei mari compozitori Felix Mendelssohn-Bartholdy, Paul Constantinescu și Modest Musorgski. Cu un parcurs artistic diferit, pianistul Dragoș Andrei Cantea și pictorul Sorin Adam vor realiza astfel, cu acest prilej, o simbioză inedită între muzică și pictură.

Reprezentant al școlii ieșene de muzică, în prezent masterand al Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo, pianistul Dragoș Andrei Cantea propune un program alcătuit din opusuri ale celor trei mari aniversați ai anului, suita Tablouri dintr-o expoziție” de Modest Musorgski, conducând publicul printre operele pline de culoare și de exotism ale pictorului Sorin Adam, artist care are în palmares 29 de expoziții personale și 24 de grup, deschise atât în România, cât și în Italia și Turcia.

Spectacolul face parte din ambițiosul proiect 100 de ani în 100 de concerte, inițiat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România, cu sprijinul Primăriei Sectorului 1 București, prin Centrul Cultural Sector 1.

Dintre partiturile valoroase pentru istoria muzicii, păstrate în Colecțiile Speciale ale Bibliotecii Naționale a României și expuse în cadrul expoziției aferente, se evidențiază: reducţia pentru pian a operei Boris Godunov” de Modest Musorgski, apărută în anul 1908 la Breitkopf & Härtel (revizuită, adăugită şi orchestrată de Nikolai Rimsky-Korsakov, ediţia conține portretul şi autograful compozitorului; pe pagina de titlu apar ex-librisul și notaţiile dirijorale ale lui Alfred Alessandrescu, precum şi traducerea operei în limba română); Romance sans paroles pour piano de Felix Mendelssohn-Bartholdy (ediţie de lux apărută în anul 1900 la  editura pariziană ”Au Mélomane”, îngrijită de dirijorul şi organistul Adhemar Decq); partitura generală a Concertului pentru pian şi orchestră, dar şi cea a Jocului popular ”Olteneasca” pentru orchestră simfonică de Paul Constantinescu, cu dedicaţia autografă a compozitorului pentru dirijorul George Georgescu, din 2 ianuarie 1956.

Gazde și ghizi printre tipărituri și artiști: Raluca Bucinschi – Biblioteca Națională a României și Sebastian Crăciun – Radio România Cultural.

Accesul este liber, în limita locurilor disponibile, pe baza înscrierii în prealabil la adresa: promovare@bibnat.ro.

Volumul patru al Stagiunii de colecție, care va avea loc luni, 25 februarie 2019, de la ora 17.30, va aduce în fața publicului un eveniment jazzistic, protagoniști fiind Marta Popovici & On the Fly.

Dragoș Andrei Cantea este exponent al școlii ieșene de muzică, având-o ca mentor, între anii 1999 – 2017, pe lector univ. dr. Ioana Stănescu, sub îndrumarea acesteia înregistrând numeroase reușite, de la premii naționale la concursuri și olimpiade, până la recitaluri și concerte alături de orchestre din țară. În anul 2016, Dragoș Andrei Cantea a pus bazele Cvartetului cu pian ”Caudella”, sub îndrumarea prof. univ. dr. Constantin Stanciu, cu acest ansamblu devenind laureat la concursurile ”Dan Cumpătă” și ”Drumul spre celebritate” și susținând ulterior concerte în Iași, București, Brașov, Onești, Sinaia și la Accademia di Romania din Roma. Din 2017, este masterand al Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo, la clasa profesorilor Håvard Gimse și Kathryn Stott. Simultan, urmează școala doctorală a Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, sub îndrumarea prof. univ. dr. Dan Prelipcean. Anul 2018 a marcat și primele experiențe ca director artistic în Scandinavia ale lui Dragoș Andrei Cantea, acesta administrând programul European Creative Futures, care a culminat cu un succes răsunător în luna mai, odată cu celebrarea Centenarului României în fața corpului diplomatic internațional de la Oslo, cu artiști norvegieni și români deopotrivă.

Artist cu o viziune închegată la finele anilor ’90, pictorul Sorin Adam nu s-a lăsat purtat de valul experimentelor avangardiste. Și-a sustras esența principiilor fundamentale ale creației, simțul și educația sa artistică raportând gustul și modalitatea de exprimare la valorile constante ale istoriei artei românești, din al cărei izvor au fost personalizate de-a lungul anilor, trecute prin filtrele spiritului imaginativ, în paralel cu învățătura însușită de la primii săi maeștri – Mihai Bandac, Marius Cilievici și Vasile Grigore. În ultimul an al vieții, bolnav fiind și nemaiputându-se deplasa la atelier, maestrul Vasile Grigore i-a oferit spațiul de creație lui Sorin Adam, considerându-l un continuator al artei sale. În pictura românească actuală, numele lui Sorin Adam poate fi asociat, fără dificultate, cu preceptele modernității perpetuate în peste 100 de ani de experiență academică, prin reprezentanți ale căror procedee tehnice și demersuri estetice au conturat o școală națională de pictură, pe care artistul pare să o continue strălucit în secolul XXI. Lumea exotică a Orientului a indus o notă distinctă creației sa, prin lumina specifică, dar și prin colorismul și figurativul stilizat. Continuator al valorilor artistice moderne, Sorin Adam caută originalitatea în misterul lumii, care i se înfățișează în arealul existențial de unde selectează motivele picturale potrivite temperamentului său creator.

Organizatori: Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România

Co–organizator: Biblioteca Națională a României

Proiect finanțat de: Primăria Sector 1, București, prin Centrul Cultural Sector 1, în cadrul programului ”Centenar pentru toți sesiunea 2017-2020”

Parteneri: ExcesMusic, prin programul Oportunități la tine acasă și Asociația Pro Valores

Parteneri media: Enjoy TV, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Bucureşteni.ro, Agenția de carte, Romania pozitivă

Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR) este o organizație non-guvernamentală de utilitate publică, dedicată muzicienilor și dansatorilor profesioniști, reunind în prezent circa 10.000 de membri la nivel național. În cei 22 de ani de activitate, s-a impus în viața culturală prin coerența și prin continuitatea proiectelor, al căror impact a contribuit la îmbunătățirea condiției artiștilor români, la atragerea unui public nou, cu fiecare proiect. Din 2009, UCIMR susține și promovează tinerii interpreți români, printr-un program dedicat, intitulat Oportunități la Tine Acasă. Programul acordă oportunități de afirmare tinerilor muzicieni prin cele peste 100 de concerte susținute anual în orașe din toată țara. Concertele fac parte din stagiuni independente, festivaluri, cursuri de perfecționare cu maeștri internaționali și concursuri în țară și în străinătate, sprijinite de instituții publice și companii din mediul privat. De-a lungul timpului, UCIMR a câștigat, în competiție deschisă, zeci de finanțări și sponsorizări pentru continuitatea proiectelor, fiind mereu aproape de sectorul creativ. Evenimentele programului atrag anual peste 10.000 de spectatori și cumulează peste 600.000 de vizualizări în mediul online.

Detalii pe: www.ucimr.ro și pe pagina de Facebook.com/UCIMR.

Comentați via Facebook

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.