Duminică, 19 mai 2019, ora 15.00, la Teatrul Metropolis din București (Strada Mihai Eminescu, nr 89, sector 2), se va juca spectacolul ”Regina Maria” de Constantin Venerus Popa, după o idee de Manuela Hărăbor și Alexandru Bindea. Spectacolul este o evocare a unor personalităţi şi momente din istoria de acum 100 de ani. Bazată pe o solidă documentare bibliografică, această succesiune de cadre urmăreşte în linii mari evenimente cheie de la începutul Primului Război Mondial.
Direcția de scenă: Alexandru Bindea. Distribuția: Maria: Manuela Hărăbor; Clemenceau: Costel Constantin; Carol I: Gavril Pătru; Berthelot: Dan Aștilean; Ferdinand: Cristian Moțiu; Von Czernin: Alexandru Bindea; Copilul: Maria Blaj. Scenografia: Mihaela Popescu.
”Suntem datori să ne cunoaştem istoria. Aceasta poate să ne placă, sau nu, poate să ne dezamăgească în anumite aspecte, sau poate să ne ofere nebănuite pagini de măreţie, eroism, sau sacrificii. Modalităţile prin care putem afla mai multe despre ceea ce «a fost odată» sunt diverse şi printre ele se poate situa şi teatrul. Ca şi istoria şi teatrul este viu, putem vedea evenimentele, oamenii care le-au creat, sau care le-au fost victime, teatrul ne poate învăţa că eroii trecutului, sau oamenii simpli nu sunt simple plăsmuiri ale imaginaţiei. Cum poate face asta? Prin cuvântul care îmbină spiritul documentului istoric studiat cu plăsmuirea literară. Piesa Regina Maria – Pagini de album este o evocare a unor personalităţi şi momente din istoria de acum 100 de ani. Bazată pe o solidă documentare bibliografică, această succesiune de cadre urmăreşte în linii mari evenimente cheie de la începutul Primului Război Mondial:
Figura marelui rege Carol I, tulburat de dilema ingrată în care se găsea: aceea de rege al României obligat să se alieze cu Puterile Centrale în virtutea unui vechi tratat, sau cel puţin să rămână neutru, dacă nu chiar să se alăture Antantei.
Momentul de maximă tensiune între Regina Maria şi Regele Ferdinand prilejuit de necesitatea adoptării unei poziţii a Regatului României faţă de declanşarea războiului.
Presiunile la care a fost supusă Regina Maria din partea ambasadorului Austro-Ungariei pentru a interveni pe lângă regele Ferdinand pentru alăturarea României la Puterile Centrale.
Tragedia capitulării României din mai 1918.
Figura luminoasă a generalului Berthelot.
Momentul întâlnirii Reginei Maria cu Primul-ministru al Franţei, Georges Clemenceau, din 1919, întâlnire care a adus României multiple beneficii şi a schimbat optica sub care ne priveau Marile Puteri învingătoare în război.
În sfârşit, Testamentul Reginei Maria, pagină de mare sensibilitate şi dovadă de imensă dragoste pentru poporul român.
Din toate aceste pagini de album, cei mai în vârstă vor regăsi imagini estompate de timp, dar nu uitate, iar cei mai tineri vor afla că în această ţară chiar au fost şi patrioţi, oameni de stat exemplari, iubitori ai poporului şi pământului acestuia, despre care ei credeau că sunt doar «basme». Poate cei trecuţi de o anumită vârstă vor lăcrima puţin dar sigur cei aflaţi «la porţile vieţii» vor deschide ochii mari pentru a vedea mai bine şi mai ales pentru a înţelege mai bine!” – Constantin Venerus Popa.
În curând, în nr. 2, aprilie–iunie 2019, al revistei culturale ”Leviathan” veți putea citi un fragment din piesa ”Ultima rază” de Constantin Venerus Popa.