Știri: Uncanny Fabrics/Ţesături neobişnuite (10 octombrie 2019, București)

17
tesaturi neobisnuite

Firele ce nasc artă

Pentru cea de a şasea ediţie a întâlnirilor Privind spre viitor, privind în trecut, dedicate istoriei recente a artei textile, Institutul Prezentului şi Forumul Cultural Austriac Bucureşti au invitat-o la Bucureşti pe cunoscuta curatoare austriacă Silvia Elbmayr, în cadrul seriei de conferinţe „Privind spre viitor, privind în trecut”, parte a proiectului ”Uncanny Fabrics/Ţesături neobişnuite”. Joi, 10 octombrie 2019, de la ora 19.00, la Rezidenţa Scena9 (strada I. L. Caragiale nr. 32, București), specialista austriacă, alături de o altă expertă în domeniu, istoricul de artă Marta Kowalewska (Polonia) vor vorbi despre schimbările de paradigmă intervenite în ceea ce privește modul de utilizare, interpretare și chestionare teoretică și artistică în arta textilă, în perioada 1960 – 1980.

”Redefinirea posibilităţilor de lucru cu materialitatea, organicitatea şi dimensiunea imersivă a textilului la începutul anilor ’60, perioadă de turbulenţe şi transformări în pe scena politică internaţională, determină repoziţionarea artei textile în domeniul artelor vizuale, părăsirea poziţiei sale marginale în favoarea unei ascensiuni care se va păstra până la începutul anilor ’80. Trecerea de la formalismul specific artelor aplicate la autonomia mediului are loc prin articularea unui nou tip de discurs ce reflectă o radicalizare a viziunii artistice, formularea unei noi estetici care transgresează locurile comune şi care reuşeşte să imagineze o poziționare specifică față de anumite tradiţii locale şi practici comunale (ritualice), faţă de tensiuni ideologice şi politice, sau faţă de anumite preocupări din arta minimalistă şi conceptuală a vremii. Formarea unor rețele internaționale de promovare a noilor tendințe în arta textilă, precum Bienala de la Lausanne (1962) sau Trienala de Tapiserie de la Łódź (1972), sau deschiderea unor expoziții internaționale precum Wall Hangings (MoMA, 1969), Perspectief in textiel (Stedelijk Museum Amsterdam, 1969) reușesc să aducă în prim-plan internațional poziţii artistice-reper din Europa de Est ale căror practici sintetizează căutările momentului în ceea ce priveşte spațializarea mediului, sculpturalizarea și abstractizarea formelor”, arată Institutul Prezentului.

Silvia Eilbmayr va vorbi despre Țesături între alegorie și materialitate – ”Îngerul anarhiei

”Schimbările de paradigmă experimentate în artă după al Doilea Război Mondial au declanșat expansiunea picturii și a sculpturii în spații performative, care au inclus și implicat corpul în moduri noi, radicale. În acest proces de transgresare a mediului, una din părțile materiale ale picturii, pânza, a câștigat o independență care a produs mutații atât în modul de utilizare, cât și în semnificațiile sale. Prezentarea va discuta o serie de lucrări cruciale și va puncta în mod particular diferențele semnificative de gen în această dezvoltare, precum și diverse abordări conceptuale în utilizarea fibrelor în anii 1960 și 1970”, spune Silvia Eilbmayr.

Silvia Eiblmayr este curator de artă contemporană, cu un doctorat în istoria artei, și trăiește la Viena. Între 1998 – 2008 a fost director al Galerie im Taxispalais din Innsbruck, iar între 1993–1995 director al Salzburger Kunstverein. În 2009 a fost comisar al Pavilionului Austriei la Bienala de la Veneția, împreună cu Valie Export. Din 2004 este membru al consiliului artistic al Kontakt Art Collection. A fost profesor și conferențiar, între altele, la: Academia de Arte Frumoase din Munchen; Institutul de Istoria Artei, Universitatea din Zurich; Goldsmiths College, Universitatea din Londra; Institutul de Istoria Artei, Universitatea din Viena; IKM/ Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena. Este autor și editor a numeroase publicații despre arta modernă și contemporană și a publicat Woman as Picture—The Female Body in 20th Century Art (Reimer Verlag, Berlin, 1993/2003).

Marta Kowalewska este istoric de artă, curator și profesor, în prezent Curator Șef la Muzeul Central de Artă Textilă din Łódź (CMWL). Este co-editor al unor varii publicații și contributor al cărții From Tapestry to Fiber Art: The Lausanne Biennials 1962 – 1995. A semnat numeroase texte critice în reviste din zona artei textile și în cataloage de expoziție, precum și o serie de interviuri cu artiști polonezi proeminenți. La CMWL a fost curator, între altele, al expozițiilor Rebellion of the Matter (despre cele 15 ediții ale Trienalei Internaționale de Artă Textilă), Metamorphism — expoziție personală Magdalena Abakanowicz, dar și al unor expoziții de la Academia de Artă din Łódź. De asemenea, a fost consultant academic pentru expoziția Splendor of Textile de la Galeria Națională de Artă Zachęta din Varșovia (și co-editor al unor cataloage de expoziție). Este curator al celei de-a 16-a Trienale Internaționale de Tapiserie de la Łódź 2019.

Institutul Prezentului este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative creată de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban. Centrat pe artiști și istoriile lor personale, pe experiențe determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează diverse practici și situații din trecutul recent până în prezent din perspectivă transnațională și transculturală.

Acces liber.

Eveniment în limba engleză.

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.