Violoncelistul Andrei Kivu a fost de multe ori în Israel și este o prezență apreciată mai cu seamă la Academia de Muzică din Ierusalim, locul în care se concentreză valorile interpretative și ale componisticii israeliene. În această primăvară, invitat de Institutul Cultural Român de la Tel Aviv, Andrei Kivu a evoluat în trei forme de manifestare: muzica experimentală, Master Class susținut la Academia de Muzică, dar și un recital pentru publicul larg, la Tel Aviv.
Acest recital de violoncel a fost prima colaborare între ICR Tel Aviv și Institutul Cervantes, un eveniment care a celebrat spiritul european și a marcat într-un fel și evenimentul politic major, faptul că România deține președinția rotativă a Consilului Europei. Recitalul s-a derulat în sala Institutului Cervantes și a fost interesant atât prin compoziția publicului (melomani spanioli, americani, italieni, israelieni, români ș.a.) cât și prin alegerea repertoriului, căci Andrei Kivu a reușit o selecție de piese care a suscitat interes și, deopotrivă, a încântat.
De altfel, directorul Institutului Cervantes din Tel Aviv care nu este altul decât renumitul poet Julio Martinez Mesanza, deținătorul Marelui premiu de poezie al Spaniei pentru opera sa completă ”Gloria”, a apreciat în mod deosebit interpretarea lui Andrei Kivu declarând că este copleșit de tehnica interpretativă și mai ales de sentimentul pe care interpretarea acestuia îl degajă în piese de virtuozitate de Albéniz, Ravel, Serge Kaufmann, Enescu sau Anatol Vieru. Julio Martinez Mesanza a fost mai cu seamă impresionat de prestația violoncelistului în piese de Gaspar Cassado (1897 – 1966), important violoncelist și compozitor originar din Barcelona, autorul celebrei Rapsodii catalane.
Vorbind despre Andrei Kivu, Cleopatra Lorințiu, director adjunct al ICR Tel Aviv, a evocat și o vârstă de aur a artei interpretative românești, plasându-l într-un context de muzicieni valoroși care concerteză acum pe toate meridianele. Ea a apreciat florilegiul interesant ales de interpret, de natură să emoționeze gazdele din Institutul Cervantes (piesele de Casals sau Albeniz) și mai ales lucrările lui Gaspar Cassado, prieten al lui Yehudi Menuhin. Seara de la Institutul Cervantes nu ar fi fost posbilă fără eforturile referenților de specialitate de la cele două institute, Talmon Einat și Andreea Soare.
”Andrei Kivu trece cu ușurință de la repertoriul de mare succes de public spre ceea ce interesează publicul tânăr israelian și iată-l într-un concert de improvizații și muzică experimentală, alături de artiștii israelieni Yoel Zohar, Shmil Frankel, Daniel Davidovsky, Ron Katzir și Guy Dubius, la Zimmer Tel Aviv, ceea ce înseamnă acordul fin cu cea mai modernă actualitate muzicală”, a declarat după concerte Cleopatra Lorințiu. Improvizația a fost încercarea ambițioasă a celor șase muzicieni de a ”face o idee să zboare”. Cu alte cuvinte, în ciuda diferențelor de background (fiecare muzician venind dintr-o altă zonă stilistică, de la clasic și contemporan la avangardă, trecând prin World Music și Electro), marea provocare pentru o primă întâlnire a celor șase este de a se asculta profund și de a comunica dincolo de granițele stilistice. De altfel, Andrei Kivu este primul violoncelist român care a provocat astfel de experimente, fie ca parte a programului în care a fost Visiting Professor la New York University, fie ca organizator al festivalului Multi SonicFest, (ce s-a desfășurat în fiecare toamnă în București, între anii 2004 și 2009). Concertul de la Tel Aviv Yaffo a debutat cu duo-ul Shmil Frankel (chitară bas și electronice) și Andrei Kivu (violoncel midi, Shakuhachi, Harmonic Singing), cei doi muzicieni cunoscându-se și cântând împreună de aproape 10 ani, în cadrul ansamblului Hyperion International.
Ultimul eveniment din turneul lui Andrei Kivu în Israel, Master Class la Academia de Muzică din Ierusalim, a reunit prieteni vechi și studenți noi, numitorul comun fiind interesul pentru tehnică interpretativă și performanță, Andrei Kivu prezentând proiectul său de succes “Bach-ViolonCello”, bazat pe transcripțiile realizate de el însuși după sonatele și partitele pentru vioară de J. S. Bach. Prezența la Academia de Muzică din Ierusalim, unde și-au exprimat prețuirea față de arta interpretativă românească vicepreședintele Academiei, profesorul Michael Klinghoffer și compozitorul Vladimir Scolnic, s-a terminat cu o superbă demonstrație de muzică experimentală în care cei prezenți la curs s-au adunat în jurul lui Andrei Kivu pentru o ”alcătuire” muzicală nouă, originală și cuceritoare.
[…] leviathan.ro […]