„Bastien și Bastienne” la Palat – cronică muzicală de Christian Tămaș

425
Diana Penișoară și Robert Damian
Diana Penișoară și Robert Damian

cronica muzicala leviathan.ro logoDuminică, 5 martie 2023, în Sala „Henri Coandă” a Palatului Culturii din Iași, a avut loc, pentru prima oară, după câteva decenii, reprezentația singspiel-ului într-un act Bastien și Bastienne (Bastien und Bastienne), compus de Wolfgang Amadeus Mozart în anul 1768, la vârsta doisprezece ani, după un libret de Friedrich Wilhelm Weiskern, Johann Heinrich Friedrich Müller și Johann Andreas Schachtner, inspirat din Les amours de Bastien et Bastienne de Justine Favart și Harny de Guerville, parodie după libretul operei Le devin du village (Ghicitorul satului) de Jean Jacques Rousseau. Comandată se pare de doctorul Franz Mesmer, întemeietorul mesmerismului, opera comică Bastien și Bastienne a fost gândită ca o parodie a genului pastoral, larg răspândit în producțiile muzicale ale epocii.

Prin talentul sopranei Diana Penișoară (clasa lector dr. Lăcrămioara Maria Hrubaru-Roată), al tenorului Ovidiu Manolache (clasa conf. univ. dr. Ionuț Urdeș) și al basului Robert Damian (clasa conf. univ. dr. Cătălina Chelaru) – toți trei studenți la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași –, personajele lucrării mozartiene au prins viață în fața unui public, alcătuit preponderent din copii, pe care l-a captivat prin măiestrie vocală, costume și mișcare scenică (grație coregrafiei semnate de Teodora Arvinte).

Astfel, Bastien, Bastienne și Colas, susținuți de partitura admirabil interpretată de un ansamblu redus numeric, din rațiuni obiective, alcătuit din Vlad Hrubaru (vioara I), Adriana Patraș (vioara a II-a), Doru Costăchescu (violă), Nicoleta Șamataru (violoncel), Virgil Florin Prisacariu (contrabas) – artiști instrumentiști la Filarmonica „Moldova” din Iași –, Alina Andronic-Ursu (pian) – profesor la Colegiul Național de Arte „Octav Băncilă” din aceeași localitate – și condusă de Andrei Hrubaru-Roată, au oferit o reprezentație încântătoare (la care a contribuit și introducerea atractivă a subiectului operei, realizată de Lăcrămioara Maria Hrubaru-Roată), desăvârșită de inspirata viziune regizorală a lui Victor Zaharia, care a izbutit să suplinească cu brio lipsa decorului și a unei scene propriu-zise și să aducă în mijlocul spectatorilor, fie ei mai mult sau mai puțin avizați, parfumul reprezentațiilor minimaliste, desfășurate frecvent și astăzi în diferite palate vieneze și salzburgheze.

Succesul de necontestat al acestui spectacol, realizat și prezentat pro bono, constituie, dincolo de încununarea unui act artistic de prim rang, și o încununare binemeritată a proiectului inițiat în anul 2018 de Andrei Hrubaru-Roată și dus la bun sfârșit, după câțiva ani de susținute eforturi logistice și de altă natură. Dar, până la urmă, vorba lui don Gomez din Cidul lui Corneille, „à vaincre sans péril, on triomphe sans gloire”.

Arhiva rubricii Cronica muzicală 

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.