Noua procedură de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere este publicată într-un proiect de ordin în dezbatere de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Conform OG 16/2022, cei care obțin venituri din închirierea bunurilor proprii vor fi obligați să înregistreze la ANAF, într-un termen de 30 de zile contractele pe care le încheie. Excepție de la această prevedere o fac veniturile din arendă sau din camerele pentru turiști.
Noua regulă se aplică atât contractelor de închiriere încheiate înainte de 1 ianuarie 2023, cât și contractelor de închiriere care se află în derulare la acel moment, pentru acestea din urmă termenul de conformare fiind de 90 de zile.
Pentru a îndeplini procedură actualizată, trebuie urmați câțiva pași principali: contractul de închiriere trebuie înregistrat la ANAF în maximum 30 de zile de la semnarea acestuia, prin completarea și transmiterea formularului 168, cererea de înregistrare se completează în dublu exemplar, iar aceasta se poate depune fie online, în format electronic, fie în persoană la registratura Fiscului sau prin poștă în format tipărit. Înregistrarea contractelor se face în maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
În cazul în care cel care închiriază este persoană juridică, formularul 168, însoțit de o copie conformă a contractului de închiriere, se transmite exclusiv online către ANAF.
Rubrica „Juridice” fiind interactivă, așteptăm întrebările dvs. pe site (la comentarii) sau la adresele de e-mail: zorzoliu.iulia@gmail.com, leviathan.romania@yahoo.com, costintuchila@gmail.com, pusa.roth@yahoo.com
Iulia Zorzoliu este membră a Colegiului Consilierilor Juridici București.