Cu 93 de ani în urmă, la data de 14 septembrie 1926, la Reşiţa, ieșea pe porțile uzinei locomotiva cu abur înmatriculată cu nr. 50.243, numită ”Regele Ferdinand”, prima de acest fel construită în România în perioada interbelică. Locomotiva era din seria 50.100, realizată după modelul german G 10. Locomotiva avea cinci osii motoare, cu diametrul roților de 1,4 metri, greutate pe osie de 14,94 tf, o forță de tracțiune de 15.700 kgf, fiind destinată în primul rând remorcării trenurilor de marfă. Viteza maximă: 60 km/h. Era folosită și la trenuri de persoane. Acest tip de locomotivă putea tracta trenuri de 1.150 tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri grele de marfă de până la 1.790 t cu viteza maximă de 45 km/h.
La rândul ei, Uzina Malaxa construiește în 1928 locomotiva 50.340 purtând numele ”Regele Mihai”. În 1936 se lansează comanda pentru același tip de locomotive, dar cu viteză sporită, 70 km/h, construindu-se însă doar 10 exemplare, din cauza izbucnirii celui de-al Doilea Război Mondial.
În total, din seria 50.100 s-au construit 261 de locomotive la Uzinele Reșița, livrate în anii 1926 – 1944 și 259 locomotive la Uzinele Malaxa din București (1929 – 1940).
Datorită succesului în construcţia de locomotive la Reşiţa și Malaxa, începând cu anul 1930, în România nu s-a mai importat nicio locomotivă. Între anii 1926 – 1960 în România s-au construit 1207 locomotive cu abur, reprezentând 10 tipuri pentru cale normală și trei tipuri pentru cale îngustă. În anul 1960 producţia de locomotive cu abur s-a sistat, industria românească profilându-se pe producţia de locomotive diesel şi electrice. Locomotivele cu abur au funcţionat în exploatarea C.F.R. până în anul 1980. În perioada 1980-1998 locomotivele cu abur au fost casate în proporţie de 98%.