Molière, botezat în 15 ianuarie 1622

29
Molière, portret de Pierre Mignard (1612–1695), Muzeul Condé, Chantilly, Franța
Molière, portret de Pierre Mignard (1612–1695), Muzeul Condé, Chantilly, Franța

fila de calendar rubrica leviathan.roFiul lui Jean Poquelin, bogat negustor tapiţer din strada Saint Honoré din Paris, şi al Mariei Cressé, şi ea fiică de tapiţer, Jean-Baptiste Poquelin a fost botezat la 15 ianuarie 1622, în Biserica Saint-Eustache din Paris. Data naşterii nu se cunoaşte. Fiind singura dată certă, ea a rămas în istorie ca dată de naștere.

„Molière se născuse cu o înclinaţie atât de mare pentru teatru, încât a fost cu neputinţă de a-l împiedica să se facă actor. Abia îşi sfârşise studiile în care reuşise în chip desăvârşit şi se însoţi cu mai mulţi tineri de vârsta sa şi cu aceeaşi pasiune luă hotărârea să înjghebeze o trupă de actori pentru a merge în provincie să joace teatru. Tatăl său, bun burghez din Paris şi tapiser al regelui, necăjit de hotărârea luată de fiul său, a încercat să-l determine prin toţi prietenii săi să părăsească acest gând. Nici rugăminţile, nici mustrările prietenilor susţinute de promisiunile sale n-au avut darul să-l convingă.”– citim în schiţa biografică Molière, din seria „Les Hommes illustres qui ont paru en France”, 1696.

„La patruzeci [adică în 1640] sau puţin mai înainte,/ am ieşit din Colegiu şi am ieşit savant. /Apoi, întors din Orléans, unde mi-am luat licenţa,/ m-am făcut avocat după vacanţa cea mare./ Am fost în barou cinci sau şase luni”, spune personajul Élomire, anagrama numelui lui Molière din comedia-pamflet Élomire Hypocondre (1670) de Le Boulanger de Chalussay, pseudonim sub care se ascundea un duşman al lui Molière. Datele par a fi certe, mai ales că nu avem amănunte clare, verosimile despre anii de formare ai lui Molière. E sigur că a studiat avocatura, iar pasajul din piesa amintită nu era decât una dintre multele răutăţi („Dar tatăl său ştiind că pe bani/ în Orléans un măgar obţinea o licenţă,/ îl duse pe al său”). Avocatului care nu a pledat niciodată, care avea să ştie să depăşească înţelept şi ironic mizeriile unei vieţi prea scurte, i se deschidea la mijlocul unui veac în acelaşi timp baroc şi clasic, o carieră artistică nebănuită. Cariera unuia dintre cei mai mari dramaturgi, despre care se spune de trei secole încoace că a creat o fiziologie a râsului. Fiziologie, sau dacă acceptaţi, în egală măsură, filosofie a râsului. Citește integral: Molière – fiziologia râsului de Costin Tuchilă, Pușa Roth, click aici.

Vezi și: https://pusaroth.wordpress.com/2012/10/28/moliere-omul-si-actorul/

https://pusaroth.wordpress.com/2012/02/16/in-versiunea-pusei-roth-%e2%80%9edoctorul-zburator-de-moliere/

Ascultă: Doctorul zburător de Molière. Traducere şi adaptare radiofonică radiofonică de Puşa Roth. Regia artistică: Vasile Manta. În distribuţie: Mihai Mălaimare, Mircea Albulescu, Delia Nartea, Marius Rizea, Ion Haiduc, Mihai Niculescu, Anne-Marie Ziegler. Redactor: Costin Tuchilă.Regia de montaj: Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: George Marcu. Înregistrare din anul 2008.

Arhiva rubricii Filă de calendar

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.