Practica tot mai întâlnită prin care comercianții ridică prețul produselor doar pentru a oferi un preț mai mic cu ocazia reducerilor de Black Friday poate fi reclamată de consumatori pentru a fi sancționată de autorități.
OG 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață prevede că orice anunț de reducere de prețuri care nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu prețul de referință este considerată o formă de publicitate înșelătoare și va fi sancționată. Prețul de referință înseamnă cel mai scăzut preț al respectivului magazin în ultimele 30 de zile înainte de aplicarea prețului redus.
În acest context, dacă prețul unui produs scos la reduceri este mai mare decât cel mai mic preț din luna respectivă și practica aceasta este menită să îi păcălească pe consumatori, aceștia din urmă pot să reclame la ANCP folosind un formular de sesizare online.
Pentru a putea fi rezolvată reclamația la ANCP, aceasta trebuie să fie făcută în nume personal, deci nu în mod anonim și trebuie să fie însoțită și de documente care să probeze practica înșelătoare precum anunțuri, reclame, fotografii cu prețurile produsului și evoluția prețurilor în ultima lună.
În cazul în care reclamația este admisă, ANCP este instituția care aplică amenzi în cazul în care descoperă că magazinul reclamat nu respectă prevederile legale privind reducerile de prețuri.
Rubrica „Juridice” fiind interactivă, așteptăm întrebările dvs. pe site (la comentarii) sau la adresele de e-mail: zorzoliu.iulia@gmail.com, leviathan.romania@yahoo.com, costintuchila@gmail.com, pusa.roth@yahoo.com
Iulia Zorzoliu este membră a Colegiului Consilierilor Juridici București.