„Seară cu program romantic la Piatra-Neamț”, cronică muzicală de Cristina Șoitu

146
Kozma István Levente
Kozma István Levente

cronica muzicala leviathan.ro logoRecitalul susținut de Kozma István Levente, doctorand al Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca și asistent universitar în cadrul aceleiași instituții, în 26 mai 2021, la Piatra-Neamț, în Sala „Calistrat Hogaș” a Consiliului Județean Neamț, a fost unul așteptat în stagiunea artistică organizată de Extensia Piatra-Neamț a academiei clujene. În contextul provocărilor pandemiei, respectiv a transmisiilor online, acest recital de pian a fost unul din evenimentele care a oferit accesul fizic al publicului în sală. Seara a oferit un program în integralitate romantic, cu lucrări ale compozitorilor: Carl Filtsch (1830–1845), Frédéric Chopin (1810–1849), Franz Liszt (1811–1886). Alegerea repertoriului a fost una înțeleaptă dacă ne gândim la cercul artistic pe care cei trei compozitori îl conturează: Carl Filtsch, copilul-minune născut în Transilvania (în Sebeșul Săsesc), care și-a uimit profesorii, mai întâi pe Chopin, care a afirmat despre el că este interpretul care îi înțelege cel mai bine muzica, iar mai apoi pe Liszt, cu care de asemenea s-a pregătit și care îl considera o concurență serioasă. Așadar, prezența pieselor acestui compozitor în program (dintre care amintim Barcarolle, Mazurka, Nocturne, Impromptu în Sol bemol major, Impromptu în si minor, Adieu, Variațiuni Bellini) a făcut ca alăturarea Chopin – Liszt să aibă o completare cu sens evocativ, dar totuși cu un ton distinctiv.

Kozma István Levente a început studiul muzicii la Târgu Mureș, iar apoi a absolvit cursurile Conservatorului clujean, la clasa prof. univ. dr. Csíky Boldizsár, în 2014 studiile de licență și cele de masterat în 2016. A participat la competiții de profil (premiat la Concursul Internațional „Carl Filtsch” de la Sibiu – locul III) și la cursuri de măiestrie cu Walter Krafft, Martin Hughes, Georg Sava, Bogányi Gergely, Robert Levin, Karl-Andreas Kolly, Gottlieb Wallisch, Theodor Paraschivescu sau Denis Pascal. A avut recitaluri în țară (Târgu Mureș, Cluj-Napoca, Sibiu, Sebeș, Craiova), dar și în afara granițelor, la Budapesta, München, Dresda, Verduno, Tremezzo. De asemenea, a cântat și cu orchestre precum cele ale Academiei de Muzică din Cluj sau Münchener Musikseminar.

Experiența pianistică a dezvăluit concepția sa artistică, dar și calități interpretative pe care le-am apreciat. Construcția unei piese se realizează prin frazare și dinamică, astfel am remarcat un legato extrem de frumos și o nuanțare diversă (în special în piesele de Filtsch și Chopin), care a revelat stilul romantic. Frazarea amintită te poartă cu liniile melodice, nelăsându-te să pierzi contactul cu universul sonor imaginat de compozitor, dar nici cu cel imaginat de el, de interpret. Registrele instrumentului îți transmit culori inedite sub degetele pianistului cu imaginație rafinată și control al înlănțuirilor armonice, într-o alternanță a tensiunilor și rezolvărilor ce oferă un echilibru surprinzător și o lejeritate în percepția schimbărilor tonale. În Rapsodia nr. 6 de Liszt, tempo-urile au fost gândite în atmosfera specifică secțiunilor cu tentă rapsodică sau de virtuozitate. Ca atribut tehnic, virtuozitatea nu a făcut ca muzicalitatea și mesajul să intre într-un plan secund.

Cea mai importantă calitate a interpretului Kozma István este transmiterea emoției, fiindcă el reușește să te poarte în lumea pe care o creează.

Arhiva rubricii Cronica muzicală

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.