Știri: Kirill Petrenko, la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Berlin, deschide ediția 2019 a Festivalului Internațional ”George Enescu” (31 august, București)

103
Kirill Petrenko. Sursa foto: site-ul Festivalului ”Enescu”
Kirill Petrenko. Sursa foto: site-ul Festivalului ”Enescu”

logo festival enescu 2019 site leviathan.roConcertul Orchestrei Filarmonicii din Berlin, dirijată de Kirill Petrenko, va deschide sâmbătă, 31 august 2019, la ora 19.30, ediția a XXIV-a Festivalului Internațional ”George Enescu” (31 august – 22 septembrie 2019). Programul cuprinde: Rapsodia română nr. 2 în Re major de George Enescu și Simfonia a IX-a în re minor, op. 125 de Ludwig van Beethoven. Soliști: Marlis Petersen, soprană; Elisabeth Kulmann, mezzosoprană; Benjamin Bruns, tenor; Kwangchul Youn, bas. Cu participarea Corului Filarmonicii ”GHeorge Enescu” din București, dirijorul corului: Iosif Ion Prunner.

Kirill Petrenko s-a născut în Omsk, Siberia, în 1972 și a studiat pianul la școala de muzică din orașul natal. A apărut în public ca pianist pentru prima dată la vârsta de unsprezece ani, cu Orchestra Simfonică din Omsk. În 1990, s-a mutat cu familia sa (tată violonist, mamă muzicolog) în Vorarlberg, Austria, unde tatăl său a acceptat poziția de muzician în orchestră și profesor de muzică. Petrenko și-a continuat studiile în Feldkirch, apoi a studiat arta dirijorală la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena.

Primul său angajament l-a adus în Wiener Volksoper ca asistent Kapellmeister imediat după absolvire. Din 1999 până în 2002 Kirill Petrenko a fost regizor muzical la Teatrul Meiningen, unde a atras atenția pe plan internațional pentru prima dată în 2001, cu o producție Wagner – ”Der Ring des Nibelungen”, în regia lui Christine Mielitz, cu aranajamente de Alfred Hrdlicka. În 2002, Kirill Petrenko și-a început mandatul de director muzical general al Komische Oper Berlin, unde a realizat o serie de producții impresionante până în 2007.

Cariera internațională a lui Petrenko s-a dezvoltat rapid în anii petrecuți în Meiningen și Berlin. În 2000, Kirill Petrenko a debutat la Maggio Musicale din Florența, în 2001 la Wiener Staatsoper și la Semperoper din Dresda, în 2003 la Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Opéra National de Paris, Opera Regală, Covent Garden în Londra, la Bayerische Staatsoper și la Metropolitan Opera din New York, iar în 2005 la Opera din Frankfurt. Din 2006 până în 2010 a prezentat un ciclu de trei opere de Ceaikovski după Pușkin cu Peter Stein în Lyon.

După ce a părăsit Komische Oper Berlin, Kirill Petrenko a lucrat ca dirijor independent.

LOGO FESTIVAL ENESCUPe lângă cariera sa din domeniul operei, Kirill Petrenko a apărut, de asemenea, în concerte din întreaga lume. A colaborat cu orchestre importante, cum ar fi Filarmonica din Berlin, Staatskapelle Dresden, Orchestra Simfonică Radio din Bavaria, Bayerisches Staatsorchester, Orchestra Simfonică WDR din Köln, Orchestra Filarmonicii din Hamburg, Orchestra Simfonică din Hamburg NDR, Orchestra de Operă și Muzeu din Frankfurt, Concertgebouw Orchestra din Amsterdam, Filarmonica din Viena, Orchestra Simfonică Radio din Viena, Orchestra Simfonică din Viena, Orchestra Cleveland, Orchestra Simfonică din Chicago, Orchestra Filarmonicii din Londra, Orchestra Filarmonicii din Oslo, Orchestra Santa Cecilia din Roma, Orchestra RAI din Torino și Orchestra Filarmonicii din Israel.

Kirill Petrenko a dirijat, de asemenea, concerte la Festivalurile Bregenz și Salzburg. Din 2013 până în 2015 a dirijat noua producție a ”Der Ring des Nibelungen” de Richard Wagner la Festivalul Bayreuth.

Kirill Petrenko și-a început activitatea în calitate de director general al Bayerische Staatsoper la 1 septembrie 2013. De atunci a dirijat, pe lângă un număr imens de relansări, premierele ”Die Frau ohne Schatten” de Richard Strauss, ”La clemenza di Tito” (Wolfgang Amadeus Mozart, ”Die Soldaten” de Bernd Alois Zimmermann, ”Lucia di Lammermoor” de Gaetano Donizetti), ”Polul Sud” de Miroslav Srnka (premieră mondială), ”Die Meistersinger von Nürnberg” de Richard Wagner, ”Lulu” de Alban Berg, ”Il trittico” de Giacomo Puccini și ”Parsifal” de Wagner.

În iunie 2015, Kirill Petrenko a fost ales dirijor șef al Filarmonicii de la Berlin din sezonul 2019 – 2020.

La Cetra d'Orfeo. Sursa foto: site-ul Festivalului ”Enescu”
La Cetra d’Orfeo. Sursa foto: site-ul Festivalului ”Enescu”

Sâmbătă, 31 august 2019, la ora 22.30, la Ateneul Român, în seria ”Concertele de la miezul nopții”, este programat concertul Ay Amor!” al ansamblului ”La Cetra d’Orfeo”. Conducere și aranjamente muzicale: Michel Keustermans. Cu participarea Corului Național de Cameră ”Madrigal – Marin Constantin. Dirijor: Anna Ungureanu.

În program: Andrea Falconieri, Passacalle, L’Eroica, Ciaccona; Andrés Flores, Ay del alma mia; Juan del Encina, Triste España, Pavana; Gasparo Zanetti, Gagliarda detta la lisfeltina di santino; Diego Ortiz, Recercada segunda sobre ”Doulce mémoire”; Girolamo Frescobaldi, Se l’aura spira, Folia; Giovanni Paolo Foscarini, Spagnoletta; Diego Ortiz, Recercada quinta; Henry Le Bailly, Yo soy la locura; Juan García de Zéspedes, Convidando está la noche; Joan Cererols, Serafin, que con dulce armonia; Andrea Falconieri, La Suave Melodia, Pavane, Saltarello; Juan del Encina, Hoy comamos y bebamos; Bartolomé de Selma y Salaverde, Vestiva i colli passeggiato a doi basso e soprano; Pedro Ruymonte, De la piel de sus ovejas; Santiago de Murcia, Fandango; Anonim, Canario; Juan del Encina, Ay triste que vengo; Lucas Ruiz de Ribayaz, Marionas, Españoleta, Xacaras; Piese de autori anonimi: Don Pedro; Villano; Non hay que decirle el primor, jàcara; Cachua al Nacimiento de Christo Nuestro Señor; Paradettas; Ay linda amiga; Vuelta y vuelta; Rodrigo Martinez.

Interpreți: Marie de Roy, soprană; Johan van Aken, vioară; Martin Bauer, viola de gamba; Hannelore Devaere, harpă triplă; Philippe Malfeyt, teorbă, vihuela; Ariane de Bièvre, percuție, charango, flaut traversier; Micherl Keustermans, flaute; Maria-Angeles Hurtado, Jaime Puente,  Lieven Baert, dansatori; Lieven Baert, Jaime Puente, Marie Hurtago, coregrafi; Lieven Baert, costume de epocă; Jaime Puente, Marie Hurtago, costume moderne.

Jan van Bijlert, ”Companie muzicală”
Jan van Bijlert, ”Companie muzicală”

Creat de Michel Keustermans, ”La Cetra d’Orfeo” (”Lira lui Orfeu”) este un ansamblu de muzică veche a cărui originalitate constă în varietatea programelor prezentate publicului într-un mod viu și accesibil tuturor. Concertele sale originale, deseori comentate cu umor, sunt meticulos construite ca o călătorie în care ascultătorul se simte condus atât la nivel afectiv, cât și la nivel spiritual, către unul sau mai multe momente importante.

Alcătuită dintr-un nucleu de artiști specializați în interpretările din secolele XIV – XVIII, ansamblul este recunoscut ca operatorul cultural oficial al Comunității Franceze. Reînnoirea constantă a programelor sale mereu eclectice îi asigură participarea regulată la numeroase festivaluri din Belgia, Franța, Italia, Anglia, Germania, Luxemburg, Spania, Portugalia, Letonia, Austria, România, Turcia, India, Chile și Mexic. În afara concertelor tradiționale, spectacolele sale se cristalizează în jurul unor teme diverse care asociază deseori mai multe discipline artistice: poezia, pictura sau desenul în direct, dansul baroc sau contemporan, marionete cu fir, jongleri, soliști sau cor de cameră etc. Principalii artiști asociați acestor creații sunt coregraful Lieven Baert, actorul Bruno Georis, designeri precum Yves Swolfs sau Janry, regizorul și povestitorul François Van Eeckhaute, păpușarul Caerlynn. Muzicienii invitați cel mai des sunt Caroline Weynants și Marie de Roy, soprane; Philippe Malfeyt și Jurgen De Bruyn, lăută și chitară; Hannelore Devaere, harpă; Dirk Vandaele, Alain Pégeot, vioară; Hervé Douchy, violoncel; Martin Bauer, Ronan Kernoa, viola da gamba; Jacques Willemijns, clavecin; Benoit Laurent, oboi etc.

În anul 2012, ei au fost invitați să cânte în cadrul misiunii princiare a Prințului Philippe și a Prințesei Mathilde, în Istanbul. În timpul anului 2013, ”La Cetra d’Orfeo” a susținut 3 de concerte în rezidență la Biblioteca Solvay din Bruxelles, sub Înaltul Patronaj al Maiestății Sale Regina.

În 2014, ”La Cetra d’Orfeo” este invitatul de onoare la Festivalul Barocului din Istanbul, ediția a XX‑a, într-un program cu muzică și dans baroc European și Otoman.

În 2015 și 2016, ei au susținut concerte în România (București și Festivalul Baroc din Cluj), Letonia (Castelul Rundale), Portugalia (Rota das Artes, Lisabona), Franța, Ungaria (Festivalul Baroc din Budapesta).

Pentru a sărbători cea de-a 25-a aniversare, ”La Cetra d’Orfeo” a creat un festival (25 de concerte ianuarie – mai 2019) în locații prestigioase din Bruxelles. cu mai mult de 150 de artiști, care se va termina cu oratoriul ”Die Schöpfung” (”Creațiunea”) de Joseph Haydn, pe instrumente de epocă.

Înregistrările realizate reiau principalele teme de concert la case de discuri precum Arsis, Pavane, Cypres, Avanti Classic, Eole etc.

”La Cetra d’Orfeo” este muzica veche adresată tuturor.

Într-un sfert de secol, 100.000 de spectatori – 650 concerte – 50 producții – 20 țări și un dirijor la fel de pasionat!

”La Cetra d’Orfeo” beneficiază de susținerea Comunității Franceze, a Direcției Generale a Culturii, a Provinciei Brabantul Valon, a Regiunii Valonia, COCOF și Wallonie-Bruxelles International.

Concertul de la Ateneu se va transmite în direct pe site-ul festivalului (https://www.festivalenescu.ro/), la Radio România Muzical și Radio România Cultural.

Vezi și: www.festivalenescu.ro

Trinitas TV, broadcaster oficial al Festivalului

 

Asociația Culturală Leviathan, editor al site-ului Leviathan.ro și al revistei culturale trimestriale ”Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional ”George Enescu”. Pe acest site vom publica detalii despre programul fiecărei zile a festivalului și transmisiile tv și radio (în direct sau înregistrate), despre muzicienii invitați, comentarii, fotografii, cronici, articole de sinteză.

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Vezi și: revista trimestrială ”Leviathan”, anul I, nr. 1, octombrie –decembrie 2018 și anul II, nr. 3, iulie – septembrie 2019, click aici.

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Musica

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.