Știri: Opera Națională București redeschide publicului Sala Mare de spectacole cu trei titluri celebre din repertoriul universal (16–18 octombrie 2020)

20
”Nabucco”. Fotografie de Sebastian Bucur, Opera Națională București
”Nabucco”. Fotografie de Sebastian Bucur, Opera Națională București

logo rubrica musica leviathan.roOpera Națională București aduce în atenția publicului spectator în această săptămână trei spectacole din repertoriul universal în Sala Mare de spectacole.

Vineri, 16 octombrie 2020, începând cu ora 19.00, vă așteptăm la spectacolul Otello (selecțiuni) de Giuseppe Verdi, în regia lui Giancarlo del Monaco. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. De-a lungul secolelor, Otello s-a dovedit a fi o capodoperă care s-a evidențiat nu doar prin simbolurile filosofice, ci și prin trăirile tulburătoare și puternice ale personajelor din punct de vedere teatral.

Sâmbătă, 17 octombrie 2020, începând cu ora 19.00, Opera Națională București prezintă Carmen – operă în concert (fragmente) de Georges Bizet, în conceptul regizoral al lui Ștefan Neagrău. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Unii muzicologi au catalogat-o drept cea mai bună operă compusă vreodată în Franța, iar după introducerea ei în Rusia, Ceaikovski a prezis că în zece ani va fi cea mai populară lucrare de operă din lume.

Duminică, 18 octombrie 2020, începând cu ora 19.00, vă propunem spectacolul Nabucco (selecțiuni) de Giuseppe Verdi, în regia lui Hero Lupescu. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

Spectacolul Nabucco de Giuseppe Verdi este una dintre cele mai longevive creații din istoria Operei Naționale București. Pentru această producție, regretatul regizor Hero Lupescu, unul dintre cei mai apreciați creatori de spectacole din istoria teatrului liric românesc, obișnuit să lucreze cu ansambluri mari, a reușit să dea o personalitatea deosebită Corului, transformându-l într-un singur personaj, la fel cum era perceput rolul său în teatrul antic. Astfel, Corul sau vocea unui popor subjugat execută simultan aceleași mișcări, ca o singură ființă, are aceleași aspirații și sentimente ca o personalitate distinctă. Pe de altă parte, soliștii, ca reprezentanți ai ideilor pe care le transmite opera, sunt în majoritatea timpului statici, ca niște statui impunătoare, ca niște măști care declamă, ca niște mașinării simțitoare. Cadrul scenografic creat de George Doroșenco, deși alcătuit din elemente de decor simple, dar uriașe, exprimă megalomania personajului principal, temutul rege Nabucodonosor. Premiera operei pe scena bucureșteană în luna octombrie a anului 1987, a reprezentat un act revoluționar din partea artiștilor de atunci ce a reușit să transceadă în timp, rămânând în repertoriu vreme de peste 30 de ani.

„Născută sub o stea favorabilă, cum însuşi compozitorul o considera, Nabucodonosor de Giuseppe Verdi, operă pe un libret de Temistocle Solera, e destinată nu succesului, ci entuziasmului. Prima capodoperă verdiană, amestec de grandoare şi patetism, de trufie, ură, mânie, cruzime şi fatalitate, cu excesul ei de ritmuri ameninţătoare, cu alămuri pe rând heraldice, războinice, funebre, cu inegalabilele coruri, cu arii avântate, pline de dramatism, cu scene spectaculoase, suscită din ce în ce mai mult atenţia în ultima vreme. După o perioadă de absenţă de pe scenele lirice, Nabucco trezeşte din nou pasiuni, e jucată cu săli arhipline, un bilet în plus înseamnă o izbândă teribilă: cel puţin aceasta este atmosfera din jurul spectacolului montat la Opera din Bucureşti, în regia lui Hero Lupescu. Un Nabucco în linie «clasică», mai puţin îndrăzneţ faţă de cel de la Cluj-Napoca, sub aspectul teatralităţii – al dramatismului efectelor, al picturalităţii şi monumentalităţii unor detalii. Cadrul hieratic sugerat de subiectul biblic, acest subiect devenit din seara premierei (9 martie 1842, Scala din Milano) parabolă a libertăţii, are măreţie şi tensiune, fior mitologic şi vizionarism, asprime şi deşertăciune, un ton de austeritate suverană, exact în proporţia necesară pentru a nu înăbuşi desfăşurarea dramei, dând astfel un relief în plus portretisticii. Fiindcă, dacă Nabucco nu excelează în motivaţie psihologică (evoluţia personajului principal, cuceritorul rege al Babilonului, de la cruzime fanatică la ipostaza pacifistă e convenţional argumentată din punct de vedere literar), ea înfăţişează eroi străbătuţi de patimi, personalităţi puternice, alcătuite parcă din linii frânte. Ele sunt caracterizate mai ales prin efecte dramatice, «incandescente», patosul muzicii cerându-se completat de atribute teatrale pe măsură.” – Costin Tuchilă, ”România literară”,  nr. 3, joi 14 ianuarie 1988, p. 18.

Vă așteptăm cu drag în Sala Mare de spectacole a primei scene lirice a țării să ne bucurăm împreună de momente pline de emoție ale celor mai îndrăgite povești de operă și balet ale stagiunii 2020–2021.

Pentru a ne bucura în siguranță de fiecare eveniment, sala de spectacole va putea primi un număr redus de spectatori, iar reprezentațiile vor avea o durată mai scurtă, conform normelor oficiale în vigoare.

Biletele se pot achiziționa online: http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

Regulamentul spectacolelor poate fi consultat în acest link: https://rb.gy/e0qktg.

Sponsor oficial: Enel România

Partener de mobilitate: Kia

Sponsori: Banca Comercială Română, Aqua Carpatica, Zarea

Parteneri: Sansha

Parteneri media: Europa FM, TVR, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Forbes România, RFI România, Romantic FM, Radio Seven, România TV, Zile și Nopți, Agerpres, Ziare.com, Business24, Ziarul Metropolis,  Marea Dragoste, Leviathan, Ordinea Zilei.

Comunicat al Operei Naționale București

Arhiva Opera Națională București 

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.