Celebra operă Orașul mort (Die tote Stadt) de Erich Wolfgang Korngold, compozitor austriac considerat un copil-minune, asemenea lui Mozart, este prezentată în această seară, pentru prima oară în România, pe scena Festivalul „Enescu”, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu”, alături de Corul Filarmonicii „George Enescu” și sub bagheta dirijorului Frédéric Chaslin și a dirijorului de cor Iosif Ion Prunner. Spectacolul va fi în format multimedia, cu participarea regizorilor Nona Ciobanu și Peter Kosir, și va avea o distribuție internațională pentru rolurile de soliști.
Distribuția: Rolf Romei, Paul (tenor); Cristina Păsăroiu, Marietta (soprană); Markus Werba, Frank (bariton); Kismara Pezzati, Brigitta (contralto); Diana Țugui, Juliette (soprană); Stephanie Houtzeel, Lucienne (mezzosoprană); Michael Gniffke, Victorin (tenor); Florin Estefan, Fritz (bariton); Ilya Selivanov, Contele Albert (tenor).
Opera în 3 acte a fost compusă în anul 1919, pe un libret de Paul Schott, pseudonimul tatălui compozitorului, un eminent critic muzical, Julius Korngold, în colaborare cu compozitorul. Acțiunea este bazată pe nuvela scrisă de Georges Rodenbach, iar premiera a avut loc în anul 1920, pe vremea când compozitorul avea vârsta de 23 de ani. Korngold a excelat în compoziție de la o vârstă fragedă, fiind comparat adesea cu talentul copilului geniu Mozart.
„La vârsta de doar zece ani, Korngold, un senzațional copil-minune, a compus o cantată intitulată Der Tod (Moartea), care avea să constituie mai târziu introducerea la un set de miniaturi complexe pentru pian, bazate pe istoria lui Don Quijote de Cervantes, pe care le-a finalizat la vârsta de 11 ani. Proiectul operei Die tote Stadt a lui Korngold poate fi găsit în această lucrare foarte timpurie – fraze inițiale îndrăznețe, declamatorii, o utilizare liberă a armoniei dens cromatice și o predilecție pentru rezolvarea întârziată a disonanței, totul este deja acolo, în muzica băiatului de zece ani. Dragostea sa pentru suspensia între vocile interioare ale progresiilor de acorduri complexe și darul de a scrie melodii memorabile și neobișnuite sunt, de asemenea, prezente – un, dar care va face din Die tote Stadt una dintre cele mai fascinante lucrări ale timpului său”, scrie, într-un articol pentru www.festivalenescu.ro, muzicologul HYPERLINK „https://www.festivalenescu.ro/geneza-operei-lui-erich-wolfgang-korngold-die-tote-stadt-orasul-mort/”BrendanHYPERLINK „https://www.festivalenescu.ro/geneza-operei-lui-erich-wolfgang-korngold-die-tote-stadt-orasul-mort/” G Carroll, autor al biografiei definitive a lui Korngold.
Opera s-a bucurat de un real succes încă de la premiera sa în decembrie 1920. Die tote Stadt a fost una dintre cele mai interpretate lucrări ale anilor ’20, dar odată cu instalarea regimului nazist a fost interzisă, din cauza originilor evreiești ale compozitorului, odată cu întreaga sa creație. Lucrarea își regăsește succesul după 1975, fiind montată pe scene faimoase din întreaga lume.
„Orchestra este imensă: de trei ori fiecare instrument de suflat din lemn, patru corni, trei trompete, rar folosita trompetă bass trei tromboni, tubă, timpani și alte cinci feluri de percuție (plus alte cinci pe scenă la sfârșitul actului întâi), două harpe, patru claviaturi – pian, celestă, orgă și, pentru a da o culoare specială și stranie fantomei soției moarte, Marie, un armoniu! În plus, există clopote de biserică, o mandolină, o mașină de vânt, o orchestră de scenă formată din două trompete și două clarinete mi bemol, un cor mare, un cor de copii, un cor de cameră de 16 voci și încă 8 soprane în afara scenei în timpul actului al doilea. […] Rolurile principale sunt la fel de solicitante, iar pentru tenorul care cântă rolul lui Paul acest lucru este cu deosebire adevărat. Cu excepția scenei de deschidere și a unei scurte pauze în actul al doilea, el se află pe scenă pe tot parcursul operei, cu note înalte pe aproape fiecare pagină”, mai spune muzicologul HYPERLINK „https://www.festivalenescu.ro/geneza-operei-lui-erich-wolfgang-korngold-die-tote-stadt-orasul-mort/”BrendanHYPERLINK „https://www.festivalenescu.ro/geneza-operei-lui-erich-wolfgang-korngold-die-tote-stadt-orasul-mort/” G Carroll, în articolul său.
La Ateneul Român, la ora 16.30, ansamblul de muzică veche L’Arpeggiata va susține un program compus din lucrări sacre, arii ale unor oratorii celebre. Programul începe cu arii din oratorii compuse de Antonio Caldara, compozitor italian al perioadei baroce. Este completat de Aria lui Piacere, „Lascia la spina”, din oratoriul Il Trionfo del Tempo e del Disinganno de Händel. Acesta a fost primul oratoriu din creația lui Händel, scris în 1707, structurat în 2 părți, pe libretul Cardinalului Benedetto Pamphili. În încheiere vom audia oratoriul Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi. Ampla lucrare compusă în 1736 este structurată în 12 părți în tonalitatea fa minor. Jean Jacques Rousseau vorbea despre frumusețea primului duet, „cel mai mișcător și desăvârșit duet’’. Soliști vocali: Céline Scheen și Philippe Jaroussky. Programul integral, click aici.
La concertul de la Ateneu accesul este permis cu prezentarea certificatului verde Covid. La Sala Palatului și Sala Radio, nu este necesar certificatul verde.
Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise gratuit pe site-ul Festivalului
și vor rămâne online timp de 12 ore, pentru a fi văzute și de pe alte meridiane orare. Fiecare concert are pagina sa de eveniment, la care se ajunge pentru a-l asculta din pagina Program.
Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural.
Pe site-ul festivalului, la acest link, puteți citi zilnic cronici, interviuri și informații suplimentare în Agenda Festivalului.
Frédéric Chaslin este un dirijor, compozitor și pianist francez. S-a alăturat recent prestigioasei edituri muzicale Universal Edition din Viena. Chaslin a studiat la Conservatorul din Paris, unde a câștigat primele premii în armonie, contrapunct, fugă, acompaniament la pian, regie vocală și orchestrație. Ulterior a studiat la Universitatea Mozarteum din Salzburg. În 1989, Chaslin a devenit asistent dirijor al lui Daniel Barenboim la Orchestra din Paris și la Festivalul de la Bayreuth. În 1991, a ocupat un post similar cu Pierre Boulez la Ansamblul Intercontemporain din 1989 până în 1991. Boulez i-a oferit primele sale concerte la nivel internațional la Roma (iulie 1991) și la Festivalul Wien Modern (19 octombrie 1991). Compozițiile lui Chaslin includ Suita Chagall pentru orchestră, Diva Dance pentru filmul The Fifth Element, cântece și mai multe opere, inclusiv adaptări ale romanului Wuthering Heights. De asemenea, a scris o carte despre muzică, La Musique dans Tous les Sens, publicată în 2009. Chaslin a scris o operă comisionată de Placido Domingo, Monte Cristo.
Fondat în 2000, L’Arpeggiata este un ansamblu condus de Christina Pluhar. Membrii săi sunt cei mai buni instrumentiști specializați în muzică antică de astăzi, în colaborare cu interpreți canto excepționali. L’Arpeggiata adună artiști din diverse medii muzicale în jurul programelor și proiectelor concepute cu pricepere de Christina Pluhar pe baza cercetărilor sale muzicale, a întâlnirilor, a curiozității care o caracterizează și a talentului ei incomensurabil. L’Arpeggiata colaborează în mod regulat cu soliști remarcabili care interpretează muzică de artă din perioada barocă (Philippe Jaroussky, Valer Sabadus, Céline Scheen, Véronique Gens, Stéphanie d’Oustrac, Rolando Villazon) și muzică tradițională (Vincenzo Capezzuto, Ansamblul „Barbara Furtuna”) și alte genuri de muzică, precum jazz sau flamenco (Gianluigi Trovesi, Pepe Habichuela, Wolfgang Muthspiel). L’Arpeggiata a fost rezidentă la Carnegie Hall în New York, precum și la Teatrul din Poissy, Wigmore Hall din Londra și Teatro Mayor din Bogota, Columbia, pentru a interpreta opera în cinci acte Orfeo Chaman, regizată de Rolf și Heidi Abderhalden .
Comunicat al Biroului de Presă al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”
*
Asociația Culturală Leviathan, editor al publicațiilor Leviathan.ro și revista culturală trimestrială „Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional „George Enescu” 2021.
Pe acest portal veți găsi toate informațiile necesare, programul zilnic al Festivalului, prezentarea muzicienilor invitați, date despre lucrările din programe, relatări, cronici, fotografii. În revista „Leviathan” nr. 3, iulie–septembrie 2021, pp. 47–49 puteți citi un amplu articol de prezentare a ediției 2021 a Festivalului iar în nr. 4, octombrie–decembrie 2021 vom publica o sinteză a Festivalului și cronici ale concertelor.
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2021
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019
Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017
Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2020/2021
Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018
Arhiva rubricii Cronica muzicală