Știri: Premieră: ”Ubu în concert” la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca (22, 23 februarie 2020)

278
Costin-Tuchilă-Pușa-Roth-Alfred-Jarry

ubu in concert teatrul national clujTeatrul Naţional din Cluj-Napoca anunţă avanpremiera și premiera spectacolului Ubu în concert după Alfred Jarry și Gábor Tompa, traducere de Romulus Vulpescu, care vor avea loc în Sala mare sâmbătă, 22 februarie și duminică, 23 februarie 2020 de la ora 19.00. Spectacol-concert de Ada Milea. Regia: Gábor Tompa. Cântece de Ada Milea și Anca Hanu. Scenografia: Carmencita Brojboiu, Alexandra Constantin. Mișcare scenică: Andrea Gavriliu. Maestru de lumini: Jenel Moldovan. Distribuția:  Dl. Ubu – Adrian Cucu. Dna Ubu – Anca Hanu. Cântăreața – Sânziana Tarța. Ofițerul – Radu Dogaru. Cetățenii – Miron Maxim (Fratele Trombon), Cătălin Herlo (Fratele Beton), Cristian Rigman (Fratele Cajon), Mihnea Blidariu (Fratele Kaki), Dan Chiorean (Fratele Căpățână). Franțuzoaicele – Adriana Băilescu, Elena Ivanca, Irina Wintze, Angelica Nicoară. Englezul – Cornel Răileanu. Marchizul de Sade – Ioan Negrea.

Precursor al suprarealismului, Alfred Jarry (1873 – 1907) a compus șase piese avându-l ca personaj central pe faimosul Père Ubu. Trăsăturile caracteristice ale acestui personaj sunt dominate de o monstruoasă lăcomie și hilară lipsă de măsură, care cuprinde de-a valma mâncare, femei, băutură, bani, putere, toate fiind grefate pe o mare lașitate și pe un despotism practicat cu precădere asupra celor slabi.

După ce a fost rege, crezut mort și îngropat, Ubu reînvie într-una dintre cele mai actuale formule: în concert! Dom’ Ubu se dezlănțuie acum pe note, cântecul îndulcind la modul parodic, cruzimea și grotescul cuplul de tirani: ”Trecutul a trecut, să ne gândim la viitor/ poporu’ ți l-ai ucis, hai să-ți găsim alt popor!“. 

Alături de mieroasa și parșiva sa soție, Ubu revine ca să rupă lanțurile libertății, să dea frâu liber sclaviei și să readucă un haos terbil de comic în orașul printre gunoaiele căruia se trezește. Unde? La marginea societății și în miezul ei, la noi, peste tot și nicăieri, în lumea reciclării permanente, dar și a nesfârșitelor gunoaie.

Acum Ubu își dorește să fie ”sclavul picioarelor” cetățenilor, lustruindu-le cu râvnă încălțările, lustruindu-le picioarele, cu un exces de zel de-a dreptul sadic – că doar fantoma Marchizului de Sade bântuie prin Monstre-Martre: ”Ah, domnule Ubu, ești brutal/ Se simte pe perie c-ai fost criminal / O să-ți bagi clienții-n spital / Dacă perii așa pasional.“

Orchestra cetățenilor liberi, corul franțuzoaicelor, turistul englez, biciul Marchizului de Sade vor recompune curtea regală ubuescă la închisoare, acolo unde Ubu își reface palatul, răsturnând, carnavalesc, toate regulile sociale și umane cu susul în jos. Într-o astfel de lume pe dos, în care se adulează non-valoarea, oroarea, duhoarea, paloarea etc., familia Ubu, ”nemuritoare“ nu poate conduce decât ”spre dezastre viitoare”…

Adevăratul portret al lui Dom Ubu, desen de Alfred Jarry
Adevăratul portret al lui Dom’ Ubu, desen de Alfred Jarry

O oglindă deformată, răsturnată, așa cum o spune Jarry însuși, pusă în fața spectatorilor, pentru ca să râdem și să ne cutremurăm nu de ce a fost la sfârșit de secol XIX, nu de ce a bulversat secolul XX și este încă valabil și astăzi, ci de ce ne poate rezerva istoria în orice moment. Că doar, teatrul, nu-i așa, este și un exercițiu de reciclare, de reevaluare, de distanțare, de conștientizare…

Înainte de reprezentațiile spectacolului Ubu în concert, pe 22 și 23 februarie, începând cu ora 15.00, va fi deschisă publicului o expoziție omagială dedicată memoriei, creației, realizărilor și visurilor artistice ale tinerei scenografe Alexandra Constantin, plecată cu mult prea repede din lumea noastră vizibilă, la doar 31 de ani, în timp ce lucra la scenografia acestui spectacol. Întreaga echipă artistică a Teatrului Național, precum și prietenii, familia și colaboratorii din alte teatre încearcă să o aducă astfel pe Alexandra din nou printre noi, cu prezența ei discretă și caldă, inventivitatea ei fină, creativitatea ei jucăușă, mereu gata să răspundă cerințelor și întrebărilor scenice chiar înainte ca acestea să fie formulate. Foaierul Teatrului Național din Cluj-Napoca vă va împărtăși astfel universul artistic al Alexandrei Constantin, prin desene, schițe, fotografii, machete și instalații.

Alexandra Constantin a fost creatoare de costume și decoruri de teatru. A studiat la Universitatea de Arhitectură și Urbanism ”Ion Mincu” din București (2007 – 2009), la Karlsruhe Institute of Technology (2009 – 2014) și la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I. L. Caragiale” din București (2017 – 2019). A creat scenografii și costume pentru spectacole ale unor teatre din București, Piatra Neamț, Sibiu, Buzău și Cluj-Napoca. A colaborat cu Alexandru Dabija, Radu Afrim, Ada Milea, Adrian Damian, Leta Popescu, Slava Sambris, Bogdan Sărătean, Cristina Giurgea, realizând scenografia spectacolelor: Revizorul (Teatrul Naţional Bucureşti şi UNATC), Planeta viselor pierdute (Teatrul ”George Ciprian”, Buzău), Amintiri, Sub fiecare pas e o mină neexplodată dintr-un război neterminat cu tine și Alice (Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ), Chiritza în concert (Teatrul Naţional Cluj-Napoca), Iubirea la oameni (Teatrul Național ”Radu Stanca“, Sibiu), ÎmpreLună (Teatrul ”Ion Creangă”, Bucureşti).

Comunicat al Teatrului Național din Cluj-Napoca 

Vezi și: Alfred Jarry, precursor al suprarealismului și al teatrului absurdului de Pușa Roth și Costin Tuchilă

Arhiva Teatrul Național din Cluj-Napoca

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.