Știri: Spectacolul ”The Birth of Violence” va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional EUROPALIA (22 – 23 noiembrie 2019, Franța, 18 – 19 decembrie 2019, Bruxelles)

22
Ioana Păun. Sursa foto: ICR
Ioana Păun. Sursa foto: ICR

logo europalia romaniaSpectacolul The Birth of Violence, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în Franța și Belgia, în cadrul bienalei internaționale EUROPALIA. Spectacolul va fi prezentat pe 22 și 23 noiembrie 2019 în Valenciennes (Franța), la Teatrul Le Phénix Scène Nationale, și pe 18 și 19 decembrie, la Théâtre Les Tanneurs din Bruxelles.

Pentru The Birth of Violence au lucrat artiști din România, Franța și Belgia timp de peste un an, fiecare dintre autori chestionându-și propria poziție cu privire la radicalism și violență. Echipa a lucrat cu zeci de cetățeni din România pentru a înțelege mai bine cum este inhibată și când este legitimată social violența.

Proiectul a pornit de la o invitație a Teatrului Le Phénix Scène Nationale și a directorului Romaric Daurier, adresată regizoarei românce Ioana Păun. Scenă națională a Franței, teatrul din Valenciennes a găzduit premierele celor mai importanți artiști din lumea teatrului contemporan (de exemplu, argentinianul Rodrigo García), reprezentații live, filme documentare, live art, reprezentarea violenței în cultura pop, elemente de psihoterapie sau informații din arhive media despre atentate comise recent în instituții de cultură.

”Pentru The Birth of Violence, am privit, am citit, am ascultat zeci de povești și stenograme cu teroriști. Am citit studii care încearcă să priceapă ce determină radicalizarea. Am ales un subiect despre care ajung la concluzia că se discută mereu și mereu în aceeași termeni binari. Până și filmele occidentale pe tema asta sunt mai toate la fel, se termină la fel și pun în balanță aceleași valori. Așa că am decis să ne apropiem de radicali prin instrumentele care ne sunt cel mai la îndemână în teatru: imitarea și empatia. O echipă de artiști din România este invitată să pună în discuție un subiect actual în două țări care se confruntă cu radicalizarea propriilor lor tineri și care au fost afectate sever în ultimii ani de terorism”, spune Ioana Păun.

Alături de artistul asociat Amine Adjina, regizorii de film Radu Gorgoș și Răzvan Leucea, de artista Ioana Sisea, actrița Paulie Desmet și de compozitorul Silly conductor, Păun provoacă audiența la o confruntare cu propriile fantezii și instinctualități în situații extreme de revoltă. Publicul însuși ar putea fi luat ostatic, într-o fantezie a unei actrițe care, în ultimele săptămâni, a consumat zilnic filme și documetare despre răpiri și atentate.

Spectacolul explorează resorturile care declanșează violența în fiecare dintre noi și inventariază canalele prin care aceasta s-a strecurat în imaginarul public. Contribuția mass-media în construcția și reprezentarea violenței, fascinația și fantasmele societății în fața terorismului, discursurile șefilor statelor cu privire la atacuri au constituit baza tematică a proiectului. Spectatorii și participanții sunt provocați să abandoneze ideea de moralitate ca sistem de opoziții binare (bine – rău, just – injust) și să găsească un mod personal de raportare la teroriști, pentru o înțelegere intuitivă și instinctivă a acestora.

Echipa:

Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de instituții europene și internaționale, precum Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei au fost prezentate în Palestina, Statele Unite, Marea Britanie, Franța, Germania, Grecia sau Suedia și sunt centrate pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. Cu educație în teatru și arte performative la UNATC și Goldsmiths Londra, Ioana Păun este coordonatoarea Programului de Arte Performative al Muzeului Național de Artă Contemporană din București.

Amine Adjina (FR) este actor, scenarist și scriitor. Educat la ERAC (promoția 19), a colaborat cu Béatrice Houplain, Robert Cantarella, Alexandra Badea, Youri Pogrebnitchko, Valérie Dréville et Charlotte Clamens, Guillaume Levêque. A participat la Festivalul Internațional de Teatru din Avignon atât ca actor cât și ca dramaturg. Amine a pus în discuție constant diferențele și contradicțiile care produc crize în comunități multiculturale, documentând, pentru o serie de spectacole, mecanismele de radicalizare a tinerilor în contextul islamic francez.

Pauline Desmet (FR) a absolvit Facultatea de Științe Politice la Paris, după care, din 2009, s-a îndreptat către teatru. A studiat arta dramatică la Minsk, la Paris și apoi la Bruxelles. Este membră a Studioul Actorilor, o echipă de actori-cercetători înființată la Paris, în Commune d’Aubervilliers, reunită în jurul regizoarei Marie-José Malis.

Născut în Republica Moldova, absolvent al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografie ”I. L. Caragiale”, Radu Gorgos a colaborat cu regizori din generația sa, semnând imaginea unor proiecte apreciate în festivalurile internaționale de categoria A, precum documentarul Gutuiul japonez în regia Marei Trifu sau scurt metrajul 4 1/2 simțuri” regizat de Raluca R. Gorgos și Ion Aramă. Din 2018 este membru al Academiei Europene de Film (EFA).

Răzvan Leucea este un artist vizual, din sfera filmului și a videoclipurilor, pe care le practică atât ca regizor, cât și ca director de imagine.

Ioana Sisea (n. 1988) este o artistă din România care lucrează cu metode și medii vari-ate. Pornind de la experiențe personale și de la propriul context cultural, lucrările ei explorează teme contemporane, de la percepțiile sociale ale corpului, la relații, familie sau memorie.

Sillyconductor este unul dintre pseudonimele lui Cătălin Matei, sound artist din București. Preocuparea sa principală a fost mereu muzica clasică și relația ei cu matematicile: proiecte ca Ventichitara (un instrument de improvizație construit din ventilatoare USB), 100 de Catronoame (o reinterpretare cu 100 de pisici Maneki Neko a Poemului simfonic compus de Ligeti) sau Pianosaurus (un pian mecanic post-modern) explorează intersecțiile dintre tehnologie, muzică clasică și umor.

Regia: Ioana Păun. Artist asociat: Amine Adjina (FR).| Performance: Pauline Desmet (FR). Instalație vizuală: Ioana Sisea. Video și Documentare: Radu Gorgoș și Răzvan Leucea, Montaj:  Maria Salomia. Sound Design: SillyConductor. Producția: Irina Marinescu. Asistent producție: Florin Ciocan. Comunicare: Evantia Barca. Afiș: Artemisa Pascu. Fotografie: Andrei Pungovschi.

Eveniment organizat în cadrul Sezonului România – Franţa 2019 și EUROPALIA

Festivalul EUROPALIA este considerat manifestarea culturală de cea mai mare amploare din Belgia, fiind organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o dată la doi ani, în Belgia și în țări învecinate – Franța, Olanda, Luxemburg și Germania sau Marea Britanie. Institutul Cultural Român este coordonatorul participării României la cea de-a 27 a ediţie a Festivalului EUROPALIA, proiect de anvergură desfășurat în perioada octombrie 2019 – februarie 2020 şi implementat în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii şi Identității Naționale și Secretariatul General al Guvernului, alături de EUROPALIA International, organizatorul manifestării. Cea de-a 27-a ediție a Festivalului EUROPALIA este dedicată României, țara invitată de onoare.

Parteneri media: Radio Europa Libera, Observatorul Cultural, Newsweek, Libertatea, AARC, Radio Romania International, Radio Romania Cultural, Arte și Meserii, Revista Arta, Modernism.ro, Scena.ro, Ziarul Metropolis, Zi Da, Leviathan, IQAds, IQool, Radio Tananana

Comunicat al Institutului Cultural Român

https://www.icr.ro/categorii/europalia-romania-10178

logo mic leviathanAsociația Culturală Leviathan este partener media al Festivalului EUROPALIA România. 

Arhiva EUROPALIA 

 

Arhiva Institutul Cultural Român

1 COMENTARIU

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.