Știri: Violoniștii Maxim Vengerov, David Grimal și Ansamblul Les Dissonances în programul de vineri, 17 septembrie 2021 al Festivalului „Enescu”

90
David Grimal. Foto © Julien Mignot. Sursa: Festivalul „Enescu”
David Grimal. Foto © Julien Mignot. Sursa: Festivalul „Enescu”

logo George Enescu International Festival 2021Prezent pentru a treia oară într-un concert în această ediție a Festivalului „Enescu”, celebrul violonist Maxim Vengerov va interpreta la Ateneul român Sonata nr. 2 în fa minor de George Enescu, considerată cea mai cântată sonată enesciană. La Sala Palatului, David Grimal și orchestra sa, Les Dissonances revin cu un program Stravinski, Chausson, Ravel și Bartók, iar la finalul concertului invită publicul la lansarea unui CD pe care este și Capriciul român de George Enescu.

La Ateneul Român, de la ora 16.30 marele violonist Maxim Vengerov va susține un recital alături de pianista Polina Osetinskaya. Programul se deschide cu Sonata nr. 32 în Si bemol major pentru vioară și pian. K. 454 de Mozart, o lucrare emblematică a spiritului mozartian, compusă în anul 1784 la Viena. Va urma Sonata nr. 2 în fa minor pentru pian și vioară, op. 6 de George Enescu, o superbă capodoperă scrisă la tinerețe, în 1899, în care se resimte influența muzicii tradiționale presărate de rafinamentul stilului componistic francez. Vom asculta apoi Sonata în Mi bemol major pentru vioară și pian op. 18 de Richard Strauss, un punct de reper important în creația violonistică. Recitalul se încheie cu Rapsodia de concert „Tzigane”, o lucrare de virtuozitate, plină de culoare, ce aparține curentului impresionist, compusă în anul 1924. Violonist excepțional și profesor, Maxim Vengerov cântă la o vioara Stradivarius ex-Kreutzer (1727).

După ce aseară a ridicat realmente sala în picioare, ansamblul Les Dissonances din Paris, condus de violonistul și directorul său artistic, David Grimal revine la Sala Palatului, de la ora 19.30, cu un nou program. Prima lucrare este baletul Pasărea de foc de Stravinski, o lucrare modernistă, compusă în anul 1910, pentru stagiunea de balet a lui Serghei Diaghilev.

Poemul pentru vioară și orchestră, op. 25 de Ernest Chausson aduce pe scena Sălii Palatului sentimentul iubirii împlinite. Lucrarea a fost compusă de compozitorul francez în anul 1896, cu intenția de a scrie o piesă amplă pentru vioară, inspirată de nuvela Cântecul iubirii triumfătoare de Ivan Turgheniev. Este o lucrare romantică, plină de poezie și trăiri puternice, dedicată marelui violonist Eugène Ysaÿe.

Programul continuă tot cu o piesă emblematică a muzicii franceze, Rapsodia de concert „Tzigane” de Maurice Ravel care poate fi ascultată  în varianta pentru vioară și orchestră, orchestrată de compozitor.

Concertul pentru orchestră de Bartók încheie programul serii. Compus în 1943 și structurat în 5 părți, Concertul pentru orchestră a avut premiera la Boston, sub bagheta dirijorului Serge Koussevitzky. Lucrarea este gândită ca o piesă pentru un ansamblu de soliști, spre deosebire de forma concertantă obișnuită cu solist și acompaniatori, Bartók oferind tuturor instrumentelor aceeași importanță în discursul muzical. Concertul pentru orchestră este una dintre cele mai cunoscute și interpretate lucrări din creația compozitorului

David Grimal și ansamblul Les Dissonances invită jurnaliștii și publicul să participe la lansarea albumului Chausson, Ravel, Enescu, astăzi 17 septembrie, începând cu ora 21.30, la Sala Palatului

În cadrul evenimentului ce va avea loc la Standul Cărturești, amplasat în foaierul Sălii Palatului, violonistul și directorul artistic al ansamblului Les Dissonances, David Grimal, un bun cunoscător al muzicii enesciene, va avea o scurtă discuție cu interpretul și scriitorul Lucian Nicolae, va răspunde la întrebările jurnaliștilor și ale publicului și va acorda autografe. Evenimentul va fi transmis pe paginile de Facebook ale Festivalului Enescu și ale Cărturești.

Printre compozițiile de pe noul album se numără Capriciu comân pentru vioară și orchestră de Enescu, o lucrare finalizată de Cornel Țăranu, care este, probabil, capodopera enesciană cea mai puțin cunoscută – o lucrare unică în istoria concertului pentru vioară. CD-ul mai include lucrări de Ravel și Chausson. Întâlnirea lui David Grimal cu opera lui Enescu a fost mediată de către Lordul Yehudi Menuhin, discipol al lui Enescu. Acesta spunea despre maestrul George Enescu că: „A fost, fără îndoială, unul dintre cei mai extraordinari muzicieni pe care i-am întâlnit în viața mea, alături de Béla Bartók”.

La concertul de la Ateneu accesul este permis cu prezentarea certificatului verde Covid. La Sala Palatului și Sala Radio, nu este necesar certificatul verde.

Concertele de la Ateneu și Sala Palatului vor fi transmise gratuit pe site-ul Festivalului

și vor rămâne online timp de 12 ore, pentru a fi văzute și de pe alte meridiane orare. Fiecare concert are pagina sa de eveniment, la care se ajunge pentru a-l asculta din pagina Program

Concertul de la Sala Palatului va fi transmis în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural. 

Pe site-ul festivalului, la acest link, puteți citi zilnic cronici, interviuri și informații suplimentare în Agenda Festivalului.

Festivalul în țară: 18.30​, Centrul Multicultural al Universității Transilvania, Brașov, ora 18.30: Concert ”Impressions de voyage en jazz: Enescu, Ellington, Ravel” – Ramona Horvath, pian, Nicolas RageauI, contrabas

Cel de-al doilea concert al turneului național “Impressions de voyage en jazz: Enescu, Ellington, Ravel” în deschiderea Vibrate! Festival 2021. Participarea la eveniment se va realiza în limita locurilor disponibile și cu respectarea normelor sanitare în vigoare. Pentru mai multe informații consultați site-ul www.vibratefestival.ro. În perioada 14–22 septembrie 2021, Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură, în parteneriat cu Radio România Cluj, Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță” din Cluj-Napoca, Vibrate Festival Brașov, Centrul Multicultural al Universității Transilvania din Brașov, Asociația Culturală „Paul Constantinescu” din Ploiești, Libris Brașov, Classic for Teens Festival Focșani, Hubart Agency Focșani, Ateneul Popular „Mr. Gh. Pastia” din Focșani, Asociația ABCDown din Focșani, Muzeul Municipiului București și Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” din București, organizează turneul național „Impressions de voyage en jazz: Enescu, Ellington, Ravel”, turneu susținut de pianista de jazz Ramona Horvath și contrabasistul francez Nicolas Rageau. Turneul național este desfășurat sub patronajul Festivalului Internațional „George Enescu” și co-finanțat de AFCN – Administrația Fondului Cultural Național.

Mai multe informații despre turneului național Impressions de voyage en jazz: Enescu, Ellington, Ravel pot fi găsite pe www.jazzimpressions.ro

Apreciat în unanimitate drept unul dintre cei mai desăvârșiți muzicieni ai lumii, și descris frecvent drept cel mai mare violonist al timpului, Maxim Vengerov, câștigător al unui premiu Grammy, se bucură de recunoaștere la nivel internațional și în calitate de dirijor și este unul dintre cei mai solicitați soliști. Născut în anul 1974, și-a început cariera de violonist solo la vârsta de cinci ani, a câștigat concursurile internaționale Wieniawski și Carl Flesch la vârsta de 10 și, respectiv, 15 ani, a studiat cu Galina Tourchaninova și Zakhar Bron, a realizat prima înregistrare la vârsta de 10 ani, și a ajuns să înregistreze masiv pentru case de discuri prestigioase, printre care Melodia, Teldec și EMI, câștigând, printre altele, premiile Grammy și Gramophone pentru artistul anului.

Polina Osetinskaya, pianistă de renume internațional, și-a început cariera la vârsta de cinci ani și a fost rapid considerată un copil-minune în fosta Uniune Sovietică. A susținut primul concert la vârsta de șase ani și a intrat la Școala Centrală de Muzică a Conservatorului din Moscova la vârsta de șapte ani. Doamna Osetinskaya și-a continuat studiile la Conservatorul din Leningrad cu Marina Wolf și mai târziu la Conservatorul din Moscova cu Vera Gornostaeva. 

Ansamblul Les Dissonances a fost înființat în 2004, la inițiativa lui David Grimal de a crea un colectiv artistic.Deși poate părea confuză asocierea cuvântului disonanță cu un ansamblu muzical, principiul Les Dissonances este solidaritatea între lumi separate-asta îi conferă originalitate. Ansamblul creează o legătură între interpreții cu activitate în diverse domenii ale muzicii (muzică orchestrală, muzică de cameră, solo) și include nu numai muzicieni din cele mai de renume orchestre franceze și internaționale, dar și tineri artiști talentați, care tocmai ce-și încep carierele. Ansamblul Les Dissonances interpretează lucrări simfonice și de cameră bince-cunoscute (Strauss, Bach, Schubert sau Beethoven), dar și compoziții noi ale autorilor contemporani (precum Thierry Eschaich, Brice Pauset sau Marc-André Dalbavie). Orchestra cântă fără dirijor.

David Grimal este un muzician cu o recunoaștere internațională datorată originalității specifice carierei sale. Într-un efort continuu de reflecție asupra rolului artei în societate, reușește să juxtapună perspective diferite pentru a face muzică prin reinventarea percepției colective. Ca solist notoriu, a fost invitat să interpreteze sub bagheta unor dirijori de talie mondială (Eschenbach, Krivine, Pletnev, Frühbeck de Burgos, Eötvös, Nelsons, Saraste, Orozco-Estrada, Skrowaczewski, van Sweden ș.a.m.d.), cu performanțe greu de atins alături de Orchestra din Paris, de Orchestra Filarmonică Radio France, de Orchestra de Cameră a Europei, de Berliner Symphoniker, de Orchestra Națională a Rusiei, de Filarmonica New Japan, de Orchestra de Cameră Engleză sau de Mozarteum Orchester din Salzburg.

Comunicat al Biroului de Presă al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”

*

logo asociatia culturala leviathanAsociația Culturală Leviathan, editor al publicațiilor Leviathan.ro și revista culturală trimestrială „Leviathan”, este partener media al Festivalului Internațional „George Enescu” 2021.

Pe acest portal veți găsi toate informațiile necesare, programul zilnic al Festivalului, prezentarea muzicienilor invitați, date despre lucrările din programe, relatări, cronici, fotografii. În revista „Leviathan” nr. 3, iulie–septembrie 2021, pp. 47–49 puteți citi un amplu articol de prezentare a ediției 2021 a Festivalului iar în nr. 4, octombrie–decembrie 2021 vom publica o sinteză a Festivalului și cronici ale concertelor.

leviathan partener media festivalul george enescu

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2021

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2019

Arhiva rubricii Festivalul Internațional George Enescu 2017

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2020/2021

Arhiva rubricii Concursul Internațional George Enescu 2018

Arhiva rubricii Cronica muzicală

Arhiva rubricii Musica

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.