Concurs organizat de Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila, Secția de Împrumut pentru Copii. Ludoteca în colaborare cu Asociația Culturală Leviathan
Ediția I, aprilie 2021
După desemnarea câștigătorilor acestui concurs național de creație literară pentru copii, aș dori să fac câteva precizări în calitatea mea de președinte al juriului. Am sperat ca atât părinții, cât și profesorii, învățătorii, coordonatorii, bibliotecarii, cei care s-au semnat alături de copii, să selecteze cu rigoare lucrările concurenților și să nu lase loc de dubii, deși prezența lor nu era necesară, fiindcă nu a fost o condiție a concursului. Juriul nu a fost influențat de acest lucru, pentru că nu este concurs între cadrele didactice și nedidactice, inclusiv părinții, ci doar copiii și lucrările lor au avut importanță. Astfel, am primit poezii sau proză, lucrări aparținând unor autori foarte cunoscuți (ex. Magda Isanos, Nina Cassian etc.) sau traduceri din autori străini, în ideea preconcepută că juriul va desemna fără să verifice originalitatea textelor. Vorbim aici de plagiat, situație foarte gravă pentru copiii cu vârste cuprinse între 7 și 14 ani. Primul impuls a fost să facem publice aceste lucrări, dar nu am avut convingerea că hotărârea de a plagia este exclusiv a copilului. Chiar și așa, cei care și-au asumat înscrierea copiilor la acest concurs aveau minima obligație să se uite la textul care îl va reprezenta pe respectivul copil. Apoi, copiii din grupa 7–10 ani au lucrări care le depășesc competențele, este vârsta la care copilul învață să citească și să scrie corect, mai ales în această perioadă în care învățământul s-a desfășurat online mai multă vreme. O altă situație atipică este aceea că o clasă este prezentă în concurs cu toți copiii, or la o clasă nu toți copiii au aceeași apetență pentru a scrie povești. Trecând peste acest aspect, mai este un altul care nu poate fi neglijat. Când dintr-o clasă cu copii în vârstă de 7-8 ani, doar unul sau doi sunt premiați, ceilalți se vor considera nedreptățiți, mai ales că lucrările lor sunt cam pe aceleași teme și apropiate valoric… Situația este aproape identică și la grupa de vârstă 11–14 ani, însă aici am remarcat cunoștințele copiilor de a naviga pe internet și de a alege subiecte și chiar texte.
Juriul a găsit texte din manuale, texte care au mai fost prezentate la alte concursuri, texte premiate la alte concursuri, texte traduse etc., situații în care toți copiii au fost depunctați și o dată cu ei și coordonatorii lor, evident, pentru că aceștia din urmă și-au luat libertatea să contrasemneze prin prezență calitatea lucrării. De asemenea, juriul a găsit texte cu titluri în engleză, cu traduceri (ex. franceză), texte ale unor autori străini (unele scenarii de filme pentru copii) care nu au nici o legătură cu acest concurs de creație literară în limba română. Am remarcat că unii concurenți au folosit citate din marii gânditori ai lumii, interesant, dar aceste citate se folosesc de obicei în lucrări de critică literară, științifică, într-un eseu și nu într-o poveste. Am apreciat efortul, dar nu creativitatea. O altă situație îngrijorătoare este aceea a corectitudinii din punct de vedere gramatical. Textele au fost depunctate după numărul de greșeli. O altă problemă o constituie textele fără diacritice, or limba rămână are diacritice și din această pricină textele, unele bune, au fost depunctate. Organizatorii concursului au specificat faptul că toate creațiile literare vor fi tehnoredactate în format A4, fișier Word, font Times New Roman, corp 12, cu diacritice, la un rând, margini 2 centimetri, alb-negru. Or, fiecare a trimis textele cum a crezut de cuviință, unele sub formă de fotografii. Fiind condiție obligatorie, ca și celelalte enumerate mai sus, totul s-a reflectat în rezultatele finale.
Ca să nu existe dubii, am să vă reamintesc aici criteriile de evaluare: creativitatea (limbaj figurat, imagini artistice), originalitatea temei și a stilului, gradul de complexitate al lucrării, corectitudinea exprimării (ortografie, punctuație), impactul mesajului transmis, respectarea normelor de tehnoredactare.
În aceste condiții juriul a fost obligat să verifice fiecare lucrare și astfel timpul de jurizare s-a dublat. Dintre sutele de copii care au trimis lucrări, a fost complicat să se desemneze câștigătorii, fiindcă juriul a avut serioase îndoieli asupra originalității textelor trimise, din păcate.
Aș vrea să adaug faptul că niciodată nu vom trece pragul acestei neputințe în educația copiilor, dacă vom proceda în acest mod. Creativitatea este un dar al naturii iar copiii trebuie lăsați să se exprime, trebuie să aibă dreptul să se exprime, să-și povestească în felul lor copilăria și nu după dictarea adulților. Școala online are limitele ei, iar dacă impunem alte limite copiilor, le cenzurăm copilăria și, implicit, libertatea de exprimare. În numele meu și al juriului, felicităm câștigătorii acestui concurs și reamintim tuturor că talentul nu se împrumută, nu se transmite, ci este parte din bogăția sufletească a fiecăruia. Nu cred că te poți bucura de un premiu, dacă nu îți aparține, dacă nu este rezultatul muncii și talentului tău. Un concurs reprezintă o treaptă în dezvoltarea copilului, în posibilitatea de a-i fi recunoscut talentul, o treaptă spre creație, iar juriul are misiunea de a descoperi și promova aceste talente, nu de a cerceta originalitatea lucrărilor și a-și pune celebra întrebare: a fi sau a nu fi!
Pușa Roth
Președintele Juriului
Scriitoare, membră USR, ziaristă, membră UZPR, redactor-șef adjunct al publicațiilor Leviathan
Juriul:
Victoria Furcoiu, scriitoare, Brașov
Urfet Șachir, scriitoare, profesoară, Președintele Comisiei de Cultură, Filiala Mangalia a Uniunii Democrate Turce din România
Teodora Soare, redactor șef, Revista Culturală Ex Libris, Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila
Tudorița Tarniță, jurnalist, Brăila
Flavia Tarța, elevă, clasa a IX-a, Colegiul Național „Nicolae Bălcescu” Brăila
Câștigătorii Concursului Național de Creație Literară „Și eu știu să scriu!”, Ediția I, 2021
SECȚIUNEA 7–10 ANI
Premiul I
Buzatu Elena-Amelia – Școala Gimnazială Hangu, Neamț
Neaga Alessia-Ioana – Şcoala Gimnazială Măneşti, Dâmboviţa
Premiul II
Filipoiu Bianca Mihaela – Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Boldești-Scăieni, Prahova
Arhip Lina – IPLT „Alexandru Ioan Cuza” Chișinău, Republica Moldova
Bădan-Radu Alexia Maria – Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica” Craiova
Cernat Daria Maria – Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Boldești-Scăeni, Prahova
Chihaia Nicoleta – Școala Gimnazială „Doamna Nica” Valea Mărului, Galați
Bobocea Mihai Ioan – Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Brăila
Premiul III
Stanciu Diana Maria – Școala Gimnazială „Victor Jinga” Sighișoara, Mureș
Păune Rebeca Mihaela – Liceul de Arte „Bălașa Doamna” Târgoviște, Dâmbovița
Mihăilescu Sarah Maria – Şcoala Gimnazială „Fănuş Neagu”, Brăila
Aron Diana – Școala Gimnazială „I. Gervescu” Săvinești, Neamț
Boicu Octavian Georgian – Școala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului, Suceava
Berbece Maria-Alexandra – Școala Gimnazială „Diaconu Coresi” Fieni, Dâmbovița
Ion Maria Patricia – Școala Gimnazială Produlești, Dâmbovița
Mențiuni
Clipea Darius Ioan – Școala Gimnazială „Petre Ispirescu”, Constanța
Cătău Elisa – Școala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului, Suceava
Reianu David Sebastian – Seminarul Teologic Ortodox Cluj-NapocaCălușeriu Carmen – Școala Gimnazială Râșca, Suceava
Burcea Marc Alexandru – Școala Gimnazială „Pictor Nicolae Grigorescu” Titu, Dâmbovița
Păuna Iulia Gabriela – Şcoala Gimnazială Nr. 3 Doicești, Dâmbovița
Rădulescu Alexandru Ionuţ – Școala Gimnazială „George Emil Palade” Buzău
SECȚIUNEA 11–14 ANI
Premiul I
Bobişteanu Iasmina – Școala Gimnazială, Nr. 1 Dângeni, Botoșani
Burlacu Robert – Școala „I. I. Mironescu” Tazlău, Neamț
Busuioc Alexandra Ioana – Școala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului, Suceava
Premiul II
Armașu Andra – Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Pucioasa, Dâmbovița
Neagoe Daria – Școala Gimnazială Nr. 49 București
Zaharia Marina Karina Christine – Școala Gimnazială „Mihu Dragomir” Brăila
Cuţuhan Alexia Teodora – Școala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului
Jalbă Niculina – Școala Gimnazială „Leon Dănăilă” Darabani, Bacău
Pop Sara Maria – Centrul Județean de Excelență Timiș – Școala Gimnazială Nr. 24 Timișoara
Premiul III
Haralampie Alexandra – IPLT „Alexandru Ioan Cuza” Chișinău, Republica Moldova
Maria Daria-Georgiana – Școala Gimnazială „Alexandru Macedonski” Craiova
Ilciuc Sara Alexandra – Școala Gimnazială „Teodor Bălan” Gura Humorului, Suceava
Corbuleț Maria – Adriana – Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Buhuși, Bacău
Ignat Miriam – Școala „Teodor Balan” Gura Humorului, Suceava
Răducan Andreea-Maria – Școala Gimnazială Nr. 190 București
Ciobanu Vlad Petru – Școala Gimnazială Sagna, Neamț
Mențiuni
Mihoc-Marc Carla Lăcrimioara – Școala Gimnazială Nr. 1 Nucet, Bihor
Jumbei Nicole – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca
Avram Beatrice – Școala gimnazială Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” Constanța
Techereş Marius – Școala Gimnazială „Nicolae Steinhardt” Rohia Rogoz, Maramureș
Abordiencei Naomi – Școala Gimnazială „Pahomie C. Vasiliu” Grămești, Suceava
Toma Teodora-Maria – Școala Gimnazialӑ „Sfȃntul Apostol Andrei” Buzӑu
Boștină Mario – Palatul Copiilor Giurgiu
Premiile Editurii Arco Iris Brașov
Mihăilă Alex – Școala Gimnazială „Fănuș Neagu” Brăila
Bun David Oliver – Școala Gimnazială „Avram Iancu” Arad
Mărieş Ana – Școala Gimnazială „Avram Iancu” București
Pricop Laura Ana – Școala Gimnazială Hangu, Suceava
Olteanu Andrei – Școala „I. I. Mironescu” Tazlău, Neamț
Premii acordate de Grupul de Inițiativă Locală „Creionăm Viitorul” Brăila
Codrianu Ema-Paula – Liceul Răducăneni, Iași
Dan Roxana Ioana – Liceul de Artă „Hariclea Darclée” Brăila
Ivaşcu Dragoş-Ionuţ – Școala Gimnazială „Șerban Cioculescu” Găești, Dâmbovița
Vladu Maria Bianca – Școala Gimnazială „Elena Doamna” Tulcea
O parte dintre textele premiate vor fi publicate pe acest site.