”Europa educației permanente” de Mirela Nicolae

78
Imagine de la seminarul ”Key competences for adults in cultural institutions”, Varșovia, octombrie 2019. Fotografie de Mirela Nicolae
Imagine de la seminarul ”Key competences for adults in cultural institutions”, Varșovia, octombrie 2019. Fotografie de Mirela Nicolae

seminar erasmus poloniaMotto: ”Cei mai mulți oameni au, ca și plantele, proprietăți ascunse, pe care întâmplarea face să fie descoperite.” – La Rochefoucauld, scriitor francez (1613 – 1680), Maxime

În anii premergători aderării României la Uniunea Europeană am fost unul dintre entuziaștii susținători români pentru ca țara noastră să facă parte din această structură politico-administrativ-socială. Aveam două motive: călătoria liberă pe continent și educația permanentă. Privilegiul de a-mi fi ales o profesie liberală mă făcuse să aflu și să înțeleg aceste două mari avantaje pe care le voi fi experimentat ulterior.

Anii ’90 fuseseră deosebit de tulburi/turbulenți pentru societatea românească. Deși mulți din tinerii de-atunci am avut șansa la o evoluție pe care regimul comunist nu ne-ar fi permis-o, intrarea din 2007 a României în UE a fost una dintre puținele realizări în beneficiul națiunii. După cum bănuisem, statutul de țară membră ne-a schimbat societatea în mod pozitiv. E drept, pentru orice lucru bun care ni se întâmplă la nivel individual sau colectiv, există și o plată. Costul a fost dat de exodul masiv al forței de muncă specializate și înalt calificate, o emigrație cauzată de incapacitatea clasei politice de a moderniza societatea.

În continuare rămân o adeptă a construcției europene deoarece, datorită ei, am putut și pot învăța de la ceilalți, pot împărtăși idei, proiecte, pot cunoaște și înțelege.

Ultima înțelegere de acest tip a fost la un seminar european dedicat educației adulților. TCA, organizat la Varșovia de Agenția proiectelor europene Erasmus plus din Polonia, a fost nu doar un beneficiu personal, ci și un prilej de promovare a Asociației Culturale Leviathan, o asociație despre care știți mai puțin, dar care vă transmite zi de zi, vouă, românilor de pretutindeni, informații culturale, educaționale și științifice. A fost o ocazie excelentă de-a-mi promova țara, tradițiile și obiceiurile explicându-le celor aproximativ 50 de participanți din 22 de țări prezente că gastronomia, cultura, societatea românească sunt pline de contraste asemeni țării care are un relief complex și unic.

La seminarul Key competences for adults in cultural institutions – Competențe-cheie pentru adulții din instituțiile culturale (8 – 11 octombrie 2019) am avut ocazia să învăț într-un eveniment interactiv de educație nonformală organizat impecabil.

Atelierele propuse de gazde ne-au explicat cine poate participa la educația adulților, cine poate aplica, cum îți găsești ușor parteneri de proiecte și, mai ales, cum poți realiza proiecte culturale și educaționale pentru adulți, inclusiv pentru seniori. Am văzut cum au reușit polonezii să integreze cultura, educația și comunicarea prin programe transdisciplinare și transgeneraționale. Nu în cele din urmă, am beneficiat de vizite culturale în centrul istoric refăcut al capitalei Poloniei și la Muzeul de Artă. Iar impresiile mele le veți afla în articolele următoare.

Unul dintre obiectivele de educație formulate de mai toate instituțiile Uniunii Europene îl reprezintă educația pe parcursul vieții. Conform documentelor oficiale, în secolul XXI fiecare cetățean are dreptul la o educație inițială și la una continuă. Astfel, oamenii își pot descoperi valențe și talente noi chiar la vârste înaintate, pot alege să-și definitiveze studiile oricând sau pot învăța pe perioade scurte de timp prin participarea la conferințe, ateliere, vizite profesionale sau culturale. E nevoie de puțină voință, de ceva curiozitate și de tenacitate. Anual, Comisia Europeană alocă fonduri importante acestui segment de educație a adulților și, odată pornit în caruselul școlarizării, nimeni nu te mai poate opri, fie că ești instituție publică, fie organizație neguvernamentală.

Poate mai mult ca oricând, oamenii de azi au nevoie să socializeze, să se informeze, să cunoască și să se cunoască. Iar Europa le vine în ajutor lor și specialiștilor: bibliotecari, traineri, manageri culturali, voluntari, profesori, cercetători, muzeografi etc.

Iluminatul scriitor francez ale cărui gânduri le-am folosit ca motto pentru acest articol s-ar fi bucurat să trăiască în această lume europeană. Chiar plină de convulsii, contestații, neclarități, e o lume care le dă posibilitatea tuturor să-și descopere aptitudini nebănuite la care el visa așa de frumos acum 350 de ani.

Vezi și: Educația adulților, între formare, formalitate și necesitate de Mirela Nicolae

Arhiva rubricii Educatio

Pentru că noi credem în calitatea cititorilor noști, vă rugăm să comentați această însemnare...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.