
Jean Negulesco (Ioan Negulescu, 13 martie 1900 Craiova–18 iulie 1993, Marbella, Spania), pictor, regizor de film, scenarist, producător de film
Cercetaș voluntar în rândurile Crucii Roșii în timpul Primului Război Mondial, schițează un portret al lui George Enescu. Jean Negulescu se hotărăște să devină pictor atunci când maestrul George Enescu, căruia i-a plăcut desenul, îl cumpără cu un preț ridicat. Pleacă la Paris să studieze economia și artele, se împrietenește cu unii din artiștii avangardei pariziene precum Brâncuși, Modigliani, Pascin, Soutine și alții. De asemenea, frecventează cercul dadaiștilor, îl cunoaște pe Tristan Tzara care exercită o puternică influență asupra picturii sale.
Pleacă în America și în scurt timp se lansează la Hollywood în lumea filmului, începe să semneze: Negulesco. Scrie scenarii și este asistent de regie la filmele Captain Blood și A Farewell To Arms, acesta din urmă după romanul Adio arme al lui Ernest Hemingway. Felul său de a lucra l-a impresionat pe Benjamin Glaser, care-l angajează la studiourile „Paramount Pictures” pentru trei ani, întâi ca scenarist colaborator, apoi ca director adjunct și în sfârșit ca regizor. Regizează primul film de lung metraj, Singapore Woman (Femeia din Singapore) pentru studiourile „Warner Brothers” în 1941, dar abia trei ani mai târziu, în 1944, înregistrează un succes remarcabil cu filmul The Mask of Dimitrios (Masca lui Dimitrios), bazat pe subiectul unui roman de Eric Ambler. În 1948, filmul Johnny Belinda are un succes extraordinar, interpreta principală, Jane Wymaan primind premiul Oscar pentru cea mai bună actriță. Urmează drama Three Came Home (Trei se întorc acasă, 1950), bazat pe un fapt real din timpul războiului, cu Claudette Colbert, comedia How to Marry a Millionaire (Cum să te căsătorești cu un milionar) cu Marilyn Monroe, primul film pe ecran lat (Cinemascop), apoi în același sistem de ecran lat filmul Daddy Long Legs (1954) cu Fred Astaire. Jean Negulesco intră în studiourile „20th Century-Fox”, unde continuă să lucreze până în anul 1970, când realizează ultimele sale filme, Hello Good-bye și The Invincible Six (Cei șase invincibili).
Vezi: Arhiva rubricii „Galerie de portrete” de Adina Romanescu