„Macbeth de… Târgoviște” de Ionuț Cristache

250
afis_macbeth (1)

in marginea filosofiei rubrica leviathan.roO amintire, din anii trecuți, tot de la Teatrul „Tony Bulandra”…

Se spune că Macbeth aduce ghinion celor care-l montează sau îl joacă. La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște s-a crezut că montarea spectacolului, în regia lui Răzvan Mureșan, ar putea să fie un eveniment al stagiunii. Din toată „tragedia scoțiană” și din thrillerul shakespearian, plin de pericol și de trădare (așa cum suntem avertizați) a rămas o senzație de montare eclectică, minimală și, da, de o eleganță rece. Prea rece… Regizorul și-a propus să transpună intriga politică într-o dimensiune a secolului de azi, cu un aer de lume interlopă plină de, s-a mai spus, suspiciune paranoică.

O montare asemănătoare, ca idee de spectacol, a încercat și Mihai Măniuțiu, la Iași. Scuzați, dar n-a rupt gura târgului! Și aici, la Târgoviște, ni s-a propus o lume sfâşiată de intrigi şi de comploturi, o lume dură şi crudă, o lume foarte asemănătoare celei de azi. E un minimalism asumat, care nu refuză poezia tragică a încleştării mereu inegale dintre Om şi Istorie, e o zbatere încrâncenată de a lega secvențe de poveste, care se pierd între bucățile groase de zid simbolic, mișcate uneori la întâmplare peste podeaua unei scene care pare mai mică decât altădată.

Ca și în montarea invocată, esenţa spectacolului târgoviștean a fost redusă la o suită de crime, într-un scenariu în care, în spiritul lui Shakespeare, nimic nu e prea mult şi, în orice caz, nimic nu e interzis pentru a ajunge la mecanismele deciziei. Și aici, regizorul Răzvan Mureșan a căutat expresia dură a nebuniei puterii, a ceea ce poate deveni dorinţa de mărire şi control atunci când numai armele vorbesc. Pentru spectatorul obișnuit, însă, povestea a fost greu de urmărit, decupajul problematic, dimensiunea epică s-a pierdut prin catifeaua sălii de spectacol..

Jocul actorilor a fost gândit să caute tensiunea şi dramatismul, iar rezultatele au fost, de multe ori, lăudabile. Și a mai rămas o întrebare, piesa atât de rar montată a stat mereu sub semnul celei care o joacă pe Lady Macbeth. Aici s-a întâmplat așa? Nu cred…

Arhiva rubricii În marginea filosofiei de Ionuț Cristache 

A doua față, roman de Ionuț Cristache la Editura Leviathan, 2022, ediție tipărită, click aici; ediție online, free download, click aici. 

Vezi și: ”The Scottish Play” sau ”Blestemul lui Macbeth” de Costin Tuchilă și PUșa Roth, click aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.