Pentru al doilea an consecutiv, publicul român iubitor al muzicii de operă a avut plăcerea și bucuria de a-l vedea și asculta live pe scena Sălii Radio pe unul dintre cei mai apreciați și îndrăgiți baritoni români ai momentului – George Petean. De această dată în capodopera verdiană care i-a adus interpretului cea mai mare faimă și recunoaștere în ultimii 3 ani: ”Rigoletto”.
Concertul din 12 ianuarie 2018 de la Sala Radio i-a avut drept soliști pe George Petean (Rigoletto), Luiza Fatyol (Gilda), Cosmin Ifrim (Ducele de Mantua), Petre Burcă (Sparafucile), Cristina Damian (Maddalena), Mădălina Stan (Contesa Ceprano/Giovanna/Pajul), Marius Boloș (Contele Monterone), Daniel Pascariu (Contele Ceprano), Florin Simionca (Marullo) și Andrei Lazăr (Borsa). Și-au dat concursul Orchestra Națională Radio sub bagheta maestrului David Crescenzi și Corul Academic Radio, condus de maestrul Ciprian Țuțu.

A fost, așadar, o seară absolut regală din punct de vedere muzical. Un ”Rigoletto” demn de marile scene ale lumii. Și acest lucru s-a datorat distribuției ce a reunit atâtea nume importante de interpreți lirici români care au făcut carieră dincolo de hotare. Bineînțeles, vedeta serii, cel pentru care Sala ”Mihail Jora” a Radiodifuziunii Române s-a umplut la refuz, a fost George Petean. Proaspăt întors după o serie de reprezentații cu aceeași operă verdiană la Opéra Royal de Wallonie (din Liège, Belgia), baritonul român a reușit, prin vocea și prin prezența scenică, să compenseze lipsa scenografiei și a regiei, ducându-i pe privitori și ascultători pe cele mai înalte culmi ale sublimului vocal și în cele mai adânci și întunecate văi ale dramatismului. Vocea sa, plină, catifelată, puternică s-a dovedit a fi perfectă pentru creionarea sinistrului bufon cocoșat. Fiecare notă a fost lansată la intensitatea ideală, construind o armonie perfectă atât cu orchestra condusă admirabil de David Crescenzi, cât și cu colegii de scenă. Cât de frumos a sunat acel teribil ”Cortigiani!” și cât de plină de furie și emoție a fost celebra ”Si, vendetta” din finalul celui de-al doilea act. Parcă toate eriniile se adunaseră în vocea tunătoare a lui George Petean, transformat într-un tată determinat să meargă până la capăt pentru a-și apăra onoarea pătată.

Și dacă tot a venit vorba de restul interpreților, trebuie să admir prospețimea, puterea și claritatea vocii Luizei Fatyol, Gilda din această seară magică. O soprană tânără, dar aflată deja pe marile scene ale lumii, solistă a Operei din Düsseldorf și câștigătoare a renumitului Concurs Internațional ”Hariclea Darclée”, Luiza Fatyol a impresionat publicul de la Sala Radio prin redarea întregii palete de emoții a suavei Gilda: de la iubire filială la pasiune oarbă, de la rușine și remușcare până la sacrificiul total, vocea Luizei Fatyol a îmbrăcat Sala ”Mihail Jora” cu tonalitățile sale de aur. O voce ce a îmbinat angelicul cu umanul.
Cosmin Ifrim nu a mai fost o surpriză pentru melomanii bucureșteni. După dramaticul rol al lui Gabriele Adorno din ”Simon Boccanegra” de anul trecut, anul acesta tenorul arădean a preluat dificilul, dar fermecătorul rol al Ducelui de Mantua. Și de această dată a dat dovadă de talentul său incontestabil și de o voce cu inflexiuni delicate și frumoase. Ducele de Mantua nu este nici pe departe un rol atât de dramatic precum cel din ”Boccanegra”. Aici, însă, acutele și artificiile vocale sunt la ele acasă. Iar Cosmin Ifrim a dovedit din plin că stăpânește și această zonă vocală, stârnind ropote de aplauze după duetul cu Gilda (”Addio, addio, speranza ed anima”) sau după arhicunoscuta arie ”La donna è mobile” din actul al treilea.
Distribuția a fost completată de Cristina Damian, o tânără mezzosoprană, solistă la Staatsoper Hamburg, alături de care George Petean a cântat tot ”Rigoletto”, așa cum a declarat el însuși. Mezzosoprana româncă a fost o Maddalena de zile mari, etalându-și cu ardoare și pasiune accentele întunecate al vocii sale pline de senzualitate. Însăși apariția scenică a acesteia a subliniat caracterul seducător al personajului. Alături de ea, Petre Burcă, unul din bașii deja cunoscuți publicului român, a fost Sparafucile, asasinul lipsit de scrupule. Vocea sa profundă, dar și jocul scenic au făcut ca prezența sa pe scena Sălii Radio să fie una extrem de terifiantă, dar plăcută, în același timp.
Demni de menționat sunt și ceilalți membri ai distribuției. Mădălina Stan a interpretat cu brio un triplu rol: Contesa Ceprano, guvernanta Giovanna și Pajul ducelui. Andrei Lazăr (Borsa), Florin Simionca (Marullo) și Daniel Pascariu (Contele Ceprano) au fost trioul de curteni puși pe glume sinistre. Marius Boloș a dat viață teribilului Conte Monterone și a reușit, în cele două scene scurte, să insufle o atmosferă de teroare prin vocea sa de bas profund.

Nu în ultimul rând, Orchestra Națională Radio a însoțit frumos călătoria personajelor de-a lungul celor două ore și jumătate de spectacol. David Crescenzi a dat muzicii lui Verdi noi dimensiuni prin alternarea delicată a nuanțelor și a ritmurilor. A fost ca și cum capodopera verdiană a prins noi culori. Alături de orchestră s-a aflat și Corul Academic Radio (vocile de bărbați), condus de Ciprian Țuțu, care a contribuit, de asemenea, într-un mod exemplar, la desfășurarea poveștii bufonului cocoșat. Așadar, o seară de neuitat pentru iubitorii operei și a muzicii clasice de calitate. Pentru multă vreme se va vorbi despre acest ”Rigoletto” și despre starul său, George Petean, cel care face adevărate minuni cu vocea sa.