Concurs organizat de Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila, Secția de Împrumut pentru Copii. Ludoteca în colaborare cu Asociația Culturală Leviathan
Precizare din partea juriului:
Așa cum am procedat și la primele două ediții, din 2021 și 2022, voi face câteva precizări în calitatea mea de președinte al juriului, sigur, după ce au fost desemnați câștigătorii acestui concurs național de creație literară pentru copii. Am sperat ca atât părinții, cât și profesorii, învățătorii, coordonatorii, bibliotecarii, cei care s-au semnat alături de copii, să selecteze cu rigoare lucrările concurenților și să nu lase loc de dubii, deși prezența lor nu era necesară, fiindcă nu a fost o condiție a concursului. Juriul nu a fost influențat de acest lucru, pentru că nu este concurs între cadrele didactice și nedidactice, inclusiv părinții, ci doar copiii și lucrările lor au avut importanță. Astfel, am primit poezii sau proză, lucrări aparținând altor autori decât concurenții, în ideea preconcepută că juriul va desemna fără să verifice originalitatea textelor. Vorbim aici de plagiat, situație foarte gravă pentru copiii cu vârste cuprinse între 7 și 14 ani. Primul impuls a fost să facem publice aceste lucrări, dar nu am avut convingerea că hotărârea de a plagia este exclusiv a copilului. Chiar și așa, cei care și-au asumat înscrierea copiilor la acest concurs aveau minima obligație să se uite la textul care îl va reprezenta pe respectivul copil. Apoi, copiii din grupa 7–10 ani au lucrări care le depășesc competențele, este vârsta la care copilul învață să citească și să scrie corect, nu să compună proză sau poezie, unele având ca model texte foarte cunoscute. La clasa zero, la clasa întâi sau chiar a doua, copiii deslușesc textele din manuale și nicidecum nu compun povești care nu au în ele spiritul copilăriei. O poezie sau, mai ales, o proză scrise de copii au acea inegalabilă inocență care nu poate fi imitată în vreun fel. La grupa de vârstă 11–14 ani am remarcat cunoștințele copiilor de a naviga pe internet și de a alege subiecte și chiar texte, evident, schimbate pe ici pe colo, așa ca juriul să fie derutat. Juriul a găsit texte din manuale, texte care au mai fost prezentate la alte concursuri etc., situații în care toți copiii au fost depunctați și o dată cu ei și coordonatorii lor, evident, pentru că aceștia din urmă și-au luat libertatea să contrasemneze prin prezență calitatea lucrării. Am remarcat că unii concurenți au folosit citate din scriitori consacrați, interesant, dar aceste citate se folosesc de obicei în lucrări de critică literară, științifică, într-un eseu și nu într-o poveste. Am apreciat efortul, dar nu creativitatea. O altă situație îngrijorătoare este aceea a corectitudinii din punct de vedere gramatical. Textele au fost depunctate după numărul de greșeli. O altă problemă o constituie textele fără diacritice, or limba rămână are diacritice și din această pricină textele, unele bune, au fost depunctate. Organizatorii concursului au specificat faptul că toate creațiile literare vor fi tehnoredactate în format A4, fișier Word, font Times New Roman, corp 12, cu diacritice, la un rând, margini 2 centimetri, alb-negru. Or, fiecare a trimis textele cum a crezut de cuviință. Fiind condiție obligatorie, ca și celelalte enumerate mai sus, totul s-a reflectat în rezultatele finale.
Ca să nu existe dubii, am să vă reamintesc aici criteriile de evaluare: creativitatea (limbaj figurat, imagini artistice), originalitatea temei și a stilului, gradul de complexitate al lucrării, corectitudinea exprimării (ortografie, punctuație), impactul mesajului transmis, respectarea normelor de tehnoredactare.
În aceste condiții, juriul a fost obligat să verifice fiecare lucrare: Au fost 190 de concurenți și astfel timpul de jurizare s-a mărit. Dintre cei 190 de copii care au trimis lucrări, a fost complicat să se desemneze câștigătorii, fiindcă juriul a avut serioase îndoieli asupra originalității textelor trimise, din păcate. Atât eu cât și colegii jurați am dorit să scoatem la iveală creativitatea și creația, evident, iar un concurs nu înseamnă o diplomă, doar o diplomă, ci un pas spre lumea mirifică a imaginarului, a viitorului creator. Sunt destule false valori în lumea aceasta bulversată de război, de fenomene naturale fără precedent, de aceea vă rugăm să lăsați copiii să creeze, fiindcă ei sunt cei care mâine vor duce mai departe și vor îmbogăți zestrea spirituală a acestui popor. Îi ajutați sprijinindu-i, nu scriind în locul lor.
Aș vrea să adaug faptul că niciodată nu vom trece pragul acestei neputințe în educația copiilor, dacă vom proceda în acest mod. Creativitatea este un dar al naturii iar copiii trebuie lăsați să se exprime, trebuie să aibă dreptul să se exprime, să-și povestească în felul lor copilăria și nu după dictarea adulților. Școala are limitele ei, iar dacă impunem alte limite copiilor, le cenzurăm copilăria și, implicit, libertatea de exprimare. În numele meu și al juriului, felicităm câștigătorii acestui concurs și reamintim tuturor că talentul nu se împrumută, nu se transmite, ci este parte din bogăția sufletească a fiecăruia. Nu cred că te poți bucura de un premiu, dacă nu îți aparține, dacă nu este rezultatul muncii și talentului tău. Un concurs reprezintă o treaptă în dezvoltarea copilului, în posibilitatea de a-i fi recunoscut talentul, o treaptă spre creație, iar juriul are misiunea de a descoperi și promova aceste talente, nu de a cerceta originalitatea lucrărilor și a-și pune celebra întrebare: a fi sau a nu fi!
Pușa Roth, Președintele juriului, scriitoare, membră a USR, jurnalist, membră a UZPR, redactor-șef adjunct al publicațiilor Leviathan
Din juriu au mai făcut parte:
Costin Tuchilă, scriitor, critic literar, redactor şef al publicațiilor Leviathan, membru al USR, membru al UZPR
Victoria Furcoiu-Bunica, scriitoare de literatură pentru copii, manager al Editurii Arco Iris Braşov, membră a USR
Roxana Neagu, redactor, Biblioteca Judeţeană ,,Panait Istrati” Brăila
Alessia Oancea, elevă, Colegiul Național „Gh. M. Murgoci” Brăila.
*
Premiile ediției a III-a a Concursului Naţional de Creaţie Literară „Şi eu ştiu să scriu!”:
Premiul pentru originalitate al Asociației Culturale Leviathan:
Negoiță George, Școala Gimnazială „Vlaicu-Vodă”, Brăila
Premiile Editurii Arco Iris
Petrea Ana-Maria, Şcoala Gimnazială „Ștefan cel Mare ” Focșani,Vrancea
Mocanu Clara, Colegiul Național Pedagogic „D. P. Perpessicius”, Brăila
Iftimoaea Darius, Școala Gimnazială Hangu Suceava
Dumitrescu Andrei, Școala Gimnazială ,,Mihai Viteazul”, Pucioasa
Secțiunea 7–10 ani, poezie
Premiul I:
Terentiev Teodora, LT „Ion Creangă”, Coșnița, Dubăsari, Republica Moldova
Obadă Evelina, IPLT „Alexandru Ioan Cuza” Mun.Chișinău, Republica Moldova
Cozmulici Evelina, IPLT „Alexandru Ioan Cuza” Mun.Chișinău, Republica Moldova
Premiul II:
Sgircitu Maria, Școala Gimnazială „Fănuș Neagu” Brăila
Dominte Antonia, Școala Gimnazială Hangu Suceava
Vulpe Andra Gabriela, Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” Brăila
Premiul III:
Popa Matei, Şcoala Gimnazială „Ștefan Cel Mare ” Focșani
Cădere Antonia, Școala Gimnazială Hangu Suceava
Papanaga Nicolae, IPLT „Alexandru Ioan Cuza” Mun.Chișinău, Republica Moldova
Mențiuni:
Mihălcioiu Luca, Școala Gimnazială „Elena Donici Cantacuzino” Pucioasa
Păduraru Alexandra, Școala Gimnazială Hangu Suceava
Seserman Mihai, Școala Gimnazială „Vasile Bumbac” Costâna, jud. Suceava
Secțiunea 7–10 ani, proză
Premiul I:
Guedenon Nira, Colegiul Național Pedagogic „,D. P. Perpessicius” Brăila
Dima Sofia Elena – Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” Brăila
Premiul II:
Arhip Lina, IPLT „Alexandru Ioan Cuza” Chișinău, Republica Moldova
Bădica Bogdan, Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” Brăila
Premiul III:
Cădere Andreea, Școala Gimnazială Hangu Suceava
Mohorea David Cristian, Școala Gimnazială „Al. I. Cuza” Brăila
Mențiuni:
Mihăilescu Sarah, Şcoala Gimnazială ,,Fănuş Neagu”, Brăila
Dehuta Anastasia, Școala Gimnazială Drăgușeni, Galați
Secțiunea 11–14 ani, poezie
Premiul I:
Ioniță Sara Ioana, Colegiul Romano-Catolic „Sf. Iosif” București
Luca Miruna, Liceul Teoretic „Carol I” Fetești
Voicu Crina, Liceul Teoretic „Carol I” Fetești
Premiul II:
Lupu Patricia, Colegiul Romano-Catolic „Sf. Iosif” București
Fronea Teodora Irina, Colegiul Romano-Catolic „Sf. Iosif” București
Ghilea Maria Iosana, Clubul Copiilor Sântana
Premiul III:
Machidon Irina, LTPR „M. Marinciuc”, Chișinău, Moldova
Radu anamaria, Școala Gimnazială Hangu, Suceava
Istratii Ecaterina, LTPR „M. Marinciuc”, Moldova
Mențiuni:
Măriuță Cătălina, LTPR „M.Marinciuc”, Chișinău, Moldova
Lupușor Teodor, LTPR „M. Marinciuc”, Chișinău, Moldova
Popa Victoria, LTPR „M. Marinciuc”, Chișinău, Moldova
Secțiunea 11–14 ani proză
Premiul I:
Mercea Andreea, Școala Gimnazială „Horea”, Alba
Munteanu Natalia, Colegiul Romano-Catolic „Sf. Iosif”, din București
Premiul II:
Abordiencei Naomi, Școala Gimnazială „Pahomie C. Vasiliu” Grămești
Mihailă Alex, Școala Gimnazială „Fănuș Neagu” Brăila
Premiul III:
Lazar Anastasia, Școala Gimnazială Nr. 279 Domnești, Ilfov
Vlagali Răzvan, Școala Gimnazială Nr. 49 București
Mențiuni:
Buzatu Amelia, Școala Gimnazială Hangu, Suceava
Ioan Daria Alexandra, Școala Gimnazială Nr. 279 București
Vă mulţumim şi vă aşteptăm cu drag la următoarea ediţie, din 2024, a acestui concurs!
Coordonatori: Doiniţa Mihaela Stanciu, bibliotecar, Lică Barbu, prozator.